Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørreter ved "Robinson Island"


Tom fiskekasse
 Share

Recommended Posts

Det er rart med det, men man kan bare ikke neglisjere en livsstil.Etter å ha vært lenket til pc’n-opptatt med mye skriving de siste månedene, begynte abstinensene(noja) å gjøre seg gjeldende.De siste månedene hadde fluene så vidt toucha vann.Tanken var å ikke fiske i det hele tatt ! Hadde stålsatt meg til å bli ferdig med skribleriene-skulle liksom vise viljestyrke, men som det svake menneske jeg er, måtte jeg atter en gang begi meg i fluefiskets vold.Da det reiv og sleit i alle lemmer, var det bare en ting å gjøre: måtte ha meg en ”fisketrip”.Svake mennske…

Hadde jeg glemt hvordan alt funket ? En ting minntes jeg: at tiden vi nå er inne handler mest om kveld, natt- og morgenfiske(22-07), og da gjerne litt lenger ut hvor oksygenet i vannet er mer attraktivt for sø’n.Kikket litt i tidligere loggbøker, og kunne også fastslå at det kan være bra midt på dagen, men da må det gjerne være litt ruskete vær, eller man må fiske litt dypere.

030606

Klokka på ringing 0300, men på sedvanlig vis kom ikke kroppen i ”stå-opp-modus” før 0430.Følte allerede da at jeg var for sent ute.Skulle banne på at jeg ikke rakk det beste bettet.I slike stunder blir jeg litt småstresset, og glemmer fort ting-for eksempel det å sjekke hvor mange streker som er igjen på mobilen.

Nå var det på med trakter’n, koke egg, pakking av utstyr.Altså de samme gamle vanene fra tidligere fisketurer-men nå på et umenneskelig tidspunkt.Er et typisk Å-menneske.Hadde det vært flere bokstaver i alfabetet, ville siste bokstaven vært min ”døgnrytmebokstav”…Så dette er hardt!

Basert på tidligere nedtegnelser i loggboka, bar det lenger ut i ”havgapet”.Første destinasjon var Krystallsteinen.Båten ble hastig dratt opp på den lille stranda.Hadde allerede sett måkene sirkle i området, og dette er alltid et positivt tegn.Selv om det ikke skjer noe akkurat da, er det nesten som om måka værer at noe er i gjære.

Det tok ikke lange tiden før den første sø’n viste seg.Ca 15 m fra land.Hissig vak.Muligens litt større sild som ble jakta på.En pen sjøørret viste seg i et luftig c-moment.Lange, sakte inntrekk funket ikke med den store sildeimitasjonen.Ved fjerde, eller femte kastet-da med lange og hurtige inntrekk-kom plogen bak flua.Leeenge.Den tok ikke.Jeg stoppet derfor inntrekket, og et sekund etterpå duret ”loket” utover.Men det ble fort rolig i andre enden.Etter ca 5 min kunne jeg håve en fin, blank og rund sommerørret på 1,2 kg.Jeg hadde fått mitt første ”skudd” og den etterlengtede ”tripen” var i gang.Kroppen slappet av.Det var nesten som jeg kunne merke Kongsbergknekken i knea…Klokka var nå 0600

Det skjedde ikke noe mer på denne øya, men det gjorde det imidlertid på den andre øya-som jeg heretter velger å kalle Robinson Island.Leser dere videre, vil dere forstå hvorfor…På lang avstand skimtet jeg måkedykk…

10 min etter den første fisken, dro jeg båten forsiktig opp på den delikate sandstranda på Robinson Island.Ting var allerede i full gang der, og på nordenden av øya vaket det illtert.En skikkelig lapskaus, tenkte jeg.Her var nok både sø,horngjel og sei i rein jaktforbrødring-kanskje det også var Havabbor her ? Ingenting hadde vært bedre !

