Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørett i Florø/Førde/Naustdal/Stavang


Pr0t0typ3
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er det noen i området som har noen tips til et greitt sted for sjøørreten?

Eg har dei siste dagene brukt tiden til å denge forskjellige fluer i sjøen i håp om å få noe blankt og fint på kroken, men uten hell.

Har blitt et par lyr på kroken, som selvfølgelig kan være artig nok (bare ikkje heilt det store når eg er på jakt etter annet)... :P

Det går for det meste i fluefiske, men når eg begynner å bli litt kald på fingrene, så er det fram med sluken istedenfor før eg prøver igjen.

Har vel vært ute i Eikefjord-området hver dag siden julaften uten at eg kan skryte på meg noe som helst igrunn. Begynner å tære litt på tålmodigheten etterhvert det her.

Har aldri prøvd noe særlig på sjøørreten, så er veldig fersk der.

Tatt meg noen kvelder og bundet noen greie fluer (pattegrisen, clouser, deciever, vaskebjørn, vinterkiller, osv...)

Lyren ser ihvertfall ut til å like min clouser (hvit/"signal-gul"), men ikkje fisken eg vil ha akkurat no.

Noen gode tips på lur til gode plasser i området?

Kanskje gode tips på hvordan i det heile tatt fiske etter SØ?

Flyt, intermediate? Rask, seint intrekk, rykkete?

Er som sagt veldig fersk på akkurat her...

Bruker for det meste ei zpey zero 9'6" #7 med et GL Switch multi (kjøpt #8 intermediate tip til dette). Snører skal snart byttes ut siden det begynner å minke på coatingen :P

Hender eg prøver meg med ei stang med flyt innimellom når det er nesten fjære sjø.

Er vel ikkje noen som tilogmed har lyst på selskap på en sånn tur? Du skal slippe å tenke noe særlig på å lære meg å kaste, men er veldig interessert i å få gode tips rundt akkurat dette med SØ fiske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er en stund siden jeg har fisket aktiv etter sø vinterstid men på den mest kalde årstiden var oransje rekeimmitasjoner veldig effektiv, samt varianter på "juletreet" og wolly-buggere. Sist nevnet gjerne hvit på det aller kalleste...;-)

Brukte kun intermediate og desto kaldere desto senere inntrekk....

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres no ut som om at eg tenker riktig ihvertfall då. Tar stort sett treige inntrekk. Øker hastigheten litt når det blir fjære, men det er mest for å ikkje sitte fast heile tida. Er også då eg drar fram andre stanga med flyt på istedet.

Tipper det er rimelig kaldt i vannet for tiden.

Rekeimitasjonene (pattegrisen) har eg bare bundet i pink eller hot pink.

Wolly-buggere har eg ikkje prøvd, men frede har eg prøvd. Den er jo ikkje så langt unna. Trur det var frede den heitte.

Siden det høres ut som eg gjør ting riktig, så må det jo være plassen det er noe gale med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innover mot Hyen i staden. Ein del fine spoter på vei inn mot Sandane. Over i fjorden som går inn til Sandane er det også enormt med flotte plassar. Einaste er at sjøauren der har ein tendens til å gå selektivt på brisling. Finn du nisene som jagar langs land er brislingen og sjøauren i nærleiken. Om du plasserer deg strategisk med gode spottemuligheter, kan du få nokon sjokk når stimen kjem jagande... Problemet er bare at dei sjelden tek flua når dei har så god brislingtilgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyen er forsåvidt også innenfor området eg kunne ha vurdert, men det er et rimelig langt område for meg å "dekke". Bur på Storebru. Blir vel en god halvtime til Hyen for meg ca.

Eg er bare for fersk til akkurat det her til at eg kan kjøre strekninga Hyen-Sandane, for så å tenke: "HER er plassen!" Hehe

Har hørt så masse om den leopard-bunnen og gjerne i fin kombo med litt ferskvatn (liten bekk for eksempel) og en marabakke...

Har no denga flua mi på strekninga i Eikefjord ifra skulen til et godt stykke bortforbi båthavna uten noe nevneverdig resultat.

