Gå til innhold
Fiskersiden

Orvis Trident TLS ellerTechna AV


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Ja, AV 9,6 #7 er en meget god stang. Jeg har benyttet den utstrakt til sjøørretfiske tidligere. Jeg har beskrevet denne stanga her inne før et sted, men for å gjenta er den ikke for stiv og ikke for myk, samtidig genererer den fart raskt. Den er retningsstabil i den klassen, fiberne kveilet med Aramid Veil, noe som gjør den svært sterk. Jeg har hatt 3 Ironfeathere på samme tid som jeg har hatt AV'en, dvs. AV'en tåler en skikkelig støyt, og holder og holder.

Den er en fin stang for både eksperten og nybegynneren. Mange av våre elever har kastet med dem både i #7 og i #5. De er svært lettkastet. Viktig er likevel at du "må la dem gjøre seg ferdig", gjør du det, gjør de hele jobben for deg, med minimal bruk av kraft.

Klingene er lette og tynne som følge av viklingen (det er noe av poenget), men i #7 er ikke vind noe problem. Jeg kaster med den i storm jeg, om nødvendig.

Hørt mange "teite" kommentarer (unnskyld) om AV gjennom årene. De fleste av de som kommer med dem, har ikke godt nok grunnlag til å komme med noen kommentar... eller de er merkesnobber. Fenwick selv har i sin tid kallt stanga for "verdens mest avanserte fluestang". Vel, det er en drøy påstand, men stanga holder godt mål selv idag. Jeg har selv testet konkurrerende stenger i samme klasse (#7) fra svært gode og kjente produsenter, men jeg blir ofte like skuffa hver gang når det kommer til stengenes retningsstabilitet. Slaskete virker mange av dem. Ergo; denne egenskapen er noe av det som gjør AV'n lettkastet, energiopparbeidende- og utnyttende. For skal vi være ærlige, er det nettopp dette punktet mange kastere sliter med; å beholde stang og snøre i rett plan for god energiopparbeidelse- og ivaretakelse. Selvsagt er det like viktig å opprettholde en rett bane med denne stanga, men den tillater feil i så henseende. Merk at saltwater utgaven er noe stivere. Den har snake-ringer og er i 9 fot. Den klassiske har enbente ringer, og fåes da også i nettopp 9,6.

Jeg anbefaler den. Og jeg kan gjøre det, fordi jeg har fisket med den 1000 ganger. Ja, ettusen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av janrug

Hvordan ligger disse stengene prismessig Helge? tenker i norge..

Orvis har vel fortsatt 25 års garanti har de ikke?

Hei Jan !

Prisen på Trident TLS 906-4 var 5999,- i Norge. Jeg vet ikke om den modellen selges lengre. Alle stengene mine er kjøpt i USA. Orvis har fortsatt 25 års uforbeholden garanti på desse stengene.

Jeg har en TLS 906-4 som jeg skal selge for 2500,- hvis noen er interessert. Stanga er kun prøvekasta og den passer best til et #7 snøre. Det er med et uutfylt garantikort så den har fortsatt 25 års garanti.

Slik ser den ut:

1811200420463329bGFAHi7eGG.jpg?70

18112004204633wAOL6Sn5DeKR.jpg?90

18112004204633DG7hJ2u2e2yn.jpg?100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

Må si meg enig i at Av serien generelt sett er fin, men må få si at det føles veldig rart når de kaller sekseren for en AV og det samme med åtteren. Åtterne jeg har prøvd er dritstive!

To helt ulike stenger spørr du meg. Samme med syveren`, den er også god,når det kommer til åtterne skjønner jeg ikke at det skal være den samme stanga??

Jeg sier igjen, sekseren og syveren var flotte stenger da jeg prøvde disse for endel år siden da de var nye i markedet, åtteren kan jeg ikke fatte har samme navnet påklistra. Mulig du er uenig, men selv om det er mange år siden jeg prøvde en AV, så sitter det "godt i minne" den dag i dag hvor ulike disse ulike klassene opplevdes innen samme stangserie. Snørene var Fenwick sine egne, ikke klumper!

Ellers må jeg si at det ikke bare er Fenwick som har meget ulike stenger i samme serie, men i den prisklassen er det nesten utilgivelig. Verste eksempelet er Gloomis Distance der femmeren og syveren er greie, stive, men fullt ut fiskestenger, åtteren er en ren katastrofe spørr du meg, stiv som ett uvær. Disse ble prøvd med klumper,streamline og hoover intermediate PT.

Og i den prisklassen vi her snakker om har jeg sjelden opplevd det du beskriver som ei slaskete stang mulig det er ett meget subjektivt begrep, i så tilfelle kunne det være greit å vite hvilke dette evt. er og evt. snører som var prøvd på de stengene, var de i samme prisklasse som AV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld; AV står bare for Aramid Veil, det materialet stanga vikles med. Ellers; ja, det er et noe markant skille i stivhetsgrad opp til åttern, men det skal det da også være. En åtter markerer gjerne et spesielt skille hos de fleste stangprodusenter, men jo, jeg kan til dels være enig med deg i at skillet her er ganske så påfallende.

Stivt er et relativt begrep. Vi har alle ulik oppfatning av hva som er stivt. Jeg som også trives med kosteskaft, synes ikke det er stivt. Likevel prefererer jeg som deg sjuern foran åttern, Tres.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.