Gå til innhold
Fiskersiden

Våtflue, tørrflue eller nymfer?


DannyBoy
 Share

Recommended Posts

Har hatt fluestanga mi i over 1 år, og har jo øvd meg litt på plenen, men ikke så mye i elv.

Men i år har jeg tenkt å endre på det! [ :D ]

Har invistert i vadere, så nå skal det bli saker [8)]

Men det jeg lurer på er egentlig hva slags fluer jeg skal velge?

Jeg fisker i Lågen, v/Dombås og drar oppover den 23.juli.

Rapportene fra de fiskegale besteforeldrene mine, sier at elva har vært høy, men er nå på vei ned igjen (vet ikke om det har så mye å si for fluevalg, men nå er det sagt så [ :D ])

Har så lyst å bli en ordentlig god fluefisker [:I] og nå er jeg jo 18 år, så er på tide og komme igang. Men føler det er så flaut å "drite" seg ut når f.eks det kommer andre å ser på meg. Men det er vel ikke å bry seg om? Øvelse gjør vel mester[?]

mvh Daniel

PS: Bilder kommer selvfølgelig når jeg returnerer [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det Daniel at alle sammen har en gang vært nybegynnere, så du skal ikke være redd for å ''drite'' deg ut. Øvelse gjør mester, og du lærer også veldig mye av å se på andre kaste for så å prøve selv. Det er også langt morsommere å feste en flue på og stå og kaste i ei elv eller et vann, da har du i alle fall potensiellt muligheten for å få fisk, no deu definitivt ikke har på plenen hjemme.

Stå på !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

Husk det Daniel at alle sammen har en gang vært nybegynnere, så du skal ikke være redd for å ''drite'' deg ut. Øvelse gjør mester, og du lærer også veldig mye av å se på andre kaste for så å prøve selv. Det er også langt morsommere å feste en flue på og stå og kaste i ei elv eller et vann, da har du i alle fall potensiellt muligheten for å få fisk, no deu definitivt ikke har på plenen hjemme.

Stå på !!!

Sant det, får bare prøve så godt jeg kan [8)]

Må si jeg ble veldig inspirert av tråden din, og hvordan du hadde tatt en SØ på 1kg+ etter ikke altfor mange dager med trening, det står det respekt av [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt ikke noen racer hva fluevalg angår, er i det hele tatt ganske fersk i ¨flueverden¨ men variasjon er helt klart stikkordet. Ble anbefalt black gnat en tørr flue, den har jeg fått litt på, både på dag og kveld. ellers har jeg tatt på mørke nymfer (Kveld/natt), og brun våt flue(i dag). Jeg er ennå ikke så flink til å se hva fisken vaker etter, men har likevel tatt litt fisk på flue. Jeg bytter ganske ofte dersom en flue ikke gir resultat til tross for at det vaker...

Igjen er det greit å lytte til kjentfolk der du fisker, alle plasser har sine favoritter! Samtidig har jeg etter hvert tro på at en total forandring fra hva fisken ¨normalt¨ser kan gjøre utslaget og få fisken til å hugge. ergo, variasjon og fantasi !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ørret du er etter? da kan jeg anbefale et par teknikker som fungerer godt for meg i rennende vann.

1- oppstrøms fiske med gullhodenymfer. finn partier med 0,5-2meters dyp, gjerne med rask strøm slik at det kruser seg på overflaten. kast på skrått oppstrøms, bare 6-7 meter og la flua dunke mot bunnen. jeg bruker nappindikator,synes jeg ser langt flere napp på det. fisk deg oppover i elva, og pass på å fiske på de plassene der det er dype hull og skrenter ut mot dypere vann og. ujevnheter på bunnen skaper gode standplasser for ørreten.[ :D ]

2- tversover med nymfer her lemper du flua inn mot land på andre siden og lar strømmen gjøre mesteparten av jobben. løft og senk litt på stanga, så får flua mer liv. trekk innn rykkvist nr flua er rett nedenfor deg. (yypisk våtflueteknikk).

