Gå til innhold
Fiskersiden

Vosso 1984


b2
 Share

Recommended Posts

Har åpnet opp en egen del på sidene mine som har fokus på

fisket i Vosso og Bolstadelva i årene før nedgangen.

Har ingen planer om å samle inn mest mulig av slikt materiale

men et lite utvalg som viser oss hvordan fisket kunne foregå i

disse årene synes jeg er viktig vi får gjort tilgjengelig for

folk flest.

Det lille jeg har fått tak på har jeg samlet her:

http://www.vestlending.com/forum/viewforum.php?f=5

Mer info er også å lese på sidene.

ps. sidene mine er ikke åpne for debatter, det finnes nok av gode fiskeforum fra før på Internet.

Kommentarer og tanker kan man jo komme med her, mulig en som har bidratt med dette

materiale også vil svare :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har åpnet opp en egen del på sidene mine som har fokus på

fisket i Vosso og Bolstadelva i årene før nedgangen.

Har ingen planer om å samle inn mest mulig av slikt materiale

men et lite utvalg som viser oss hvordan fisket kunne foregå i

disse årene synes jeg er viktig vi får gjort tilgjengelig for

folk flest.

Det lille jeg har fått tak på har jeg samlet her:

http://www.vestlending.com/forum/viewforum.php?f=5

Mer info er også å lese på sidene.

ps. sidene mine er ikke åpne for debatter, det finnes nok av gode fiskeforum fra før på Internet.

Kommentarer og tanker kan man jo komme med her, mulig en som har bidratt med dette

materiale også vil svare :)

Har sett mye flott laks fra Vosso selv og noen av bildene før !

Vet du noe mere om hvem som fisket osv ? (eldste bildene)

Største laksen jeg vet om fra Vosso veiet 32kg !

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre, jeg har ikke kjennskap til navn på de personene som er på de riktig gamle bildene.

Jeg mener å ha sett et eller to av disse bildene også i "Fluefisket 2007", bladet som kom i år.

Og muligens stod det navn notert der.

Kan legge til navnene på personene senere hvis jeg får tak i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsyke lakser da... Men litt fælt å se bilder av 10-20 storlaks spikret på veggen:( Forklarer vel dagens situasjon ganske bra...

Ja da har vi grunnen for dagens begredelige situasjon i Vosso. :) Regner nå med at det var en spøk :)

Åja, disse laksene er sykt pen. Det er observert en håndfull i år sies det men disse kan stamme fra vår nest største exportnæring.

70 og 80 tallet var min "opplæringstid" på laksefiske, det er bare tragisk å tenke på att jeg aldri fikk fiske i "alle laksers elv".

Det ser(MEGET) mørkt ut i fremtiden også med all oppdrett og rømming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/color]

Ja da har vi grunnen for dagens begredelige situasjon i Vosso. :D Regner nå med at det var en spøk ;)

Åja, disse laksene er sykt pen. Det er observert en håndfull i år sies det men disse kan stamme fra vår nest største exportnæring.

70 og 80 tallet var min "opplæringstid" på laksefiske, det er bare tragisk å tenke på att jeg aldri fikk fiske i "alle laksers elv".

Det ser(MEGET) mørkt ut i fremtiden også med all oppdrett og rømming :)

Mente ikke det var grunnen til dagens elendige fiske, men at det viser HVOR elendig laksefiske er i nåtiden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, og veldig artig å se at gamle klipp blir tatt vare på. Dette er jo historie !

Pierre-gutten var jaggu ung her, idag er han en gammel og grå mann :D

Ikke bare i Vosso at de store beistene er borte. Bl.a. Nidelva (Tr.heim) har lidd samme skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira i Romsdal og Årøyelva i Sogn er jo også utpregede storlakselver som ikke er i nærheten av hva de engang var. Kan slenge på Driva også, selv om det har blitt mer laks der de siste årene. Spørsmålet er bare om det er villfisk eller fjøsfisk. Det var jo i det området gyro først slo til i Norge, så utviklingen har dermed kommet lengst også. Laksen var jo så og si helt borte der en god del år. Således kan man jo spørre seg hvorfor plutselig laksebestanden har økt igjen. Har villaksstammen på mirakuløst vis allikevel overlevd, eller er laksen man ser der i dag etterkommere av olaks som har hatt vellykket gyting for endel år siden?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, og veldig artig å se at gamle klipp blir tatt vare på. Dette er jo historie !

Pierre-gutten var jaggu ung her, idag er han en gammel og grå mann :)

Ikke bare i Vosso at de store beistene er borte. Bl.a. Nidelva (Tr.heim) har lidd samme skjebne.

Hei "ung" sølvreven!!

