Gå til innhold
Fiskersiden

stor aure/ørret


henna
 Share

Recommended Posts

Jeg lurte på om noen kunne gi meg tips om hvor det er stor sjangs å få ørret fra 3 hg -kilo klassen ved bruk av stang(ikke fluestang).helst i sirdalsområdene ,hjelmelad osv

ja! det er det.

er ikke så godt kjent i Sirdal, men øystein kjenner noen vann(han svarer sikkert senere)

men Hjelmeland har et par vann som leverer fin fisk har jeg hørt, men hvis du kan reise en times tid fra hjelmeland, er det et vann som skiller seg ut.....nemlig dette.

her er det mye, og stor fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om noen kunne gi meg tips om hvor det er stor sjangs å få ørret fra 3 hg -kilo klassen ved bruk av stang(ikke fluestang).helst i sirdalsområdene ,hjelmelad osv

Opp mot 300 gram finnes ingen vann som jeg har funnet som ikke leverer fisk.

Opp mot kiloen holder jeg på og lete opp vann.

Har til nå funnet 2.

Men må da videre opp i høyden. Hvor godt kjent er du i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blei eg forveten kim andre, det har seg nemligt slik at eg bur på Fiskå, altså et steinkast frå dette vatnet du anbefale, dvs min heimabane, hehe, eg har båt og kano der. Fiske ein del der men mest andejakt. Fått aure på 2,5 kg i garn på hausten, kilosfisk på stong, dorging med Rapala wobbler e tingen. Lite sportsfiske her, folk fiske mest med garn her, i fjor blei der tatt ein på 6 kg i garn. Har hørt i frå gammalt av om fisk på 9 kg, aure altså. Dette vatnet har masse smårøye, ein del fine røya og, fått kilosrøya her på isen. Dette e vel og grunnen te at fisken bler så stor, at der e masse smått å beita på samt at vatnet e styggdjupt!

Får eg våga å spørr kor på vatnet du har fiska, evt kor du kom på å fiska akkurat her? Slekt, venner med hytta?

Legg gjerne til dine erfaringar frå vatnet og kva metode/agn som har fiska best!

Til trådstartar, sorry men dette må eg vite, du får ei eske mokkabønner i posten!

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp mot 300 gram finnes ingen vann som jeg har funnet som ikke leverer fisk.

Opp mot kiloen holder jeg på og lete opp vann.

Har til nå funnet 2.

Men må da videre opp i høyden. Hvor godt kjent er du i området?

Det kunne ikke være mulig og avsløre de to vannene skal på tur i sommer så jeg har lyst å krysse kg grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg kan få sporet opp navnet på dem, skal sende dem på pm.

Fyllt mulig å ta dem på over kiloen.

Må regne med å gå litt for å komme til disse vannene.

Hvor godt kjent er du her oppe da?

Jeg er ikke veldig kjent men jeg bor jo i Stavanger og har vært mye i sirdalen..var sist sommer i dyngjalandvatnet i 5 dager.Fikk fisk opp i 700 g.

Flott om du kunne funnet ut av de vannene.takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! det er det.

er ikke så godt kjent i Sirdal, men øystein kjenner noen vann(han svarer sikkert senere)

men Hjelmeland har et par vann som leverer fin fisk har jeg hørt, men hvis du kan reise en times tid fra hjelmeland, er det et vann som skiller seg ut.....nemlig dette.

her er det mye, og stor fisk :P

Regner med at det er som tyskerne ville ha sagt: fostervannet du sikter til. Har fått en del fisk der, men ingen riktig store men har hørt rykter om noen........ De fiskene jeg har fått har dessverre ikke endt opp som mat - fulle av mark... noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er som tyskerne ville ha sagt: fostervannet du sikter til. Har fått en del fisk der, men ingen riktig store men har hørt rykter om noen........ De fiskene jeg har fått har dessverre ikke endt opp som mat - fulle av mark... noen erfaring med dette?