040620061614W1SN1SIJ2G63YDYETO.JPG?77

Rundt den markante odden, og litt inn i bukta jaget predatorer byttefisk…

Det beste av alt: fisken var innenfor kastehold, og den var på jakt! Hele øya for meg sjøl ! I det fjerde kastet med lange og hurtige inntrekk så jeg ikke noen plog.Det var bare ett pang, og så hylte snella.Ca 30 meter ut rullet en ”dronning”.Fisken var oppe i en halveis flick-flack, før den kom mot meg.Etter dette var fisken litt småslapp, og det tok vel ca 8 min, så kunne jeg håve en fin og rund skapning på 1,9 kg.Her var det ikke noe å si på K’en.Kanskje var det en av de sjøørretene jeg slapp tilbake i vinter ? Hvem vet…

Mye vil ha mer, og ca 20 kast etterpå, sang det igjen i snella-Oj, oj-dette kunne være ny pers- tenkte jeg for meg selv. Utrasene var tunge og majestetiske, ikke rasende akkurat, men bestemte.Det virket nesten som om gampen der ute tok det med ro, og tenkte: ”Her er det bare å kule’n –han skjeggapen der inne på land hakke peiling-jeg er snart fri igjen…” Og fisken fikk rett.Etter vel 1 min glapp krokfestet…Jeg ble egentlig ikke så skuffet-en annen kan ta den fisken.

Det fortsatte å sprutvake rundt den markante utstikkern på øya, og ved et tilfelle fulgte en ettertraktet fisk etter…Havabbor.Helt inne ved beina viste fisken breisia.Etter dette ble det litt panisk kasting med flua, men jeg så ikke noe mer til HA’n.Etterhvert ga bettet seg, og jeg bestemte meg for å skifte jaktområde.Jeg gikk mot båten… Båten ? Borte var’n ! Nei, ikke borte, mener jeg- men utenfor min rekkevidde. 50 meter, eller var det 100 ? –fløt ”FB Anton”, drevet av de sterke understrømmene.I brøkdelen av et sekund var jeg i ferd med å gjøre meg til kollega med nudistene ved ”Rompa Bar” lenger inn i Mossesundet, men slo det fra meg da den lille fornuftige biten i min hjernebark vant over den normalt sterkere impulsdelen av skallen.Å svømme ut til båten i det til dels kalde vannet, med de sterke strømmene som var da, ville vært et lite selvmordsforsøk.Selv mitt voksende spekk rundt midja ville nok ikke vært til mye hjelp i sådant farvann…

040620061757ygKPh2lUqkrwWXjO2H.jpg?37

Jadda…der flyter’n aleine, gitt.Noen kilometer unna.Ikke lenge før den deiser i fjæresteinan på andre sia(mobilbilde med zoom gir ikke de klareste bilder).

I fare for å være klisje’aktig: nå var gode råd dyre.Dette skal nok gå greit, har jo mobil og greier, tenkte jeg.Vi lever jo i tilgjengelighetsalderen, bare man har strøm på mobilen.Det var en strek igjen på batterimålern, så her måtte jeg bruke tellerskritta effektivt.Frank Mikalsen var først på lista.Visste at han hadde vært ivrig ute i det siste, og jeg håpet derfor på at han skulle ut i dag også.Men det svarte ikke.Han lå nok og sov.Neste var kollega,- og fiskekompis Jan.Han var på vei til innlandet, for å fiske ørret , men det var jo ikke så mye han kunne hjelpe meg med.Jeg ville nok bare ha litt trøst…Neste på lista var polisen.Mobilen hadde allerede varslet om lite strøm .Kom ganske kjapt gjennom, men da de hørte at det KUN dreide seg om en liten 13 fots Pioner, anbefalte de meg å ringe redningsskøyta i Drøbak.Jeg så gjorde, men der var det bare ”hviletone”

Jeg ringte polisen igjen, og de ba meg ringe sjøtaxi.Halleluja ! I mitt indre så jeg for meg hele sportsfiskebudsjettet bli brukt opp for en mnd fremover.Småresignert satt jeg meg ned, og da koblet også mob’n ut.Snakk om samhandling ! Selv Nils Arne Eggen ville blitt rørt…

Det var noen båter ute, men alle var langt unna ”øya mi”.En enslig seilbåt et stykke unna hadde imidlertid potensiale som redningsskøyte, og jeg gikk derfor på det ”spisseste” punkt på øya…

040620061631rex9BicfDl175Fq3hl.JPG?47

Endelig en potensiell livredder nå på morran!”.

Har aldri hoja og skriki så mye siden Norge slo Brasil i VM.Til ingen nytte.På avstand så jeg nok ut som en hvilken som helst fluefisker:Veivende armer med innlagte dobbelttrekk…Det verste av alt var at seilbåten kjørte rett forbi den drivende båten min…Etter hvert kjørte flere seilbåter forbi(jeg talte vel en ca 10 til sammen)-ikke en eneste en gjorde seg bryet med å sjekke hvorfor en båt drev på denne måten.Kanskje var de opptatt med å seile sin egen sjø…?