Takk for komplimentet!!! biggrin.gif

Ja, paa en maate er dette historie og Bjoern (b2) skal ha en stor takk for innsatsen med digitalisering av disse bildene og film! Hadde vi bare visst bedre i denne tiden og sleppet disse store beistene tilbake!!! Det hadde kansje hjulpet litt til aa bevare bestanden i elva? Men jeg tror nok at hoved problemet var og er fremdeles aa finne i fjorden: tjuvefiske med garn, oppdrettsanleggene i Bolstadfjorden og videre i Hardanger fjorden. Sjansen som Vosso har i forhold til mange elver er at det finnes reserver i genbanken og dermed en mulig loesning til problemet, med forutsetning at man satser de penger som er noedvendig (og vi snakker om store beloep her). Dessverre tror jeg ikke at politikerne (Sentralt og Regionalt) er villige til aa ta de avgjoerelser som et slik tiltak ville medfoere. sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at du har funne så mange bilete frå Vosso. Flotte laksar, dessverre er dette ein sagablott!! Har også nokre bilete som eg kan bidra med, tenk om det hadde gått slike laksar i elva no!!!

200920072328hVvyssSN2b7UZYfdzY.jpg?61

Bilete frå 1987, 26, 36 og 42lbs

200920072330omBLLCYEBcR1SV52UH.jpg?27

Bilete frå 1.juni 1987. Laksane vog frå 26-44lbs

2009200723336FRNE9VHPBOeaRshaT.JPG?66

Storlaks på 28kg teken i Bolstadelva under krigen.

200920072336T1ZShUvMBqS6YAetlJ.jpg?60

Storlaksen på 36kg teken i Sandvik (Vaksdal

200920072337NtaFVL3YkDaB6EUFQv.JPG?98

Hadde vore moro å visst kor mange laksar på 25-30+++ som er teke i elva. Største eg har høyrt om er på 35kg, den vart vist teke på garn!

Endret av Arne R.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne R.S, jeg har sett de bildene fra Bolstadelva 1987 før.

Det var en kar som kaller seg for "CharlieH" som la disse ut i en tråd på

et Engelsk fiskeforum mener jeg.

Jeg ser at han nå er aktiv på dette forumet:

http://www.flyforums.co.uk/index.php

Har prøvd å registrere meg der 3-4 ganger for å høre med han om han sitter på

mer materiale (video, bilder) som kunne vært mulig å få en kopi av og lagt ut.

Men hver gang jeg registrere meg så går det 3-4 dager også er kontoen slettet virker det som.

Det skjer før den er skikkelig aktivert. Kan ikke finne noe i reglene for det forumet som

sier noe om "Engelskmenn only" eller noe slikt, så vet ikke hvorfor dette stadig skjer.

Hvis noen her skulle ha konto på www.flyforums.co.uk kunne dere da høre med "CharlieH" om

han kunne kontakte meg på bjorn"alfakrøll"vestlending.com ?

Mange flotte lakser men kunne også tenkt mer materiale som viser hvordan selve fisket

forgikk. F.eks båtfisket i elven og fisket i fjordene med sittenøter.

Pluss mer bilder som viser naturen og elven den gangen.

Pchenet sitt bidrag var en fin blanding, ikke kun fisk som henger oppned men også

bilder og film som viser mer av hele opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne R.S, jeg har sett de bildene fra Bolstadelva 1987 før.

Det var en kar som kaller seg for "CharlieH" som la disse ut i en tråd på

et Engelsk fiskeforum mener jeg.

Jeg ser at han nå er aktiv på dette forumet:

http://www.flyforums.co.uk/index.php

Det stemmer at bileta var lagt ut av "CharlieH". Han var med å fiska i Bolstdelva på 80-talet. For ei stund sidan sendte eg mail til han ang. fleire bilete frå den tida. Fekk til svar at han visste om fleire, men at han ikkje sat på bileta no.

Når det gjeld sitjenotfiske ute i fjorden (Straume, Stamnes, Sandvik osv) vil eg tru det er fleire som har bilete. Eg er kompis med han som driv prøvefiske med kilenot på Straume, i regi av Universitetet. Han har gode kontaktar med dei som fiska med kilenot/Sitjenot i dei gode gamledagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne R.S, kunne du hørt litt med folk som kanskje sitter på noe gammelt slikt materiale, bilder eller film?

Må være privat materiale ikke noe med copyright.

VHS kan jeg digitalisere selv, andre formater som 8mm film etc kan jeg vurdere å

få digitalisert hvis innholdet er interessant nok.

CB, jeg kontaktet NRK for de har noe i arkivet. Men de selger slikt materiale og

hvis man vil legge det ut på Internet slik at andre kan få sett det så tar NRK

ca 3000,- kr pr. minutt pr år. Så da kan det like godt bare få ligge i arkivet.

Dere får sende meg en PM eller epost hvis dere kommer over noe interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde de som jobbet på gårdene avtale om at de ikke skulle ha laks til middag oftere enn feks 2 ganger i uken :D

Laks var det nok av ja !