3- tørrfluefiske på vak. her må du spotte fisken og planlegge hvordan du skal legge kastet i forhold til strøm og vegetasjon. vikitig at døgnfluer ikke striper, mens vårfluer gjerne kan få litt ekstra fart i urolig strøm.

dette er de teknikkene jeg starter med, men variasjon og improvisering gir meg oså fisk innimellom.[ :D ]

fluer som det er greit å ha i boksen:

forskjellige døgnfluer str 12-18,

vårfluer(streacking caddis)str6-16,

mygg str 14-20,

gullhodenymfer str 10-16,

hareørenymfer str 10-18

montana str 6-14

det er i alle fall en grei start. har mange fler i min boks men gidder ikke å ramse opp mer nå. andre får komme med sine favoritter.[ ;) ]

sjekk ut tråden til Ole M https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=7079 her står det endel om fluefiske i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del i Lågen, og jeg tipper du vil komme borti mest harr, og muligens noe ørret. I fjor fisket jeg godt med enkle fluer som Red Tag, Black Gnatt, vanlig mygginitasjon (den du finner i 2-pk'en til Vangen) Jeg går ut i fra at du ikke binder selv(?) så disse fluene jeg har nevnt finner du i nesten enhver sportsbutikk med litt fiskeutvalg.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av DannyBoy

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

Husk det Daniel at alle sammen har en gang vært nybegynnere, så du skal ikke være redd for å ''drite'' deg ut. Øvelse gjør mester, og du lærer også veldig mye av å se på andre kaste for så å prøve selv. Det er også langt morsommere å feste en flue på og stå og kaste i ei elv eller et vann, da har du i alle fall potensiellt muligheten for å få fisk, no deu definitivt ikke har på plenen hjemme.

Stå på !!!

Sant det, får bare prøve så godt jeg kan [8)]

Må si jeg ble veldig inspirert av tråden din, og hvordan du hadde tatt en SØ på 1kg+ etter ikke altfor mange dager med trening, det står det respekt av [8D]

Litt flaks skal man skanskje ha!? Ellers så er det vel tålmodigheten så gjelder!! Og når det kommer til fiske er jeg svært tålmodig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

er det ørret du er etter? da kan jeg anbefale et par teknikker som fungerer godt for meg i rennende vann.

1- oppstrøms fiske med gullhodenymfer. finn partier med 0,5-2meters dyp, gjerne med rask strøm slik at det kruser seg på overflaten. kast på skrått oppstrøms, bare 6-7 meter og la flua dunke mot bunnen. jeg bruker nappindikator,synes jeg ser langt flere napp på det. fisk deg oppover i elva, og pass på å fiske på de plassene der det er dype hull og skrenter ut mot dypere vann og. ujevnheter på bunnen skaper gode standplasser for ørreten.[ :D ]

2- tversover med nymfer her lemper du flua inn mot land på andre siden og lar strømmen gjøre mesteparten av jobben. løft og senk litt på stanga, så får flua mer liv. trekk innn rykkvist nr flua er rett nedenfor deg. (yypisk våtflueteknikk).

3- tørrfluefiske på vak. her må du spotte fisken og planlegge hvordan du skal legge kastet i forhold til strøm og vegetasjon. vikitig at døgnfluer ikke striper, mens vårfluer gjerne kan få litt ekstra fart i urolig strøm.

dette er de teknikkene jeg starter med, men variasjon og improvisering gir meg oså fisk innimellom.[ :D ]

fluer som det er greit å ha i boksen:

forskjellige døgnfluer str 12-18,

vårfluer(streacking caddis)str6-16,

mygg str 14-20,

gullhodenymfer str 10-16,

hareørenymfer str 10-18

montana str 6-14

det er i alle fall en grei start. har mange fler i min boks men gidder ikke å ramse opp mer nå. andre får komme med sine favoritter.[ ;) ]

sjekk ut tråden til Ole M https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=7079 her står det endel om fluefiske i elv.

Takk for tipsa [ ;) ]

Og ja, er (selvfølgelig) ørret jeg er ute etter [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Borre

Jeg har fisket en del i Lågen, og jeg tipper du vil komme borti mest harr, og muligens noe ørret. I fjor fisket jeg godt med enkle fluer som Red Tag, Black Gnatt, vanlig mygginitasjon (den du finner i 2-pk'en til Vangen) Jeg går ut i fra at du ikke binder selv(?) så disse fluene jeg har nevnt finner du i nesten enhver sportsbutikk med litt fiskeutvalg.

Lykke til :D

Takk takk, dette er 7.året på rad jeg fisker på samme sted, og vil si at ørreten forekommer oftere enn harren. Fisker i sone 6.

Bestefaren min trodde han hadde på en stor ørret for 2 år siden, men ble litt skuffet da det "bare" var en harr på 1kg.

Ca. 1/50 fisk vi får er harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med flere nybegynner spørsmål, mens jeg er så godt igang jeg [ :D ]

Kjøpte meg en ny fortom her om dan'. På den sto det at den var beregna for tørrfluer. Men blir jo veldig slitsomt, hvis jeg skal veksle mellom nymfer og tørrfluer - må jo bytte fortom hele tida da?

