Gå til innhold
Fiskersiden

Piggvar på Rennesøy


Bård
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

I ferien tilbragte vi en uke på Rennesøy (vestlige del). Der fikk jeg dyrket fiskehobbyen, og i tillegg min andre vann-relaterte hobby: Snorkling. Utrolig spennende, visuelt, og ikke minst lærerikt å se hva som skjer der nede . Det blir mest å holde seg langs strandlinja i og med at en ikke har med "jukseluft", men det er nok spenning der også...

Under snorkling kom jeg over en hyppig debattert kar her på forumet: Piggvaren. Som kjent gjør dykkermasken at fisken blir stor, men denne så da veldig stor ut. Jeg la meg i overflaten for å trekke luft og tenke over saken. Jeg hadde ikke med noen fangstredskap annet enn en kniv, men tenkte at det får heller stå til. Dermed trakk jeg blankt og satte ned mot bunnen. Med kniven klar for hogg oppdaget jeg til min store overraskelse at piggvaren stolte blindt på kamuflasjen - og ble liggende dønn i ro. Kniven ble dermed rent i hodet på den på ekte Rambo-vis, og fangsten bragt med i land.

Vekta anslås til 5-6 kilo (basert på at bitene som ligger igjen i fryseren etter sløying og to store måltider veier 2,2 kilo). Skal se om jeg ikke får lagt ved et bilde, men dette må scannes først (henger etter i anskaffelse av moderne kamera).

Dette ble en fangstrapport som mangler fiskestang, men jeg forstår at det er mange som er nysjerrige på om piggvaren fins der ute, og tenke at det heller får fungere som stedsinformasjon. Så får jeg heller tåle litt kjeft for feil utstyrsbruk for dette forumet.

Den store damen lå på sandbunn på 5-7 meters dyp, ca 30-40 meter fra land. Så ingen flere artsfrender, men det vanket en og annen fin-fin rødspette. Klarte å ta en av de også, men stort sett var disse mye mer utrygge på kamuflasjen og tok avgårde når faren nærmet seg. Vi fikk også fenomenale mengder med krabbe der ute på teiner, så jeg er noe skeptisk til hvorvidt agnfiske ville kastet av seg i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

åjjjjjjjjjjjjjjj jeg vil ha slik på stang! 5-7m dyp, der ligger kanskje forklaringen på småfisken vår. Er så lang-grunnt her vest at vi vel fisker på 3-4meter maks tenker jeg.

Tror du kan være ganske sikker på at fiskedypet er grunnen til at dere ikke ser mye til de store. 5-7 meter er nok fort for grunt det også. 10-30 ville jeg nok heller ha gutset på, men all den tid dere ikke får somlet dere ut i båt kan det nok fort bli endel desserttallerkner til. De beste plassene i Irland lå på 30-40 meter. Skulle man ha mye lå man på rundt 10, men snittet var mindre, snaue kiloen. Vi fikk vel 10-15 sånne på en kort tur en dag været var uaktuelt for utaskjærsfiske, samt en god del skater, en og annen sandflyndre samt selvsagt flere typer knurr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke å legge ved bilder av staseligheten, men jeg får det jammen ikke til. Må bildene legges på en spesiell katalog for å bruke "Sett inn bilde knappen"?

Jeg prøver copy/paste uten hell (jpeg format på bildene). Når jeg trykker på "Sett inn bilde" knappen kommer det bare opp en tekstlinje. Kan noen gi meg en håndsrekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bård

Tenke å legge ved bilder av staseligheten, men jeg får det jammen ikke til. Må bildene legges på en spesiell katalog for å bruke "Sett inn bilde knappen"?

Jeg prøver copy/paste uten hell (jpeg format på bildene). Når jeg trykker på "Sett inn bilde" knappen kommer det bare opp en tekstlinje. Kan noen gi meg en håndsrekning?

Bildet må ligge på en ekstern server. F.eks Fotoknudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Hvis du vil snorkle ute på Sandve/Stava Ståle, så gi et vink.

Jeg har det jeg trenger av utstyr til det.

Håper jeg får våtdrakta på meg, har ikke prøvd den i år.

PS, tror vi kan vade 50 meter ut i vadebukser på Stava.

Får ikke du den på, så passer den nok fint på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke MSN addressen for å sende mail til ThorE eller andre? Når jeg velger "klikk her for å sende mail" (under den enkeltes profil) får jeg opp et Windows grensesnitt som ikke gjør det mulig å sende vedlegg. Hvis ikke MSN addressen er den riktige - kan dere skrive den korrekte addressen inn her på forumet? 2 bilder av en piggvar godt over konfirmasjonsalder ligger å venter på å bli spredd utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for øvrig anbefale snorkling på det sterkeste. Alle de kjente og kjære fiskene viser både fram seg selv, hvor de bor og hvor de gjemmer seg. Dessuten får man se byttedyr som tobis, brisling og reke bevege seg gjennom vannmassene - som inspirasjon til hvordan agn bør se ut og hvordan det bør presenteres.

På turene har jeg sett både sjøørret, stor lyr, berggylte samt masse flyndrer. Her og der er det mulig å ta med seg et kamskjell eller 2 hjem også. Hva krabber angår kan man plukke fra øverste hylle bare man venter til litt utpå kvelden.

Det har vært litt kaldt i vannet den siste tida (13 grader ble det rapportert om fra Sola), men med litt guts så går det. Dessuten kan man jukse og "prime" opp våtdrakten med varmt vann før man går uti. Da slipper man å varme opp så mye vann (og bli desto kaldere). Jeg bruker dessuten hette, hansker og sokker også for å minimere områder hvor kaldt vann vasker over eksponert hud og kjøler en ned. Til sist: Dersom man har ambisjoner om å gå litt dypt er blybelte obligatorisk. Gå på XXL og bli fortalt hvor mye du skal ha. Det er ikke lurt å ha for lite, men adskillig verre å ha for mye.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke veid noen av dem der og da, men har en mistanke om at rødspetta var rundt 2, ja. Den var veldig stor å se til gjennom dykkermaska.

Jeg så flere av disse, men de er svært vanskelige å ta med kniv, så det ble med den ene.

Moralen er ihvertfall at skal en prøve meite etter flyndre av en viss størrelse så er ikke vestre Rennesøy (og sannsynligvis heller ikke Mosterøy) å forakte. Det finnes flere plasser hvor man kan sitte på svaberg, og med et kast på 30-50 m komme ut på fine sandbanker. Dessuten blir er det noe dypere nær land enn hva en opplever sørover langs jærkysten. En svømmetur med våtdrakten vil bekrefte om det er en god fiskeplass eller ei og anbefales varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.