Tanken om en ensom tilværelse på denne øya slo meg faktisk-i et sjølironisk øyeblikk…

Akkurat som Robinson Crusoe, bestemte jeg meg for å utforske øya.Tok med meg kamera, og trasket lengre inn i den ugjestmilde og skumle øya…

040620061600QtMg26buDiUCTjXqgQ.JPG?23

Er en skibrudden, får man et annet perspektiv på livet.Selv blomster blir et lyspunkt i den trivielle hverdagen…Hva slags blomst er dette? Jeg har ingen aning…

0406200616164xR69oY9UznYTzp9WP.JPG?23

Laaangt inn på øya dukket denne karen opp.”Han” her var av det slitsomme slaget.Det var nesten som han sa: ”ha deg vekk din skjeggete okkupant, ellers driter jeg deg ut !”

040620061623FFzTlbqeKwxfQTMagE.JPG?30

En tidligere norsklærer kallte meg en gang et søplehue(dette var et sterkt uttrykk på 80 tallet), men det får da være grense for sannsigelse, da…Ville dette bli mitt nye hjem ? I det minste ville jeg da ha tak over hodet, selv om lukta kunne måle seg med når Wilhelm v K. ”slepper en” i bilen…

070620061513IWrFRsoFkJvC2vO9YW.jpg?98

Ville dette bli mitt nye land ? Eneveldig hersker ? Fiskeriminister ?

Etter hvert gikk jeg lei av utforskingen.Kanskje ville mobilen funke igjen ?

Verdt et forsøk.Å, jo da-nå funket mob’n igjen, men hvor lenge? .Fortsatt en strek på displayet.Akkurat da ringer Frank Mikalsen-my lifesaver ! Vi avtaler at han plukker meg opp etter hvert.Uvissheta er over…

04062006164955cK7ynsUzF38zQW5X.JPG?21

Selvutløser: Det er egentlig ikke så mye å foreta seg, alene på en øde øy.Soling med full fiskeutrustning er en fin greie, når du hverken har ork, eller lyst til å fiske.Snart kommer Frank…

040620061701kvkyxrvH5ztOCSIcP3.JPG?52

Endelig ! Min redningsmann Mikalsen bukserer båten trygt mot den skumle øya.Kan vi kalle ham Fredag, og meg RobinsonCrusoe ?

040620061752MFYwUJPwZjPdVmDlFz.JPG?49

Stødig skipper ! Ikke kjør fra meg nå, Frank !

040620061641L4J6NiZZBzrlkiIbI8.JPG?51

Det glemte jeg nesten.Her er fiskene.Sjøørreter på hhv 1,9 og 1,2 kg…

EPILOG:

En time før Frank plukket meg opp, så jeg en skjærgårdsjeep rase forbi den drivende Pioner’n, og bråsnudde.Etterhvert forsvant skjærgårdsjeepen med FB Anton på slep.

Den ble tauet inn til Brevik, hvor min trofaste følgesvenn lå trygt og godt forankret til ei brygge.Min båtredder hadde ringt politiet, og de hadde via småbåtregisteret funnet hvem eieren var.Sporenstreks hadde de prøvd å få tak i meg, men mobilen min var atter en gang uten batterikapasitet.Dette bidro selvfølgelig til spekulasjoner.

Det litt merkelige var at Onkel ikke linket den samtalen jeg hadde med dem tidligere på morgenen-til telefonen de fikk fra båtredderen,- for nå ringte de rundt til pårørende de kunne finne i sine registre.De hadde etter hvert klart å få tak i Søs, og fortalte at de hadde funnet båten min drivende midtfjords.Da søster heller ikke fikk noen respons på min mobil, begynte bøtteballeten-hvor meg selv var den store synderen.Søs og modern trodde det verste.Jeg hadde vel brutt de fleste retningslinjer for hvordan man skal forholde seg før- og under en fisketur.Søs og modern hadde visstnok hulka fært, og ble glade da jeg omsider fikk ringt dem opp fra min mobil som hadde blitt ladet inne på en marina.

Jeg vil allikevel takke politiet for arbeidet de gjorde med å få tak meg.Pga kommunikasjonen de hadde med båtredderen, kunne de fortelle meg hvor båten var(de fikk til slutt tak i meg når mobilen var ladet igjen).

