Vikane Skrevet December 25, 2008 Rapporter Share Skrevet December 25, 2008 (endret) Har over lengre tid følt at behovet for slikt utstyr er et must i båten for å effektivisere fiske-jakten, og lurer på hva folket vil anbefale av utstyr til en slik båt ? Ønsker primært en "kombo-maskin" med både plotter og lodd i samme enhet, vil ikke dette være den beste løsningen for denne båttypen ? Er i utgangspunktet fan av store skjermer, men ser at dette kanskje kan begrenses i og med man sitter å ser på skjermen på førerplassen, som man også fisker fra. Hvor stor skjerm er nødvendig under disse forholda ? Ser for meg enten Garmin eller Lowrance, snuser logså litt på Simrad, er det eventuelt noen andre merker som anbefales ? Loddet må fungere bra ned til 4-500 m, men også på langt grunnere vann, er valget av svinger avgjørende for dette ? Regner med å handle på ebay/USA, så sant dette ikke vil gi komplikasjoner med kart osv. Prismessig har jeg ikke helt bestemt meg, men ser for meg at dett vil koste max ca 10 000 + frakt osv fra USA. Håper det er mange her med synspunkter og meninger om dette. Endret December 26, 2008 av Vikane Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet December 26, 2008 Rapporter Share Skrevet December 26, 2008 Kan annbefale Lowrance på det varmeste, men du bør gå for en litt "seriøs" svinger, og da er mye av budsjettet ditt oppbrukt..... Lowrance kommer med nye modeller ut i butikkene om en drøy måned, kan bli en del gode tilbud muligens da?... Mitt lodd/plotter er med 10,4" skjerm, og det er fantastisk deilig, da kan man ha splittscreen med både lodd og kart påhver sin 5" skjerm. tror ikke jeg kommer til å gå for noen mindre skjerm igjenn ellers så kommer det nok mange gode råd fra trolling gutta, de kan ekkolodd/plotter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet December 26, 2008 Rapporter Share Skrevet December 26, 2008 (endret) Posten ble flyttet hit til "tillegsutstyr" Ta en sveip i gjennom foraen her. det ligger masse info om aktuelle lodd her. Alternativt kan jeganbefale at du sender en PM til bruker ved nick Abbor. hva han ikke kan finnes ikke på markedet. Hva vi trollinggutta bruker er nok litt anneledes av ekko hva en havfisker bruker. vi fisker jo stortsett grunt og er sjelden opptatt av hva slags bunnforhold det er. Vi er opptatt av to 2 ting som regel, det er hvor dypt det er pga riggfiske og byttesfisk stim...bananer er for apekatter hehe. selv bruker jeg en Lowrance X97 Valg av plotter så er de lfeste et godt valg, i miljøet hos oss gjelder det liksom å overgå hverandre hehe. selv klarer jeg meg fint med min Garmin 76 et eller anna. Finnes selfølgelig mye bedre utstyr enn det jeg har men åffer skal jeg sløse på bedre elektronic enn det jeg trenger? Fordi jeg kan heller fråtse i woblere og annet dims/shit en kan fiske med Endret December 26, 2008 av Blydonkern Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikane Skrevet December 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 26, 2008 Valgte å poste i Havfiske-forumet da det var til denne type fiske utstyret skulle brukes til, og det er jo endel tråder der fra før vedrørende dette emnet som jeg selvsagt allerede har lest. Men i og med det er en kontinuerlig oppdatering av utstyret som er i salg i dag, blir jo til at utstyret som det refereres til i endel av trådene fort "går ut på dato". Har registrert at Abbor har peil på dette temaet ja, får spørre ham om han kan tenke seg å komme med sine vurderinger her. Hva heter utstyret du bruker asmund aa, hva slags båt bruker du dette i, og hvilken avstand bruker du stort sett å ha fra skjermen til der du befinner deg i båten ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet December 26, 2008 Rapporter Share Skrevet December 26, 2008 (endret) Hvis du skal finne fisk på 400-500m trenger du skikkelig utstyr. Det viktigeste er svingeren, det er da B260 eller M260 som gjelder. På båten din er B260 for stor så det er den innvendige som gjelder. Dette må kombineres med et godt ekkolodd med 1kW utganseffekt. Furuno og Raymarine