Gå til innhold
Fiskersiden

Flerdelt surfstang


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Har kikket litt på "ekte" surfstang ( ikke karpestang ) og lurer litt på hvordan det er med 3 eller 4 delt surfstang?

Noen som har erfaringer? Har søkt litt på nettet og les noe positiv omtale.

Tenker på f.eks Penn PPT Nomad EVO1 som er 3-delt eller Jetstram som er 4-delt.

Kom med gode tips, eventuelt frarådning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster og de fleste andre Shimano sine er jo 3-delte, og dette funker helt fint (såvidt jeg vet)

Min Shimano PowerAero TwinTip er 3-delt, og det er topp det. Tror ikke at det at de er flerdelte (mer enn 2-delte) er noe problem lenger, mtp at de er kommet en del lenger i materialutviklinga enn for 5-6-7 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som Thor sier at tredelte stenger ikke lenger er noe problem. Det er stort sett engelskmennene som har vært innehavere av skepsisen på grunn av konservatisme. De har ikke etterspurt tredelte stenger før de siste årene. PÅ kontinentet har tredelte stenger og til og med teleskopstenger vært vanlige. Grunnen til skepsisen har vært for det første at stanga ble stivere på grunn av forsterkningen i leddene, og også at den fikk dobbelt så mange svake ledd der den kunne brekke. Stengene har blitt tynnere, materialene er langt bedre og tredelte stenger er vanlige. Har forresten en 6-delt Fox surfstang på vei, og i følge kritikken kaster den nesten som en todelt:)

Sidewinderen til Penn (se kombo på Veals) har fått bra kritikker, og er en allroundstang. Noen har innvendt at den er litt myk, men du får vurdere om du like myke stenger. De er i alle fall lettere å kaste med. Jetstreamen har også fått bra omtale, men kaster ikke like langt. Ta også en kikk på Surfblaster Seatrek Twin tip, her får du med to topper til lett og tungt fiske. Surfblaster Guvnor Match har også fått godkjent, og er sikkert en fin nybegynnerstang da den er myk og fin i aksjonen, kommer i kombo med stang og snelle til meget bra pris.

Selv bestilte jeg en Grauvell RC 4500 beachcaster fra Veals i dag, og dette er en stang som er ment for vanlige overhåndskast og off-the -groundkast med haspelsnelle. Har pratet med flere som er veldig fornøyde med den, og kaster lengre og lettere enn før. Regner med at 150 meter er innenfor rekkevidde med den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert Combos fra Veals, med Penn SuperMag 525 men det gjelder å finne riktig stang.

Synes det er ganske greit med flerdelt stang, enkel å pakke med seg.

Har vurdert Surfblaster Seatrek og.

Er det noen som har link til f.eks engelske forum der det kan stå endel om disse stengene/snellene.

Så får jeg bare vente til det drysser ned noen penger. Satser på å lande på rundt 3000-4000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.