Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg bare måtte... Vansjø 16/10


Perca
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg bare måtte en tur ut i dag... Voknet opp sånn passe støl og sliten etter en masse elgjakt og så DET været utenfor huset. Fra soverommet hørte jeg en trøtt stemme som sa: Skal vi fiske i dag? Det var fruen..! Jeg brukte omtrent et nanosekund før jeg svarte [:I] For den ikke helt våkne leser så kan jeg opplyse at svaret ble JA !!! Jeg er lettlurt, ikke sant?

skarv3ml.jpg

Dette var synet som møtte meg når jeg kikket ut i dag morges. Det dampet av vannet og den "nye" innlandsfuglen Skarv satt og tørket seg etter en fiskeøkt.

En kjapp frokost og konstruksjon av matpakke samt skraping av is på bilen, så dro vi til Vansjø [ :D ] Fruen, Den svenske abborstøveren Frida

frida8yd.jpg

Og den norske Elg, Gjørs og Gjeddehunden Petra, type grå...

petra0tx.jpg

Også jeg da selvfølgelig [8D] Været på Vansjø var like fint som på Vågvann og vi satte ut 4 stenger med litt forskjellige voblere. Målet for dagen var å dorge Dillingøya rundt og forsøke å få oss en abbormiddag. Vi hadde dorget rundt halve Dillingøy før fruen fikk vår første fisk, en grei steikeabbor på rundt 400 g. Vi byttet voblere, endret hastighet og dorget nær land og langt fra land, men det var akkurat like dårlig hva vi enn prøvde. Klokka begynte å dra seg mot 14 da det plutselig begynte å bite. Vi fikk fisk på 3 stenger samtidig og alle kom opp i båten. 2 gjedder og 1 abbor og så var det i gang, det beit i et enda kjør i en snau halvtime og så var det slutt. Da hadde vi 9 abbor fra 300 til 600 gram, 4 gjedder, 3 under kiloen og en like over og en gjørs på 3/4 kg.

gjors3tz.jpg

Middagen var redde og vi hadde hatt en hærlig tur på Vansjø. Som vanlig så måtte jeg se litt nærmere på fisken og der fant jeg en parasitt, en fiskeigle som satt ved finnen til en av abborene. Fargene var så fine så jeg bare måtte ta bilde av den... [:I]

igle7oq.jpg

Jeg antar at dette ble den siste dorgeturen etter abbor for i år og avsluttet turen med å ta et bilde av en ordentlig høstabbor.

abbor3ls.jpg

Vekten på denne er ca 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, permagnar, jeg skal få mailet over bildene til deg i kveld hvis IT-sjefen er hjemme. Det var noen forstyrrende elementer på det første bildet, derfor ble furua kuttet. Motivet var finere før, men beveren har gnagd ned en bjørk og en osp som også sto på øya. Abborstøveren Frida er pensjonist så det blir lite hare på oss. Hun er 12 år. Jeg kan opplyse om at bikjene mine syntes jeg var fullstendig idiot når vi dro på fisketur og ikke jakt i går...[ ;) )] Det er utrolig hvilke blikk en hund kan sende... Men både elg, gjørs og gjeddehunden og jeg trengte en dag for restitusjon. Har dere noen gang jakta elg i Østmarka? Ikke det, det er ekstremsport...[ :D ]

Jeg tror vi fisket for høyt i vannet til å få noe særlig med gjørs. Jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe slike remedier som tar vobleren dypere ned i vannet. Gjørsen tok en blå og hvit Rapala med sorte prikker, en slik som er i Rapalas sjøørret utvalg (3-pack).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.