er det jeg vil anbefale. Disse produsentene har ikke noe kombinert ekkolodd/plotter med 1kw utgangseffekt så du må gå for en multifunksjonsskjerm med seperat black box ekkolodd. Disse løsningene vil sprenge budsjettet ditt totalt så vi må se på alternative løsninger. Lowrance kom i fjor med ny ekkoloddteknologi som kalles Broadband Sounder, diss bruker et kodet signal og digital signalbehandling av ekkoene, på denne måten får de en mye mer følsom mottaker som gjør at en kan klare seg med mindre følsomme (billigere) svingere. Braodband Sounder teknologien fås enten som en blackbox som kalles Broadband Sounder 1 som kobles til en 2007 eller 2008 plotter eller ekkolodd/plotter i LCX, LMS eller GloabalMap serien. På nyåret kommer Lowrance til å begynne å shippe den nye HDS serien som har Broadband Sounder teknologien innebygd i instrumentet. En HDS kombinert med en 50/200kHz Airmarsvinger bør gjøre jobben. En skjerm på under 8,4" er i snaueste laget å dele mellom ekkolodd og plotter i stor hastighet, i dorgefart gjør en 7" jobben. Min anbefaling er en Lowrance HDS-8 med en Airmar P66 eller B60 svinger, B164 vil være enda bedre. En stor fordel med HDS-8 over HDS-7 er at HDS-8 (og HDS-10) har softkeys under skjermen som skifter funksjonalitet avhengig av hvilken undermeny en er inne i. Jeg har et tilsvarende menysystem på min Raymarine E80 som fungerer helt utmerket. Dette kommer nok til å sprenge budsjettet ditt litt pga den høye dollarkursen, men jeg tviler på at du blir fornøyd med noe billigere på 400-500m. Hvis du bare skal holde bunnen på 400-500m kan du nok klare det med en litt rimeligere løsning. Her er Lowrance 2009 katalogen slik at du kan kikke litt på HDS serien: Lowrance 2009 katalog Endret December 26, 2008 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikane Skrevet December 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 26, 2008 Takker for utfyllende svar. Budsjettet er ikke endelig bestemt, derfor jeg skreiv ca. 10k. Hvis jeg skulle gått for separat lodd og plotter i de merkene du nevner, hva er da alternativa ? Disse nye lowrance produktene ser det ut som ikke kommer i salg før februar kan jeg lese et sted, finner jeg priser på disse noe sted ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tumlaren Skrevet January 2, 2009 Rapporter Share Skrevet January 2, 2009 http://getfeetwet.com/Default.aspx Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fiskekongen Skrevet January 5, 2009 Rapporter Share Skrevet January 5, 2009 Hør på Abbor, han vet hva han snakker om! En kombo av typen Garmin 525S, er et godt alternativ hvis man ikke vil betalse skjorta. 1Kw giver, men kanskje ikke beste giveren. Fiskekarta er helt konge, og man får frem mange flere topper og bunnformasjoner med dette kartet enn konkurrentene sine. (Så lenge vi er i noenlunde samme prisklasse) Hvis man skal ha et godt lodd så er Furuno og Raymarine noe av det bedre. Har separat lodd fra Furuno med bronsegiver ved siden av. Men som Abbor er innne på så blir nok dette endel dyrere. Furunoloddet koster vel 20 000,- med giver alene. Men noe av det bedre. Man får faktisk opp lengden på fisken i cm på loddskuddene. Dette har hjulpet meg endel når jeg har trollet. Ser om det er småsei eller lyr som er rundt toppene f.eks Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikane Skrevet January 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 5, 2009 (endret) Jepp, har registrert meg på trollingfiske-forumet nettopp fordi det er der folket med kunnskapen om slikt er stor. Har foreløbig ikke sett noe særlig på Garmin, men Furuno FCV-585 er det som nå står øverst på ønskelista, med en separat plotter i steden. Satser på å handle over dammen, i beste fall får en kompis dette med seg i baggen hjem, men løsningen blir uansett noe dyrere enn først antatt, blir ofte sånn når "ting tar litt av" Nye Lowrance HDS 8 med lodd er også et alternativ, blir den løsningen jeg går for om jeg går for en skjerm. Endret January 5, 2009 av Vikane Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts