Gå til innhold
Fiskersiden

1.10: Vilhelm & SMS i Skarnsundet - ca blanking


SMS
 Share

Recommended Posts

Vilhelm og jeg var på en sjeldent dårlig tur i går i og rundt Skarnsundet. Rapporterer likevel fra turen fordi det viser betydningen av lokalkunnskap, research, godt ekkolodd, GPS og ankring. For å si det enkelt så var vel ingen av disse 5 faktorene helt innfridd for oss i går. Vi hadde likevel håp om skolest eller havmus og drev meite på 150-250 meters dyp fra drivende båt (kjørte mot strømmen forå holde posisjonen) med sild, makrell og reke på krokstørrelser fra Mutu Light 1 til Kensacki Catfish 8/0. Målet var som sagt skolest eller havmus, med mulig bifangst av brosme og lange. Fiska i selve Skarnsundet i strømskiftet, fiska litt vestover nord for Ytterøya når strømmen i sundet ble for sterk.

Ble en liten svarthå på Vilhelm, en liten torsk på meg i tillegg til endel hyse den siste timen hvor vi drev trøstefiske for ikke å føle oss altfor udugelige før vi gikk i land, største hysa var en jeg fikk på snaut to, men jeg mista en på ca 2,5 ved båtripa, ikke noe krise det akkurat.

Elendigheten til tross ble det faktisk en ny pers på meg, hågjel på 880 gram:

IMG_0894.jpg

Som ble satt ut igjen og så ut til å klare seg fint etter å ha blitt røska opp fra 150 meters dyp, imponerende!

IMG_0896.jpg

IMG_0898.jpg

IMG_0899.jpg

...og det ble ikke haifinnesuppe denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt feil å kalle turen elendig ja, men målt ift forventingene våre (MINE!) og hva vi har fått av fisk før så var det ikke så mye å skryte av. Vilhelm har jo hågjel på 1200 gram fra i år, og jeg på 780 fra mars i år, ergo ble det ikke så mye å feire selv om hågjelen selvsagt redda _litt_ av dagen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hågjel er en kul fisk som jeg ønsker å komme i snakk med selv en av dagene!

Havmusa kommer ikke på første turen, vil jeg tro, og skolesten... Kan ikke kalle første turen etter disse fiskene en bomtur selv om de ikke kommer! Disse FORLANGER at dere er flere turer før dere belønnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på potensialet der oppe kan det i grunn bare gå en vei, men lokalkunnskap, sjøkart, ekkolodd, GPS og oppankring er dessverre ganske essensielle faktorer for å komme i kontakt med dyra der oppe. Hadde som kjent fem dager der med Fredrik med sikte på kjerring. Fredde hadde to run som ble klassifisert som håkjerring. Utover det fikk vi lite fisk (fisket temmelig kompromissløst da), og fangsten ble en håndfull langer og brosmer opptil snaut ti kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et eldre sjøkart tilgjengelig. Men følte jeg fikk like mye info ut av det som jeg fikk av å lodde bunnforhold på 300meter med 0.30monosene og 50g bly. Skal nok være bedre rustet neste gang. oppankringsutstyr skal hentes på vikna neste helg. Har dessuten mer tro på fisket på andre halvdel av året. seinvinter og vår bør være bedre både med tanke på steinbit, drøyere vekt på lange og brosme, og lengre lys. Nyere sjøkart og gps skal være innhentet til neste forsøk. Dessuten grundigere research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye havmus i Skarnsundet når vi dykker seine nattdykk (de trenger litt tid på å komme seg opp). De kommer helt opp på 15-20 meters dyp om natta når det flør. I kilen (under vann) ved den gamle fergekaien på Steinkjersiden kan de sikkert nås fra land. Når vi har dykket der har vi bare hoppet uti fra flytebrygga ved utleiehyttene og sunket ned i kilen. Der pleier det som regel sveve rundt en 4-5 stykker. Utrolig stilig fisk forresten.

Her er en liten artikkel om livet i Skarnsundet.

http://artikler.uwphoto.no/Artikler/Korall...er_i_morket.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudolf, jeg bør satse på havmus når det er flo mot slutten av natta? Hvis dette er tilfelle har jeg prikka ut optimalt tidevann og optimal tid på døgnet for satsingen min, det neste spørsmålet er: optimal tid på året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Rudolf, jeg bør satse på havmus når det er flo mot slutten av natta? Hvis dette er tilfelle har jeg prikka ut optimalt tidevann og optimal tid på døgnet for satsingen min, det neste spørsmålet er: optimal tid på året?

Vet ikke om det trenger være mot slutten av natta, men ihvertfall en 3-4 timer etter at det er mørkt. Mitt inntrykk er at det er havmus over alt i Skarnsundet. Vi dykket en morgen før det var blitt lyst et stykke innover fra fergeleiet, og da var det havmus "over alt". Har stort sett møtt havmus på alle mine nattdykk i området, men det er klart at det er mørkere på denne årstiden enn om sommeren. Er ikke noen spesialist på havmus, men jeg bare formidler det jeg har sett på mine dykk og fisking er jo en helt annen sak enn å møte dem under vann. Uansett, har du møtt en havmus under vann, glemmer du det aldri.

Det kan også stemme at det er den større fiskene som kommer mot overflata. Jeg var på rekefiske og da fikk vi masse små havmus. Det har jeg aldri sett under dykking, bare fisk på over halvmeteren og oppover.

Lykke til da og pass deg for giftpiggen hvis du får en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.