Og sist, men ikke minst: en stor takk til Frank Mikalsen, som bidro til at Robinson island ikke ble mitt siste hjem…Takk for at du kjørte meg hit og dit under letingen etter FB Anton.Du får en overraskelse i posten.

Og takk til deg, du ukjente redningsmann, som tok ansvar, og kjørte båten min trygt til land ved Brevik…

070606

Ny dag, nye muligheter, eller kanskje nye problemer ? Jeg hadde allerede fått det første ”skuddet” for noen dager siden, og var nå på fiskekjøret igjen.Uansett; det var en deilig morgen.Alle grytidlige morgener er egentlig befriende deilige.Lufta er frisk, rein og renset.Det finnes verre lukter enn ramsalt sjø, tang og tare.Lyden av bølgeskvulp og måkeskrik i det fjerne er heller ikke å forakte.I slike stunder er hvert innpust

en vitaminpille for kropp og sjel.

070620061626oc5GPwbJ2EDJsmRHCE.JPG?54

Min egen lille Siri Kalvig.Fabrikkrøyken melder klart fra at nå kommer vinden fra nordøst…

Akkurat som 4 dager før, dro jeg nå båten opp på den lille stranda ved Krystallsteinen.Klok av skade, ble den gjennomfortøyd etter alle kunstens regler.Ville nødig ”leke” Robinson en gang til…

Til forskjell fra forrige fisketur, var det ikke noe vak å se nå.Klokka hadde passert seks, og en forlokkende strømkant tilsynegjorde seg ca 30 meter ut.Fra tidligere av vet jeg at denne kanten kan være gull verdt, da det ofte står basefisk her.Mye oksygenfriskt vann der

Satt på ei flue jeg kaller Breisilda.Denne flua er vel ment å imitere sild og brisling og

fungerer bra når sjøørreten beiter på litt større sild/brisling.Flua lever fært, noen ganger litt for mye, slik at den henger seg opp i krokbøyen.Men det er noe man bare må kalkulere med.

De første fem minuttene gav ingenting, men det var da jeg sveivet inn for fluebytte at plogen viste seg bak flua.

5 meter fra krystallsteinen hogg det kontant til.En liten utrusning på ca 15

meter fulgte nå, men etter hvert begynte den sedvanlige hoderistingen.Og denne ”headbanginga” holdt fisken på med lenge!

Har aldri opplevd maken, og hvert ”bang” forårsaket mer og mer furore i mine allerede skadede nerveceller.

7-8 minutters tid holdt fisken på slik, før den heldigvis roet seg.Når fisken først hadde roet ned, var den en lett match.Ytterligere 5 min gikk, før en fin og trinn sjøørret på 1,9 kg kunne håves.

070620061626amAzMQo1TKAlApXlpP.JPG?77

Blank, feit og fin sø på 1,9 kg.Reprisefisk.Veldig lik den sjøørreten jeg fikk for noen dager siden-også den på 1,9 kg.Det er fortsatt tidlig morgen. Massevis av fisketid igjen…

Etter hvert ble det noen større makrell på kiloen.Dette ga noen herlige fighter.Sjøørreten kjente jeg ikke noe mer til, selv om noen av vakene som tilsynegjorde seg lenger ut nok var sjøørret.Mistet en sjøørret på kiloen rundt kl 0930.

Jeg skottet bort på Robinson island, og gufset litt til.Dette bidro nok til at jeg holdt meg på ”trygg” grunn ved krystallsteinen.Så ikke noen aktivitet der borte, så jeg holdt meg til det trygge.Klokka hadde enda ikke passert 10 da jeg hørte flere feite

plask.Kunne ikke lokalisere det, men jeg syntes ikke dette var så farlig.Det viktigste med vakingen er at dette gir deg den lille mentale ”dytten” du trenger, for å ”gøtsche” på igjen.

