Gå til innhold
Fiskersiden

Nise, Orreleik og S-Ø!


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg måtte nytte på i det fine været, så tok sykkelen fatt til den samme plassen som jeg dro 3 fine sjø-ørreter på flua i går.I dag var første gangen for året at kun fluestanga fikk være med på tur.Merka kondisen ikke var på topp på veien dit...tungt å sykle....

Da jeg kom fram så det slik ut:

hals.jpg

hals2.jpg

Jeg tok ting med ro, og slappet av med en røyk og litt brus før jeg rigget opp fluestanga,setter på flua som funka i går..svart børstemarkimitasjon med kulehode og grønn rib.dro på meg vaderne og vader ut til midt på leggen og slenger ut....*pang*...fast fisk på første kastet! Etter en liten fight kommer en krabat på ca 4hg som får komme tilbake når den er større....legger ut et nytt kast, og der sitter den jammen meg igjen..denne er litt større, ca.5hg, og får livet tilbake den og.....pangstart kalles vel dette... 2 kast og 2 fisk....dette er litt for mye av det gode....plutselig hører jeg en merkelig lyd like utenfor meg....var det et plask? Neh....NISE! 5-6 niser kommer veltende innover bukta 30 meter utenfor meg.... prøver å knipse bilder av de, men det er jammen ikke enkelt....midt på bildet her har den nettopp vært oppe:

nise.jpg

tar fisket litt mer med ro og bare betrakter nisene som går helt inne på grunna der det er max en halv meter dypt....tydligvis sild de jakter på. jeg går lenger inn i bukta og drar 3 sjø-ørreter i samme size som jeg har fått tidligere..disse biter på en olivengrønn børstemark i størrelse 8...

Får så øye på sild som går i overflaten like utenfor meg...skifter flue til en leftys deciever, og pisker litt videre....men det er tydeligvis ikke sild den vil ha...det begynner å bli halvskumt nå, så jeg skifter taktikk igjen....går over på børstemarkimitasjon igjen..... det er stadig fisk bortpå, men den vil ikke sitte helt før det smeller på...fast fisk, og denne er større.....Den raser først et stykke ut, før den kommer mot meg og går forbi meg og innimellom tangklasene på fjærekanten jeg står på....har ikke andre valg enn å følge etter,men fisken holder seg heldigvis unna tangklasene.....etter 10 minutters kamp,er den klar til å tas...og jeg får fint tak rundt den....kommer meg på land, og årsbeste på flue er et faktum.... 1,44kg. Deilig...

so.jpg

(fisken er feitere enn den ser ut. Stanga ligger over en del av buken)

Finner ut at dette er passende tid å ta kveld på, så jeg tusler bort til der jeg har sekken.Stopper opp et sekund, og legger merke til at Orrhanen sitter og spiller på gress-sletta bak..for et herlig dyreliv.... og for en flott tur... 6 S-Ø på flua på 3timers langtifra intensivt fiske....

Vilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin tur det da...

skal si du får sjøørret ja[ :) ]

nå er det bare en uke til jeg kommer hjem og tror jeg skal begynne å prioritere fluestanga litt jeg også[ :) ]

du snakket om at sjørretten jagde sild, trur du det er mulig å få litt småsild hvis man prøver å fiske etter den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempetur! Kult at du får så mange og så stor sjøørret på så kort tid, og attpåtil mens det er niser i nærheten. Har sett meg ut mange fine plasser til SØ med flue på våren rundt Trondheim, men venter til neste år med å bli fluefisker igjen. Du får bli med neste vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Det er litt herlig med så mange napp på så kort tid.

Godt å høre at nisa ikke skremmer fisken. Er mye nise heromkring for tiden.

Mange er av den oppfatning at man kan glemme å fiske så lenge disse jager i nærheten. I så fall må jeg bare holde meg hjemme.

Måtte le litt da jeg leste: "(fisken er feitere enn den ser ut. Stanga ligger over en del av buken)"

SELVFØLGELIG er den fetere enn bildet viser! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.