Eller går det bra å kjøre nymfe på tørrflue-fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

ikke problem! husk å kjøpe et par spoler i forskjellige dim. så kan du jo knytte på en spiss i den lengden og tykkelsen du har behov for. blir MYE billigere i lengden og, i forhold til å kjøpe ferdige fortomer.[ :D ]

Kan du være så snill og forklare litt mer detaljert? [8)][:I]

Og hvor får jeg evt kjøpt det jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av DannyBoy

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

ikke problem! husk å kjøpe et par spoler i forskjellige dim. så kan du jo knytte på en spiss i den lengden og tykkelsen du har behov for. blir MYE billigere i lengden og, i forhold til å kjøpe ferdige fortomer.[ :D ]

Kan du være så snill og forklare litt mer detaljert? [8)][:I]

Og hvor får jeg evt kjøpt det jeg trenger?

Du kjøper små rulller med eks flueocarbon, eks 0,26mm som du knyter på fortommen i passe lengder. Jeg har brukt dette med hell på både flyt fortom og intermediate fortom. Dersom du fisker i liten elv, kan du bruke en vanlig klar ørret fortom, og knyte på fluocarbon, funker til både nymfer og tørrfluer, har tatt fisk med begge deler. Vet at mange kjøper flerer ruller med tjukkere fortomsmarterialer, og knyter selv, helt istdeen for å kjøpe ferdig fortom. Jeg har så langt valgt å bare bytte spissene, det går jo litt vekk for hver gang du binder på en ny flue ikkesant! For å knyte på fortommen bruker jeg kirurgknuten, super knute som du kan gjøre i blinde !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, de fleste har fluorcarbon. det jeg mente var at du tat utgangspunkt i en fortom fra butikken til ørretfiske, gjerne med 0,20 spiss og 9 fot. så kjøper du 0,16mm-0,20mm og 0,25 mm. da kan du skjøte på med 0,20mm hvis tuppen på fortommen er slitteller du trenger lengre fortom, eller du kan legge på 0,16mm for tørrfluefiske.0,25 delen bruker du hvis du trenger lengre nest sisteledd, eller du skal fiske etter større fisk med større fluer. husk at 9 fot er standar for det du kjøper i butikkene av ferdige fortommer, men det kan funger bedre med en som er tre fot lengre.[ :D ]

skal du fiske med tunge nymfer langs bunnen, er det ofte bedre med en lang tynn fortom i samme dimensjon for å komme ned. tilpass fortommmen slik at du kjenner bunnen smålugge litt i nymfa(eller omvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danny,

det de mener her, er at du kan kjøpe slike spissruller i ulike dimensjoner, slik at du selv kan lage din tapering. Tapering er utrykket vi bruker om en fortom som blir tynnere og tynnere ut til enden, der den ender opp i den dimensjonen du ønsker. Du kan altså lage dine egne fortomer slik. Alternativt kan du kjøpe ferdige, som kommer helt uten knuter. Det du også kan gjøre, er å kjøpe deg en fortom, og når du har spist litt av den som følge av flueskift, knyter du bare på en del fra spissrullen din. I dette tilfelle klarer du deg oftest med 1 spissrull, nemlig akkurat den dimensjonen du ønsker å fiske med. Bare pass på at du ikke har spist for mye av denne opprinnelige fortomen, slik at den ikke blir for kort og du derved også har ødelagt taperingen din.

Når det gjelder fluorocarbon; du trenger ikke kjøpe disse rullene. De er svært dyre. Formålet med fluorocarbon er at den har samme brytningsevne som vann, og derved er den meget usynlig for fisken. Den har sin klare fordel spesielt hvis du fisker på høylys dag med sterk sol. Forøvrig kan du klare deg med standardruller som har under halve prisen. Ja, jeg bruker fluorocarbon selv, men altså mest når det er helt nødvendig. Fluorocarbon har også noen andre fordeler.

