Gå til innhold
Fiskersiden

På isen på Ropeidhalvøya. Med hvitting pers.


Vidar-Alexander
 Share

Recommended Posts

Da var det endelig tid for ny tur til Ropeidhalvøya. Sier ikke hvor. [ ;) ]

Været var nydelig og med -14,7 kalde grader i morges. Det ble faktisk ganske så varmt utover dagen, så det var kansje litt overdreven bekledning. [ :D ]

Vel, isen var ca 16-18 cm jevnt over, men tykkere noen steder. Frank Achterberg var med i dag, og vi startet med sur og god makrell. Det ble flere Hvittinger og knurr av størrelse som ikke var noe å skryte av. Helt til jeg perset på Hvitting, på 1,48 kilo. [8D]

Målet med turen var å få noe av den mye omtalte ferdatorsken, men det var heller dårlig. Litt utpå ettermiddagen dukket det opp en "lokal kjent" med hånd snøre, og la ut i det vide og brede om at han hadde fått 14 torsk på søndag, og at bla, bla, bla...

Innimellom alt bla bla, kom han til å nevne en grunne og blank pilk.

Hmmm, det berømte siste forsøket var i gang, med "lokale metoder" vel og merke på stang. [ ;) ] Og opp kom Torsken... 1,2 og 3 stk. Største på 2,1 kilo. Og i mellom tiden stod "lokalhelten" og dro Torsk på over 5 kilo...[} :) ]

Turen ble avrundet med at Frank fikk tidenes hugg, med påfølgende "ekstrem" bue på stanga før snøret røk.

Så her blir det flere turer, men da får makrellen vente hjemme, og vi får prøve pilker. Nå vet vi hvertfall hvor Torsken står. [ :) ]

Fortsatt muligheter ut uka hvertfall, hvis været bare vil. [ :) ]

P1030879.jpg

Her raste det store isblokker hele dagen, kunne til tider høres noe skummelt ut, men underholdende å se på. [ :) ]

P1030880.jpg

P1030882.jpg

Frank haler småknurr og småhvitting.

P1030873.jpg

Mulig at jeg har blitt litt påvirket av enkelte andre her på forumet som lider av "personlighetspaling", eller så kan jeg skylde på sola istedet for min "eneggede tvilling" som ikke ser helt god ut her...[ :D ] Pers ble det hvertfall. 1,48 kilo.

P1030885.jpg

P1030886.jpg

Samlet fangst utenom alle C&R.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur i dag og. Kald vind og innpåslitne tyskere gjorde at det bare ble fiske i ca 2,5 time.

Fikk opp 1 Torsk, 1 Lyr, 1 Sei og noen små hvitting. Fisket bare med pilk i dag. En del overvann på isen gjorde det litt vått, men ellers grei tur. Ser ut som isen kan holde bra her en stund hvis været vil.

Torsken,Lyren og Seien var alle mellom 1,5-2 kilo.

P1030896.jpg

P1030895.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt variabelt, men mellom 15-20+ cm. Går et skille litt lenger utpå, men der har jeg ikke sjekket. Og det var en del overvann utenfor skillet. Vet ikke hvor lenge isen utenfor dette skille har ligget, men på tirsdag var vi en tur i grenseland og der var isen 10+ cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ca 8-10 cm som minimum for å gå på fjordisen, og da er den hvertfall sikker. Fjordisen er seig som bare det, men hvis man ikke er vant med å være på fjordisen, så kan nervene bli tynnslitte når det skifter mellom flo og fjære. Da smeller det skikkelig i isen, så du kjenner det rister under beina. Men dette er ikke så farlig som det høres ut. Dette er bare "musikk" for meg, men har hatt med flere som blir temmelig "shaky" av dette. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.