Satt på ei ny flue-denne gangen en RBT, og i følgende minutter var en mindre sjøørret etter flere ganger, men bommet hver gang, eller kanskje den ikke bommet ? Kanskje den bare leika seg ? Så ikke mer til den lille, men det var ikke så farlig.Var fornøyd med dagen.Den hadde gitt meg mye, og fremfor alt bidratt til å dempe abstinensen jeg tidligere sleit med.Jeg skulle bare ta et kast til, da det skjedde: 20 meter ut tok en pen fisk RBT’n.Det var pån i gjen med hoderisting , men denne fisken var mer ”turner”. Under kjøringen kunne jeg telle 6 flotte saltoer.Dette var moro ! Fisken var meget sprek, og ville ikke gi seg med det første.Samtidig så jeg noe i sidesynet som gjorde meg nervøs: en svær sel dukket opp 20 meter fra meg, og denne krabaten var irriterende tøff ! Med stanga i venstre og en halvkilosstein i den høyre, kastet jeg i håp om at den skulle fjerne seg.Ikke snakk om at Selulf skulle foræres den sjøørreten som sloss med ei flue i kjeften 20 meter ut ! Men tøffingen bare gjorde et par daffe snøft, og glante like uaffisert på meg.Jeg skjønte at den ikke lot seg skremme.Derfor kjørte jeg fisken der ute ekstra hardt-sjansa litt på at den tynne fortommen holdt.Det gjorde den, og etter ca 5 minutter kunne Selulf der ute observere at en fin fisk på 2,4 kg ble trygt håvet.Etter dette forsvant’n…

070620061643cO2Q2BkgMoovZkJvhD.JPG?18

Min siste sjøørret denne dagen.2,4 kg.RBT’n skimtes på gjellelokket…

Rett etter dette fikk jeg en melding på mobilen fra Finansforbundet: ”STREIKEN: Møtet hos meklingsmannen i ettermiddag førte heller ikke frem til enighet.Streiken fortsetter torsdag…”

Altså blir det tid til litt fisking fremover…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerande god rapport! Det rykker i kastemusklane, men det må nok venta til etter fotballkampane i dag, dessverre.. :D

Ja, jeg skal også se fotballkampene-gleder meg stort ! I pausen mellom kampene skal jeg legge inn en ny fiskerapport.Jeg klarte nemlig ikke å holde meg unna sjøen i dag heller(streiken holder fortsatt på), og hadde kanskje årets fineste tur etter sjøørreten.Det var meget spesielle forhold i dag, og det ga bra uttelling å ha den rette flua.Men nå skal jeg sove.Det er hardt å fiske sjøørret om sommeren, når man må stå opp 0300.

"Natta"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra rapport!

Den blomsten du lurte på hva het er BLODSTORKENEBB.

Ja, jeg lurte fælt på det, men regnet med at det var noen kyndige på forumet som kunne fastslå uten å mukke hva det var(mye kyndige folk på sine områder her inne).Hvis jeg hadde blitt værendes på øya kunne det jo være greit å vite om det var noen planter/blomster som kunne brukes til medisinsk bruk :lol:

Denne øya er forøvrig spesiell i så henseende.Det finnes en rekke svært sjeldne planter der, og mener det også er en type plante som KUN finnes på Robinson Island.

Endret av Tom fiskekasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange sjeldne planter på øyene i Oslofjorden! Hvor mye som skyldes klostrene som var ved fjorden og hvor mye som skyldes ballast fra seilskutene vet jeg ikke. Fin den øya du strandet på :D jeg skal ikke nevne navnet på den, men jeg vet godt hvilken øy du er/var på. Det er en knallbra seiplass litt syd-sydvest for øya. Denne plassen er "bankers" året rundt! Ellers så er farvannet rett vest for øya en av de sikreste plassene for lomre i denne delen av fjorden. Og som du nå sikker har oppdaget så er det til tider "frisk" strøm rundt øya... :) Det er knallfine plasser der for en del attraktiv rovfisk både med og uten prikker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurte fælt på det, men regnet med at det var noen kyndige på forumet som kunne fastslå uten å mukke hva det var(mye kyndige folk på sine områder her inne).Hvis jeg hadde blitt værendes på øya kunne det jo være greit å vite om det var noen planter/blomster som kunne brukes til medisinsk bruk :blink:

Denne øya er forøvrig spesiell i så henseende.Det finnes en rekke svært sjeldne planter der, og mener det også er en type plante som KUN finnes på Robinson Island.

Hvor blir det av den nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av den nye?

Med den nye, så mener du vel den andre rapporten(noen dagen etter Robinson island) ?

Går utifra det.Vel, det var bare en liten hasterapport jeg la inn for en del dager siden.Med kortfatta innhold, og 2 bilder.Men det var en fin tur :-)

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=16051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.