Gå til innhold
Fiskersiden

Skifte snellefeste på tohåndsstang


moby
 Share

Recommended Posts

Skal skifte snellefeste på en tohånds fluestang. Tenker jeg bare fjerner det nederste korkhåndtaket og snellefestet og erstatter dette. Sannsynligvis må jeg lage nytt nedre korkhåndtak men hvis noen kjenner en metode for å fjerne dette uten å skade det, er jeg takknemlig for tips. Lurer også på hvordan jeg løsner snellefestet uten å skade stangemnet. Vet ikke hvilken type lim som er brukt. Snellefestet har treinnlegg så oppvarming er vel utelukket ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

skulle du ikke skifte snellefestet da? da er det vel ikke noe poeng om hvordan det gamle snellefestet blir seendes ut? Det skal du vel bare kaste?

Jeg har skifta både kork og snellefester noen ganger, men har bare funnet en løsning på problemet. I og med vi snakker karbonstenger er jeg forsiktig med å prøve ut løsemidler som kan skade stangemnet. Derfor har jeg først prøvd forsiktig med varme og funker ikke det har jeg brukt den mekaniske løsningen; å spicke.

Men hvis noen har noen gode erfaringer med løsemidler som ikke tar blanksen er vi begge takknemlige for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vet ikke hvor mye peiling du har, men det krever også sitt om du skal fjerne korka nedenfra. Tar du den helt av, må du huske at stanga har størst diameter bakerst. etr nytt håndtak vil bli nokså romt ved snellefestet (kan jukses til). Jeg ville ha fjernet snellefestet ved hjelp av s****ing eller kløyving. Korka bak ville jeg ha dreid ned med grov rasp, slik at diameteren har blitt lik hele vegen. Ved valg av nytt snellefeste hadde jeg valgt et med innvendig diameter større enn resterende kork. Bygg opp til riktig diameter under det nye sn.festet ved hjelp av hyssing og epoxylim.

Bakre håndtak kan bygges opp av løse korker og dreies med rasp, fil, sandpapir og til slutt smergelpapir. Ellers kan du kjøpe et ferdig håndtak. Jeg anbefaler da at du deler det i 4-5 cm stykker, slik at du enklere kan få pusset ned til riktig innvendig diameter. Etter at de nye stykkene er limt på, så stemmer det helt sikkert ikke helt. Da er det dreiing, evt pussing som skal til igjen.

En god del jobb. Så jeg spør hvorfor skal du skifte ut det gamle??

Har det løsnet har jeg råd for å feste det. Er korka dårlig kan den brusches opp.. [8D]

Jsc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.