Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt første møte med en innliner/interline stang


abj79
 Share

Recommended Posts

Fikk for en tid tilbake tilbud om å kjøpe en stang og stangtype jeg hadde lurt veldig på. Jeg fikk kjøpt en Daiwa Saltist Interline 20-30lb billig av en bekjent.. Iveren ble stor og stanga ble testet i Drøbak etter Seien.

Det fløy på en Sei på 4.7kg og jeg var solgt... som, vi sier her i Østfold "ille, bra stang" var mine tanker. Opplevelsen av å kjøre fisk ble helt annerledes (følte jeg). Så slår det meg : uten at jeg har prøvd andre stenger i samme prisklasse og si også kvalitet. Er disse stengene så fine å fiske med om man sammenligner med noen av de andre dyrere vanlige stangtypene.? f.eks stengene fra Shimano (antares) eller daiwa.(saltist).? Er det noen andre her på forumet som har erfaring med begge type stenger som kan fortelle meg om jeg har rett eller er helt ute på jordet ? :) Spørsmålet stiller jeg for å finne ut om jeg kanskje skal invistere i en ny stang i annen vektklasse som passer oslofjorden litt bedre.. Eller om jeg skal gå for en vanlig stang med ringer. Uansett er dette en stang som skal fiskes med og prøves mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med innlinere er at de er fine å fiske med,men går litt tregere å slippe ned.

Noe annet en må tenke på er at man ikke kan bruke disse stengene i kuldegrader,da snøret fryser fast inne i stanga og det blir bomstopp.

Jeg har bare innlinerstenger med typisk helaksjon,til Drøbakfisket passer vel mer toppaksjon bedre vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg la merke til det med ned slipp..var kanskje litt tregere.

Jeg prøvde stanga 8 desember den helgen snødde det, blåste og 6-7 minus. Det var ikke noe problem med ising da så det tålte den.. Men spørsmålet er hvor mange minus den faktisk klarer å håndtere. Og hvor ofte fisker man egentlig når det er så kaldt.Litt å tenke på. med tanke på sesong, båter som fryser inne og hvor mildt det egentlig har vært de siste vintrene..osv. Var vertfall en hyggelig opplevelse å få prøvd de stengene. Selv om jeg fisket med 20-30 lb stanga så fikk jeg jo faktisk med meg nappene til Sypika nede på 70-80m.. litt tenking og vurderinger igjen før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg la merke til det med ned slipp..var kanskje litt tregere.

Jeg prøvde stanga 8 desember den helgen snødde det, blåste og 6-7 minus. Det var ikke noe problem med ising da så det tålte den.. Men spørsmålet er hvor mange minus den faktisk klarer å håndtere. Og hvor ofte fisker man egentlig når det er så kaldt.Litt å tenke på. med tanke på sesong, båter som fryser inne og hvor mildt det egentlig har vært de siste vintrene..osv. Var vertfall en hyggelig opplevelse å få prøvd de stengene. Selv om jeg fisket med 20-30 lb stanga så fikk jeg jo faktisk med meg nappene til Sypika nede på 70-80m.. litt tenking og vurderinger igjen før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør :)

Har vanskelig for å tro at det er selve inliner-konseptet som sørger for at du merker sypika nappe på dypet.. Har aldri hatt noen inliner-stenger, men har prøvd flere.. Ser ikke de helt store fordelene, heller mere tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt inliner stang tidligere og har gått bort i fra det. Nå er det kun med som reserve til reserven. En av grunnene er vinter, kan ikke si meg helt enig i at vi har hatt milde vintere i det siste. De 2 siste vintrene har vært svært kalde med mye is i Drøbakssundet. Hvis du planlegger å fiske i desember, januar eller februar, så er en stang med ringer et must. Men hvis en ikke må fiske i de månedene, kan en vel klare seg med inliner.

Eneste fordelen jeg kan se med inliner er kontra en stag med ringer, er at det blir mindre sene kluss i ringene (noe som tar minimalt med tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at det er selve inliner-konseptet som sørger for at du merker sypika nappe på dypet.. Har aldri hatt noen inliner-stenger, men har prøvd flere.. Ser ikke de helt store fordelene, heller mere tidkrevende.

Nei det var ikke meningen å gi innliner-konseptet æren for at jeg kjente de nappa.

Har hatt inliner stang tidligere og har gått bort i fra det. Nå er det kun med som reserve til reserven. En av grunnene er vinter, kan ikke si meg helt enig i at vi har hatt milde vintere i det siste. De 2 siste vintrene har vært svært kalde med mye is i Drøbakssundet. Hvis du planlegger å fiske i desember, januar eller februar, så er en stang med ringer et must. Men hvis en ikke må fiske i de månedene, kan en vel klare seg med inliner.

Eneste fordelen jeg kan se med inliner er kontra en stag med ringer, er at det blir mindre sene kluss i ringene (noe som tar minimalt med tid)

Jeg ser jo den med problemet med ising.. Sånn jeg ser det da så skal man først legge litt penger i en stang så er det kanskje like greit å kjøpe en stang man er sikker på å kunne bruke hele året, slippe å måtte vurdere været før man bestemmer hvem stang man tar med på tur. Når man drar rundt i landet eller leser her på forumet så ser og skjønner man at det er minimalt med fiskere som bruker denne stangtypen. Det var jo litt av grunnen til at jeg kastet ut en liten post her på forumet for å høre andre fiskeres erfaringer på stangtypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.