Ellers; du kan fiske de fleste flueimitasjoner med en flytefortom. Det du må tenke på er hvilket vannstadie insektet du imiterer befinner seg i. Det er vanlig at vi fortynger fluene dersom vi vil ned. Er elven dypere, og/eller du må raskere ned, vil det være mer fordelaktig i tillegg å sette på en synkefortom. Så ja, det er helt vanlig å måtte skifte fortomer etter type fiske. Når det gjelder det du benevner som tørrfluer og nymfer kan de absolutt fiskes med flyt begge to. Noen ganger kan du oppleve at ørreten går helt i overflaten og sanker oppstigende nymfer (altså de er på vei opp til overflaten for å fullføre klekkingen). Det du også må ta med i betraktningen er temperaturen i vannet. Fisken er vekselvarm, noe som betyr at stoffskiftet er avhengig av tempen. Er vannet for kaldt eller for varmt, søker fisken seg til mer tempererte områder, noe som typisk betyr dyphøler etc. Og da sier det seg selv at du ofte blir ståandes med skjegget i postkassa hvis du fortsetter å servere fluer på overflaten. En annen ting; oppsøk gjerne ut- og innosene i vann selv på høylys dag når det er varmt. Kast flua helt oppe i skummet først i innoset, deretter kan du fiske dypere lenger ned i hølen. Du kan også sette på en fortynget flue, eks. nymfevariant, kaste øverst i skummet, gjøre noen mendinger (løfte stang og snøret litt oppstrøms for å unngå at strømmen tar tak i snøret på midten, og flua fisker riktig). Da fisker flua grunt til å begynne med der oppe, synker gradvis nedover i hølen, og treffer derved fisken på rett vannlag lenger ned. Grunnen til at fisken gjerne kan stå helt oppe i skummet når det er varmt, er ikke bare for skjul, nei, dette vannet inneholder mye oksygen, og... lenger ned i hølen legger fisken seg dypere under slike forhold fordi.. ja... kaldere vann er mer oksygenrikt enn varmt vann. Ja, her kunne vi skrive til natten var lang. Dette var bare noen få ord.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Danny,

det de mener her, er at du kan kjøpe slike spissruller i ulike dimensjoner, slik at du selv kan lage din tapering. Tapering er utrykket vi bruker om en fortom som blir tynnere og tynnere ut til enden, der den ender opp i den dimensjonen du ønsker. Du kan altså lage dine egne fortomer slik. Alternativt kan du kjøpe ferdige, som kommer helt uten knuter. Det du også kan gjøre, er å kjøpe deg en fortom, og når du har spist litt av den som følge av flueskift, knyter du bare på en del fra spissrullen din. I dette tilfelle klarer du deg oftest med 1 spissrull, nemlig akkurat den dimensjonen du ønsker å fiske med. Bare pass på at du ikke har spist for mye av denne opprinnelige fortomen, slik at den ikke blir for kort og du derved også har ødelagt taperingen din.

Når det gjelder fluorocarbon; du trenger ikke kjøpe disse rullene. De er svært dyre. Formålet med fluorocarbon er at den har samme brytningsevne som vann, og derved er den meget usynlig for fisken. Den har sin klare fordel spesielt hvis du fisker på høylys dag med sterk sol. Forøvrig kan du klare deg med standardruller som har under halve prisen. Ja, jeg bruker fluorocarbon selv, men altså mest når det er helt nødvendig. Fluorocarbon har også noen andre fordeler.

Ellers; du kan fiske de fleste flueimitasjoner med en flytefortom. Det du må tenke på er hvilket vannstadie insektet du imiterer befinner seg i. Det er vanlig at vi fortynger fluene dersom vi vil ned. Er elven dypere, og/eller du må raskere ned, vil det være mer fordelaktig i tillegg å sette på en synkefortom. Så ja, det er helt vanlig å måtte skifte fortomer etter type fiske. Når det gjelder det du benevner som tørrfluer og nymfer kan de absolutt fiskes med flyt begge to. Noen ganger kan du oppleve at ørreten går helt i overflaten og sanker oppstigende nymfer (altså de er på vei opp til overflaten for å fullføre klekkingen). Det du også må ta med i betraktningen er temperaturen i vannet. Fisken er vekselvarm, noe som betyr at stoffskiftet er avhengig av tempen. Er vannet for kaldt eller for varmt, søker fisken seg til mer tempererte områder, noe som typisk betyr dyphøler etc. Og da sier det seg selv at du ofte blir ståandes med skjegget i postkassa hvis du fortsetter å servere fluer på overflaten. En annen ting; oppsøk gjerne ut- og innosene i vann selv på høylys dag når det er varmt. Kast flua helt oppe i skummet først i innoset, deretter kan du fiske dypere lenger ned i hølen. Du kan også sette på en fortynget flue, eks. nymfevariant, kaste øverst i skummet, gjøre noen mendinger (løfte stang og snøret litt oppstrøms for å unngå at strømmen tar tak i snøret på midten, og flua fisker riktig). Da fisker flua grunt til å begynne med der oppe, synker gradvis nedover i hølen, og treffer derved fisken på rett vannlag lenger ned. Grunnen til at fisken gjerne kan stå helt oppe i skummet når det er varmt, er ikke bare for skjul, nei, dette vannet inneholder mye oksygen, og... lenger ned i hølen legger fisken seg dypere under slike forhold fordi.. ja... kaldere vann er mer oksygenrikt enn varmt vann. Ja, her kunne vi skrive til natten var lang. Dette var bare noen få ord.

Mvh. Jan.

Takk skal du ha!

Forsto litt bedre nå hva de mente [8)]

Da får jeg vente i spenning 2 dager til da, før det bryter løs [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.