Hvis du ser innlegget mitt over Tequila så ser du eg har fiska ein del i dette vatnet, har vel stortsett fiska her sporadisk sidna...ja så lenge eg kan huske. Har imidlertid aldri fått fisk med mark i? Kan dette vere såkalt måkemark? Det er til tider ein del måke og også skarv faktisk i vatnet. Har skote nådelaust når eg har fått slik sjøfugl over meg på andepost her, dette er jo pga av nærheten til sjøen. Endene trekker og til sjøen når det blir kaldt/is. Men det går storfisk her, trikset er å komme ned til den trur eg, dorging med større wobblerar djupt trur eg kan gjere susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser innlegget mitt over Tequila så ser du eg har fiska ein del i dette vatnet, har vel stortsett fiska her sporadisk sidna...ja så lenge eg kan huske. Har imidlertid aldri fått fisk med mark i? Kan dette vere såkalt måkemark? Det er til tider ein del måke og også skarv faktisk i vatnet. Har skote nådelaust når eg har fått slik sjøfugl over meg på andepost her, dette er jo pga av nærheten til sjøen. Endene trekker og til sjøen når det blir kaldt/is. Men det går storfisk her, trikset er å komme ned til den trur eg, dorging med større wobblerar djupt trur eg kan gjere susen!

Det kan være måkemark. Lignet veldig på noe av det som var i enkelte røyer på Gålå vannet og det var ikke farlig å spise. Men sommeren gjør jo litt med oppblomstring i vannet og fisken virket dvask i kjøttet i tillegg, og ettersom jeg hadde en del fisk i fryseren, så... Vi kjørte med wobblere, men ikke dypt. Lå stort sett på 300 til 500 gram hvis jeg ikke husker feil, men kult for guttungen! Har hytte på Værvik (en av de gamle) og tilgang til hytte ved Voster vannet.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring er kvaliteten på fisken her best i mai/juni og i august/september.

Går nokre skikkeligt fine der, som sagt blei det tatt fisk på 6kg i garn der i fjor. Eg dorger mest langs Vostersida og får mest fisk i størrelse 500g-1kg, feite som regel. Av wobblerar er det Rapala Countdown i den minste størrelsen som har gitt desidert mest fisk! Den naturlige/abborfarga har fanga best men og den knallgule og den oransje feite har gitt bra med fisk.

Men har du prøvd Tysdalsvatnet? Her går det grom fisk, ein av dei to registrerte storaurelokalitetane i Rogaland eller er det andre som har prøvd lykka her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er som tyskerne ville ha sagt: fostervannet du sikter til. Har fått en del fisk der, men ingen riktig store men har hørt rykter om noen........ De fiskene jeg har fått har dessverre ikke endt opp som mat - fulle av mark... noen erfaring med dette?

er det din erfaring fra vannet? bare å legge ned maaaange fler timer, endre taktikk, osv.........(eller snakker vi om samme vann?)

legger ikke ut vann der det "kanskje en gang ble fanget en stor ørret.....sa broren til naboen til...." holder meg for god til det Tequila...... :rolleyes: men det skal ikke være lett å ta de store:)

har spist 2kilosfisk fra vannet, knall-rød og fin i kjøttet....og samme turen ga fangstmannen flere flotte ørreter opp mot kiloen. (var maurklekking den helga)

og det finnes flere vann med gode bestander av fin ørret i Rogaland. det gjelder bare å fiske mye i de vanna man har tro på, og som tidligere har levert for andre...... fiskene ble forresten tatt på spinner nært land(ørreten går bananas under slike klekkinger og kommer helt innunder land)

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det din erfaring fra vannet? bare å legge ned maaaange fler timer, endre taktikk, osv.........(eller snakker vi om samme vann?)

legger ikke ut vann der det "kanskje en gang ble fanget en stor ørret.....sa broren til naboen til...." holder meg for god til det Tequila...... :rolleyes: men det skal ikke være lett å ta de store:)

har spist 2kilosfisk fra vannet, knall-rød og fin i kjøttet....og samme turen ga fangstmannen flere flotte ørreter opp mot kiloen. (var maurklekking den helga)

og det finnes flere vann med gode bestander av fin ørret i Rogaland. det gjelder bare å fiske mye i de vanna man har tro på, og som tidligere har levert for andre...... fiskene ble forresten tatt på spinner nært land(ørreten går bananas under slike klekkinger og kommer helt innunder land)

Det er mine erfaringer, men har ikke brukt mange timer der. Kun noen småturer når vi har lånt ei hytte + at kona er ikke så glad i "gutsing" når vi endelig har kommet oss vekk for noen dager.... men det er klart regner med at jeg skal prøve mer..... <_< Mente heller ikke at du måtte røpe navnet, men jeg er vel inne på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har vært endel turer i taumevassdraget. Dette ligger helt øverst i sirdalen. Er jo litt avstand å gå her, men ikke for avskrekkende. Her har jeg fått endel ørret på rundt en kg. Spesielt i taumevatn og storevatn er det muligheter for fin fisk. Det er også endel mindre vann og elver i området med muligheter, men her må du nok lete litt for å finne det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.