Hyen/Sandane er jo en flott plass med 2 gode lakseelver.

Har prøvd såvidt på stranda til campingen på Sandane for et års tid siden, men der kjente eg ingenting.

Det er ei elv som er ca midt imellom Hyen og Sandane... Trur det heiter Rygg der? Er det en plass for SØ?

Fisker du noe etter SØ selv? Med flue? På vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyen er forsåvidt også innenfor området eg kunne ha vurdert, men det er et rimelig langt område for meg å "dekke". Bur på Storebru. Blir vel en god halvtime til Hyen for meg ca.

Eg er bare for fersk til akkurat det her til at eg kan kjøre strekninga Hyen-Sandane, for så å tenke: "HER er plassen!" Hehe

Har hørt så masse om den leopard-bunnen og gjerne i fin kombo med litt ferskvatn (liten bekk for eksempel) og en marabakke...

Har no denga flua mi på strekninga i Eikefjord ifra skulen til et godt stykke bortforbi båthavna uten noe nevneverdig resultat.

Hyen/Sandane er jo en flott plass med 2 gode lakseelver.

Har prøvd såvidt på stranda til campingen på Sandane for et års tid siden, men der kjente eg ingenting.

Det er ei elv som er ca midt imellom Hyen og Sandane... Trur det heiter Rygg der? Er det en plass for SØ?

Fisker du noe etter SØ selv? Med flue? På vinterstid?

Området rundt Rygg er fint. Har hatt fine følgefisker frå moloen nedanfor kyrkja... Ellers er det ein parkeringsplass med fint tilrettelagt strand med bord og benker. Fint område. Ellers er det ei lita øy på veien frå Hyen til Sandane. Hugser ikkje kva den heiter. Er forbundet med fastland med ein grusvei. Fisk rund øya sjå kva som skjer. Når det vårast og vatnet vert varmare ville eg prøvd på "hjørne" inn mot Sandane ytterst i fjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ihvertfall noen plasser å teste ut. Takker og bukker.

Veit forresten hva for øy du meine. Har sett noe som minner om brisling-stimer fleire ganga når eg har kjørt forbi der.

Men igjen, litt smålei av å fiske på "måfå" bare fordi eg trur det er et godt område å fiske på. Syns jo sjøl at Eikefjord ser veldig lovende ut. Stå å denge flue kan eg jo gjøre heime på plenen óg uten å få fisk. :P

Motivasjonen synker liksom litt når eg står dag etter dag uten å få fisken eg er ute etter.

Et par konkrete tips om hvor det er bra å fiske kan være greitt av og til.

Ferskvatn kan eg gjerne teste ut når eg er på tur i fjellet ei helg, men det er allikevel mindre "stress" enn å leite etter SØ siden eg då allikevel bare er der for å slappe fullstendig av med kaffi og noe godt attåt. :P

Skal ikkje slå deg med sjøl en dag vel? Skal prøve meg i området der når eg er heime igjen om nesten 2 veke ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ihvertfall noen plasser å teste ut. Takker og bukker.

Veit forresten hva for øy du meine. Har sett noe som minner om brisling-stimer fleire ganga når eg har kjørt forbi der.

Men igjen, litt smålei av å fiske på "måfå" bare fordi eg trur det er et godt område å fiske på. Syns jo sjøl at Eikefjord ser veldig lovende ut. Stå å denge flue kan eg jo gjøre heime på plenen óg uten å få fisk. :P

Motivasjonen synker liksom litt når eg står dag etter dag uten å få fisken eg er ute etter.

Et par konkrete tips om hvor det er bra å fiske kan være greitt av og til.

Ferskvatn kan eg gjerne teste ut når eg er på tur i fjellet ei helg, men det er allikevel mindre "stress" enn å leite etter SØ siden eg då allikevel bare er der for å slappe fullstendig av med kaffi og noe godt attåt. :P

Skal ikkje slå deg med sjøl en dag vel? Skal prøve meg i området der når eg er heime igjen om nesten 2 veke ihvertfall

Beklager, må snart oppdatere profilen. Bur i Stavanger no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.