Gå til innhold
Fiskersiden

fluepakke/sett


Kai
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har tenkt å begynne å fiske med flue igjen etter SØ, men mye har skjedd siden sist gang og min gamle stang har jeg pensjonert. Tenkte jeg skulle benytte meg av en av de fluepakkene som de fleste seriøse produsenter og forhandlere har i sitt sortiment. Men er det noen som kan komme med noen tips på hvilket sett som bra og hva jeg bør holde meg for god til å kjøpe. Nedenfor kan dere se på noen av setta jeg har og vurderer.

Stang: Sage Launch (valgfri klasse)

Snelle: Edge smooth. Lekker dreid alu.snelle med stor spole. (Klasse 3/5 eller 5/7).

Snøre: SA ultra 4 (valgfri klasse)

Inkl. også backing, fortom, løkker og montering.

Pris: 2990,-

Slate SPX Professional Ørret

Ørretstenger klasse: #2/3, #3/4, #4/5, #5/6, #6/7 og #7/8. Vi tilpasser snelle og line ut fra ditt valg av fluestang. Vær rask, begrenset antall. Slate Pro SPX enhånds (2004 modeller) Slag Mag maskinfrest Fluesnelle Climax Rocket taper Flueline Backing og fortom.

Pris: 2990,-

LTS X3 Enhånds Kit

CLW 5-8 snelle fra LOOP med i settet og et tilpasset Weight Forward flytesnøre, samt backing og fortom.

Pris: 2995,-

Hvilket sett bør jeg kjøpe eventuelt andre?

På forhånd, takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styre unna Slate-settet var jeg deg. Synes stanga er litt slaskete. Fenwick har ett sett til den prisklassen du nevner her, # 7-8. Har det og kan ikke fullrose det nok. Klarer vind og store fluer bra. Er oxo ganske tollerang mht. små kaste-feil. Du får selfølgelig bedre utstyr, men da er prisen oxo en helt annen. Stanga er 3-delt og leveres i tube med plass til påmontert snelle. Snella er påmontert backing, WF 8 flyt og fortom. Bare å knyte på ei flue og kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken når det gjelder utstyr så du burde definitivt teste pakkene selv og se hva som passer deg. Mine vurderinger under er selvfølgelig høyst subjektive.

Selv har jeg to Slate stenger. En AXP 7/8 og en lightweight 5. Jeg er VELDIG fornøyd med begge, men spesielt med lightweight'en som er kanonbra. Har bare testet SPX i 5# og den viket ok, men den er ikke i nærheten av Lightweight'en. (Lightweight skal visstnok komme i 7/8 til neste år).

Skal du teste SPX bør du samtidig teste AXP. Pakken er også litt rimeligere (2599,-).

Det er mye billig og bra utstyr på markedet om dagen og jeg tipper det kommer en del andre forslag i denne tråden etter hvert. Har du anleding til det så bør du prøve så mye som mulig før du bestemmer deg.

Lykke til med valget ditt. [ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha EN stang til SØ fiske vil 5/6 bli for lett i vind og til større fluer. Selv bruker jeg 7/8 og den takler vind og store fluer fint men føler jeg mister noe på kjøring av fisk.

Har litt problemer med å gi et 100 % svar siden det er fordeler og ulemper med de forskjellige klassene men tror jeg heller mot 6/7.

Selv om jeg kommer til å fortsette med 7/8 og ta frem 5/6 stanga når vinden tillater det.

Var kanskje ikke til noen hjelp? [ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge til et lite tips.

Prima-villmark har startet salget nå og selger Slate AXP stanga til 999,- . Du får også en Slate Classic LA med på kjøpet.

Snella er ikke all verden men jeg kjøpte denne kombinasjonen for noen år siden og snella har fungert frem til nå (to sesonger). Vil vel ikke anbefalle denne snella men er grei som en reservesnelle hvis du velger å kjøpe en bedre. [ :o ]

Stanga er hverfall god og til en hyggelig pris.[ :D ]

Destination Fishing har jo også salg så det er mye bra og billig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kai

Bør jeg velge #7, #8 eller #7/8? Skal utelukkende benytte stanga til sø-fiske.

________

Ville valgt #7 uten tvil. En #7 stang klarer vinden bra nok, samtidig blir det ikke så "overkill" når man får SØ på 3-6 hekto. Personlig synes jeg også at #8 blir for tungt i lengden. Det blir mange kast i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.