Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretbekker


 Share

Recommended Posts

Jeg vet om en sjøørretbekk/elv som er helt ødelagt av landbruksforurensning. I tidligere tider hadde dette vassdraget et meget rikt sjøørretfiske med tildels stor sjøørret.

Hvem er det som har ansvaret for å ordne opp i dette. Det skulle være en smal sak å restaurere bekken med tilgang på litt midler til graving av gjørme og utlegging av gytegrus. Flere små gårder grenser til bekken, men de er alle nedlagt nå. Skulle tro det var mange slike bekker rundt omkring. Vet at det foregår en del dugnadsarbeid, men her trengs det penger også!!

Er dette en sak å legge frem for den nye regjeringen. Det er mange sportsfiskere i landet, og å bruke en hundre million eller en milliard på dem hadde nok gitt mye igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er et kommunen som er rette instans å ta tak i - tror Ole Håkon nok kan si noen ord om ansvarsfordeling osv når han kommer innom. Imidlertid er det som i så mange andre tilfeller - det skjer neppe noe om ingen tar inititativ og pusher på. I tillegg må man regne med en del egeninnsats, men du må regne med en del store ord og dårligere oppmøte enn antatt. Glimrende at du ser mulighetene og er villig til å ta tak, forhåpentligvis kan vi hjelpe deg et steg i riktig retning i forhold til hvem som har ansvar og hvor du kan søke midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok rette instans vil være fiskeforvalteren hos Fylkesmannen. Hvis du har en lokal dugnadsgjeng (evt. en jeger- og fiskerforening) i ryggen når du henvender deg dit bør det være hjelp å få.

Sjekk forøvrig disse trådene for tips og triks:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9176

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=10924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tror nok kommunen er det første stedet jeg ville henvendt meg. Det er kommunen som står for arealforvaltning inkludert landbruk. Jeg ville nok tatt en telefon til miljøansvarlig på planavdelingen i kommunen og hørt litt hva han har å si. Kanskje de vet om problemet og ønsker å gjøre noe med det? I så fall kan du jo få med deg det lokale JFF og tilby deres hjelp f.eks.

Eller hvis kommunen ikke er klar over problemet, så kan du være den som gjør dem klar ove rdet. Fiskeforvalteren hos Fylkesmannen kan du også kontakte, selv om han nok er mest opptatt av de større vassdragene (men jeg vet jo ikke hvor stor denne elva/bekken er?)

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette vedkommende på kommunen kan jeg alltids snakke med, men der er det lite penger er jeg redd. Jeger og fiskeforeningen er liten, og mest interessert i jakt desverre. Det burde vært et fond som kunne bevilget penger til slike formål. Evt. burde forurenserne (bøndene) rydde opp etter seg. Det er da penger til å renske opp i fjorder etter tidligere forurensinger. I dette konkrete tilfellet er det snakk om forholdsvis små beløp som skal til for å produsere ett tonn eller to med sjøørret. Det må da være lønnsomt for samfunnet?? Uansett takk for hjelpen! Skal prøve å ta et par telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommunen kan jo søke Fylkesmannen om støtte til tiltak i sjøørretbekker? Samme hvor lite penger det måtte være i kommunen foreligger jo den muligheten. Om ikke annet burde man jo få 10-30.000 kroner til neste høst (hvis ikke det er altfor mange som søker om de samme midlene i ditt distrikt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har lest har jeg,Flems og noen andre,retaurert en bekk i Sarpsborg.

Det første jeg gjorde var å ta kontakt med kommunen,uten at det kom noe særlig ut av det.Jeg tok deretter kontakt med fiskeforvalteren i fylket.Da ble det fart på sakene.Han bidro med nødvendig utstyr og innkjøp av gytegrus.Jeg vil derfor annbefale seg å ta kontakt med fiskeforvalteren i ditt hjemfylke.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar sannsynligvis tak i en bekk i vårt område i kommende år. Den produserer nå, men på befaring viste den også endel unaturlige og dessverre menneskeskapte hinder, samt at plassene må utbedres. Blir bra dette etterhvert.

Jan og Toms Fluefiskeskole, Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av anfield

Som du kanskje har lest har jeg,Flems og noen andre,retaurert en bekk i Sarpsborg.

Det første jeg gjorde var å ta kontakt med kommunen,uten at det kom noe særlig ut av det.Jeg tok deretter kontakt med fiskeforvalteren i fylket.Da ble det fart på sakene.Han bidro med nødvendig utstyr og innkjøp av gytegrus.Jeg vil derfor annbefale seg å ta kontakt med fiskeforvalteren i ditt hjemfylke.Lykke til

Velkommen til forumet "anfild", det var på høy tid[ :) ]

Riktig som det nevnes over her at fylkeskommunen og da gjerne fiskeriforvalter i fylket er riktige veien å gå. Er man en gjeng ivrigesjeler så gir de gjerne nædvendig info/opplering via fagpersonell. Det satses nå på utbedring av gytebekker fra deres hold!

Kan nevne at det vil komme en mer dekkende artikkel her på fiskersiden fra vårt arbeid iløpet av uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, my bad. Fylkesmannens miljøvernavdeling er rette stedet, evt via komunens natrforvalter eller lignende, for de kommunene som har slikt. Alle fylker har nettsider hvor en kan kontakte avdelingene..

Det er veldig viktig å ikke gå igang med slikt uten hjelp, da kan man gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.