Gå til innhold
Fiskersiden

Dynovika 22 mai (etter mat?)


Eirik
 Share

Recommended Posts

Det ble nå en liten tur til vika i dag også.

Men noe stort å skryte av ble det ikke, 2 stk gjedder på ca 3 og 1,5 kg.

MEN!

Det kom en østeuropeer dit med sin sønn.

Han fisket laue, mort og små brasmer til den stor gullmedaljen.

Jeg står nå der og fisker på siden av han da han spør hva som er best spisefisk som en kan få der.

Med blikket rettet mot utslippet som er ca 0,5m på siden av oss så viste jeg ikke om jeg skulle ta han seriøst.

Jeg ramser nå opp de vanlige som Gjørs, gjedde, abbor .....

Jeg skjønte nå at det var noe feil da jeg så blikket hans men fattet ikke hva.

Så sier han “Jeg spiste en fisk i går men den hadde så mye bein og var ikke så god.”

Jeg spør han om hvordan den så ut, og tenker på gjedda.

Svaret var “ca så lang (viser ca 30 - 40 cm med hendene) og var veldig flat, den hadde høy rygg”

KAREN hadde spist brasme... “Ikke den beste spisefisken, nei” svarer nå jeg.

En annen fiskekompis kommer bortom og forteller meg at kompisen til “brasmespiseren” hadde vært der dagen før og han spiste nå mort/laue stekt i olje som “snaks”

Nå skal det vel nevnes at jeg IKKE er noe spes glad i å spise fisk men det må da være måte på hva en skal se på som føde.

Men en ting er nå sikkert, Gjedde, Gjørs, Asp og abbor har fått konkurranse om maten fra øst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smak flre av karpefiskene vår og de aller fleste er vonde. Både brasme, laue, karpe, suter, vederbuk og stam smaker helt forferdelig. Den enete fisken som var nogenlunde god var stekt mort med mye salt.

Vet at øst-europere, tyskere med flere ser på både suter, karpe og brasme som delikatesse, men da tror jeg du enten må ha vokst opp med eller en gang ha lidd stor matmangel.

Med dagens streik av matvareprodukter kan det hende vi og blir nødt til å spise slik gjørme, men vi er likevel heldige som kan hale opp en ørret, torsk eller annen fisk vi normenn ser på som delikatesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenig i at brasme er vondt, det er faktisk ganske god, hvit fisk tilberedt på riktig måte. MEN jeg hadde seff. aldri spist brasme fra Dynovika/Nitelva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alt av karpefisk jeg har spist har smakt som en rett venstre i kjeften. Av artene i Øyern holder jeg en knapp på gjørs og lake, bortsett fra laksefiskene da. Men er skeptisk til fisken der da de antakeligvis inneholder endel uhumskheter kroppen neppe har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var et "snev" av radioaktivt avfall oppe ved "nybrua" den norligste brua for noen år siden og det kom fra "Atomkraftverket" på Kjeller (kjølevann) fra reaktorene men jeg tror ikke det er noe problem i dag.

Og personelig så tror jeg ikke vannet er så forurenset som man skal ha det til i Nitelva, Leira og Øyeren det at vannet er brunt med dårlig sikt er pga bunnforholdene i omerådet det er jo bare leire og mudder bånn overalt i området som vannet tar farge av.

Og vannet som kommer fra renseanleggene er så å si 100% rent sier de som har greie på det.[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggfileer fra brasme skal jo ikke smake så værst da...

Møtte foresten en østeuropeer på nevnt sted forleden... Han lurte på om han ikke kunne få de store fiskene jeg slapp ut igjen...

Muligens samme karen. Han mente ihvertfall at han skulle spise dem istedet for at de skulle få friheten tibake...

Men prikken over i'en var at han sa han hadde fått en del pen torsk lenger opp i elva!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i vika i dag tidlig, og ja dete er tendens til kø-fiske der. Bettet var dårlig selv om jeg tilslutt klarte å lure opp en asp på 1005 gram. Anne fikk en fisk som liknet veldig på flire, eneste aberet var at den veide 1015 gram. Fisken ble slaktet og tatt med hjem for sjekk av svelgtenner, finner og sidelinjeskjell og nesten alt stemte med at det var flire - bortsett fra en detalj.

Venter nå på å få kontakt med Henning på Zoologisk museum for vidre kjennetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Suter

Hvorfor stå i kø ved Dynovika da det er like stor sjanse for å få en mega fisk ved Rælings brua?

Sjansen for større fisk er til stede ved Rælingen. Men vanndypet, temperaturen og byttefisk mengden er så god i Dyno på denne tiden av året at fisket kan være unikt. Men når det er sagt, jeg setter ikke mine føtter der etter klokka 09 om morgenen. Det får være måte på...[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.