Akkurat denne historien er morsom fordi den fortelles overalt i verden hvor det finnes laks. Det finnes til og med en doktor avhandling om det. Historien kan man faa hoere i hele StorBritannia, Frankrike, Spanien, Norge selvsagt, Island og Kanada. Den finnes dokumentert i flere land saa tidlig som under 17. aarhundret!! Jeg har dessverre ikke referansen til selve avhandlingen lenger, men det som staar bak historien, nemlig at folk ble lei av aa spise laks, kommer fra det faktum (ifoelge avhandlingen) at det ikke var fersk laks de ble servert, men overstoeing, laks som hadde gyttet og som var enklere aa fange enn fersk laks, men ikke smakte fersk laks i det hele tatt!

Men Du har rett i det at det maatte vaere laks nok til aa skape historien!

Ved aa studere de bildene som er lagt ut paa denne traaden er det en ting som er markant for meg, nemlig hvor vakre disse Vosso laks er. Hele kroppen viser en styrke som er helt unik! De er mye kortere enn andre Norske eller utenlandske lakser, men mye dypere. Noen forklaring paa det har Jeg ikke, men det gjoer de helt unik. En 16kg fisk som jeg fanget fra Vosso var bare 1.05m lang, mens en fisk fra Yokanga i Kola paa samme vekt var rett i underkant av 1.15m. Min PB fra Vosso er 21kg for 1.17m i lengden og 0.64m i dybden, mens jeg har fanget flere lakser i 10kg klassen i Frankrike som hadde nesten samme lengde for halv den vekten! Helt forbloeffende og magisk!

Meget interessant, og veldig artig å se at gamle klipp blir tatt vare på. Dette er jo historie !

Pierre-gutten var jaggu ung her, idag er han en gammel og grå mann :blink:

Ikke bare i Vosso at de store beistene er borte. Bl.a. Nidelva (Tr.heim) har lidd samme skjebne.

Ja Nidelva! For to uker siden leste jeg igjen en bok fra Tor Hansen" Vi tar ham ikveld" med noen store beiste bilder! Det er sykt aa se hva det er blitt av denne elven! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei "ung" sølvreven!!

Takk for komplimentet!!! <a href="http://java script: emoticon(" target="_blank">biggrin.gif</a>

Ja, paa en maate er dette historie og Bjoern (b2) skal ha en stor takk for innsatsen med digitalisering av disse bildene og film! Hadde vi bare visst bedre i denne tiden og sleppet disse store beistene tilbake!!! Det hadde kansje hjulpet litt til aa bevare bestanden i elva? Men jeg tror nok at hoved problemet var og er fremdeles aa finne i fjorden: tjuvefiske med garn, oppdrettsanleggene i Bolstadfjorden og videre i Hardanger fjorden. Sjansen som Vosso har i forhold til mange elver er at det finnes reserver i genbanken og dermed en mulig loesning til problemet, med forutsetning at man satser de penger som er noedvendig (og vi snakker om store beloep her). Dessverre tror jeg ikke at politikerne (Sentralt og Regionalt) er villige til aa ta de avgjoerelser som et slik tiltak ville medfoere. <a href="http://java script: emoticon(" target="_blank">sad.gif</a>

Hei, er det du som er Pierre?

___

Ang dette med laks på skolematen er nok dette bløff, det var trange kår på denne tiden og det meste av laksen ble nok solgt, hvertfall den som ble lovlig fisket.

Har en morsom historie fra 50 tallet: en gammel slektning fikk på en storlaks i Prawnhølen på reke (prawn). De fisket fra båt og ferden fortsatte ned stryken og ut i Seimsvatnet. Midt ute på vannet skal ha ha skreket: "Det er ikke laks, det er gris!" Dette skal visstnok være sannt da det finnes nålevende vitner.

Laksen fortsatte forbi seimsholmen og der sleit den.

Dagen etter ble det fanget en stor laks på not på Seim, laksen veide 32.5kg og hadde det aktuelle prawn tackelet i munnen!

Har hørt utallige historier fra denne elva, noen mer troverdige enn andre.

Fattern så en gang en lang sene som fløt i elva, da han skulle dra sena opp fra elva kjente han at det var laks i andre enden. Han fikk skjøta sena på stang og laksen veide 17kg. Prawnhølen.

Min far tok på 70 tallet 3 laks på 55 minutter, de veide 17,15 og 14 kg. Det var tider! :D

Hans 2 største veide 24 og 25 kg. Disse har jeg bilde av som jeg kan scanne.

Ang storlaksen så er den ikke helt borte. Snittvekta på den trolige villfisken i nota er på over 10kg på de få fiskene som kommer inn hvert år. Nøtene for prøvefiske er nå i gang på Stamnes, men er ikke blitt tatt laks enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.