Gå til innhold
Fiskersiden

Tanzania og Kenya

Rudi

Da er planleggingen av årets ferietur i gang. Ser ut til at det blir en måneds tid i Kenya og Tanzania. Har surfet litt på nettet for å finne noe info om fisket her. Har hørt om fin ørret i Kenya tidligere og leste og en artikkel om et sinnsykt saltvannsfluefiske i Tanzania ett eller annet sted, en eller annen gang. Finner selvfølglig ikke særlig mye nyttig om dette nå. Er det noen som har noen gode tips og komme med? Håper på å komme meg på Big-Game fiske

i Tanzania og om mulig brukt fluestanga og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pembakanalen!!!!!!!

Verdens sikreste sted for Broadbill, dvs sjølvaste drømmefisken über alles!

http://search.yahoo.com/search?p=pemba+cha...1&cop=&ei=UTF-8

Fiske ørret i Kenya? Please....[:0]

Er du det minste interessert i fiske, så book en båt for en natts fiske. Sett av cash og ta deg råd til det! Du kommer til å oppleve noe du aldri glemmer. [8D]

Klikk deg inn på noen linker og drøm deg svett. At det i tillegg finnes alle variantene med billfish samt mako, wahoo, YFT og mange andre ultraheftige fisker tilsier at du må være enormt kørka for ikke å teste det når du er der nede.

OG; book en ordentlig båt med fangstresultatene i orden. Betal heller mer for skikkelig opplegg enn å bli med noen lokale brødgjøker utpå som knapt aner hva de holder på med. Når skal du nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vaert der sjoel. Proevde aa ordne fiske to ganger ut fra Zansibar og maa si at du boer velge guide med omhu. Hoer paa Cato. Bestill i god tid paa forhaand og ta deg raad til det beste. Mye bedre med en skikkelig dag enn fem haaploese. Sjoel endte jeg foerst opp med aa pilke smaa matfisk samtidig som tunaen jagde smaafisk sa det fikk sjoeen til aa koke 500 meter unna...Siste oekta ble gjort ut fra nordspissen og jeg hadde insistert paa bli tat ut til Latham reef, sjekk det ut....Endte da opp med fet baat og ok utstyr, men en skipper som hadde hatt en gledes-natt natta i forvegen og var redd for aapent hav...Det suger. Jeg er saa langt ifra rasistisk, men like fullt ville jeg nok latt ett eller annet blekansikt staa for guidingen.

Pemba er jo ogsaa kjent for store fisker, men da blir det fiske fra Kenya.

Jeg testa fluestanga paa revet, men for min del ville Glomma gitt bedre avkastning. Det behoever ikke aa si noen ting..

Har du eventyrlyst, og en sekk med gullpenger, boer du dra opp til Victoriasjoeen og teste nilabbor fiske fra Rubondo island, Tanzania. Freda omraade med dipans til sportsfiske, stooor nilabbor og store krokodiller. Ett par lodger men bra fasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember-januar er ikke helt feil timing: "Broadbill may well be available in the Pemba Channel year round and they have been taken in the local nets even during June. The months of October, November and March are ideal with the sea generally calmer during these months, but September and December are good too. In the Pemba Channel the best strike rates to date have been during October and March."

Og: "When to Go:

With an eight-month fishing season (from August to the end of March), Pemba offers good shots at billfish nearly year-round.

December through March mark the area's peak billfish season, with striped and black marlin being the two main targets during this period. Striped marlin here average around 130 pounds, a fine and exciting catch on medium to light gear. Late last year, avid flyfisherman and South African resident Jim Costello managed to raise 52 (!!!!!) striped marlin in just five days during a trip to Pemba in December - fairly early in the season. The area has already produced an 800-pound black and a blue exceeding 700 pounds.

According to catch reports, anglers can expect to raise three to four billfish per day and catch one. But multiple-fish days are commonplace during the height of the season, and grand slams are taken with regularity. With six species of billfish occupying the channel at one time, operators here are optimistic that they will soon score a fantasy slam for one of their lucky clients.

The first fishing lodge created to explore this area was the Pemba Channel Fishing Club, located in Shimoni, Kenya, just near the Tanzania border. Since the 1960s, the club's boats have plied the channel's waters, exploring some of the most productive striped marlin grounds in all of Africa. The club's boats hold African records for the number of striped marlin caught in one day with 10 and the number of sails in one day with 15. The best day overall for a single Pemba Club boat stands at 17 - 10 striped marlin and seven sails.

The lodge also offers the possibility of a 24-hour fishing trip to a sea mount 55 miles northeast of Shimoni. Trips to this spot have produced good catches of blue and striped marlin, sailfish, sharks, swordfish and, on some particularly good days, more than 1,500 pounds of bigeye tuna per boat. Both the Pemba Channel Fishing Club and Sea Adventures consider all fish caught to be the property of the hires and encourage anglers to tag and release. Each boasts a 90-percent release ratio for billfish. Another option is to fish in Tanzania at the Mashado Pangani Lodge, a new five-star fishing lodge situated high on a cliff overlooking the Indian Ocean at the mouth of the Pangani River. The lodge operates a full complement of premium offshore and inshore boats, all professionally equipped with Penn and Shimano spinning or conventional tackle from 12 to 80 pounds. Mashado Pangani Lodge offers night fishing for swordfish near Pemba Island with all-inclusive five-, six- and eight-day fishing itineraries available on request.

On Zanzibar Island, just 30 miles below Pemba Island, the Zanzibar Fishing Club also offers access to the wonderful fishery. Managed by the IGFA representative for Tanzania, Carlo Vernocchi, this club usually fishes the east side of the island in the Indian Ocean, where you can find deep water less than 1 mile from the beach. For the last seven years, the club has enjoyed successful charter fishing on the east and west coasts of the island and the southern part of Pemba Channel on its 42-foot Kenya-made sportfisher.

I have had the pleasure to fish at three of the four fishing centers in the region and have enjoyed good luck on each trip. All in all, the Pemba Channel offers up some great fishing that mirrors the incredible diversity and proliferation of wildlife found on the African continent itself."

Flere enn jeg som misunner deg den turen. Generelt sagt er det langt rimeligere å fiske i Afrika enn mange andre plasser (ikke minst USA), spesielt for en i denne sammenhengen rik nordmann. Søk på hjemmesider for de operatørene som er nevnt. Ellers har Øystein et stort poeng i at det ofte er penga ut av vinduet å henge med på noe billig-opplegg. Er lett å bli skuffet, og personlig fisker jeg heller to dager med et skikkelig opplegg enn å bli skuffet hver dag i en uke til samme prisen sammenlagt. Skal jeg komme med et siste tips er det å insistere på å fighte all fisk standup. Sjekk at de har greier til dette (stenger og seletøy) Dette krever ikke mye trening, mye av infoen finner du på nettet, og husk at kompis Olas andre reale fisk på standup var en sixgill på 400 kilo han knekte på under en halvtime. Han trengte bare å kjøre seg litt inn på noen yellowfin tuna først. Send gjerne ellers en PM til MR på forumet, som sikkert er oppdatert på stedene, artene og metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider