Gå til innhold
Fiskersiden

Øyepål?


Recommended Posts

Var ute en tur å fiska i gårkvld og fekk noe eg trudde var sypike. Eg stussa litt på att den var litt mørkere enn dei fleste sypikene eg har fått tidligere. Den var også forholdsvis tynn, og skjellene datt ikke så lett av som dei pleier å gjøre. Allikevel var eg så smart att eg kasta den uti uten å ta bilde av den[:I] Kan dette ha vært øyepål? eller er det bare en deformert sypike?

Fekk i ettertid vite att øyepål er en veldig vanlig fisk der eg fiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var helt sikkert en sypike...[ :) ]

neida! øyepål blir vel ikke mer enn 25-30cm og er mye mer langstrakt ennn sypika. synes sypika som oftest har en kroppsform langt kraftigere enn de bildene jeg har sett av øyepål, så det bør vel skille de to ifra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyepål - Øyediameter større enn snutelngden. Tydelig underbitt. Mørk sidelinje som buer over brystfinnen. Mørk flekk veed roten av brystfinnen

Skjeggtorsk - høyere kropp og lengre skjeggtråd enn sypike. Har som regel en mørk flekk ved brystfinneroten. Sjekk også finnenes plassering opp mot en sypike.

Sypike - Overbitt, øyediameter tilnærmet lik snutelengde. Sidelinje (normalt ikke så mørk) bøyer over brystfinnene. Gattåpning midt over skillet i ryggfinnene. Har slankere kropp enn skjeggtorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var skjeggtorsk.

Karleif fisket i et område jeg har dykket ca. 500 dykk de siste 13 årene, og jeg har aldri sett skjeggtorsk der. Har faktisk aldri sett skjeggtorsk noe sted her i Norge, så hvis dere kjenner en bra lokasjon, tar jeg gjerne imot et tips.

Skjeggtorsken er jo også rimelig rund over buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.