Gå til innhold
Fiskersiden

Riffling Hitch


Prikken
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har hatt suksess med denne metoden? Prøvde så vidt i fjor og hadde fisk etter som ikke ville ta. Her sør er det lite og varmt vann så det er på tide å forsøke noe nytt. De fluene jeg har sett mønster på har hatt tynne vinger bundet som en V sett ovenfra. HVa med å bruke hjortehår eller stive hacklefibre i vingen? Dette burde jo både bedre flyteevnen og lage en tydeligere V på overflaten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de typiske Riffling Hitch-fluene, men har fått laks «noraførr» på vanlige våtfluer stripet i overflaten.

Så her tror jeg det er rom for å eksperimentere en del; både med typer fluer og materialet i fluene.

Har selv tenkte å prøve ut Riffling Hitch-tubene til neste sesong. Og her vil jeg variere litt med materialer og måten å binde dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"rifflet" ei stor tube på holmesland a for to uker siden og en laks angrep tre ganger i løpet av utfiskinga men flua gikk i 1000km/t[:0][:0][:0] så laksen var på halvdistanse på hvert angrep, prøvde da ei riffle tube på de neste kastene ,men ingen respons. fortommen hadde lagt seg under vingen på flua så den "ploga"i overflata , men det beviser i hvertfall at det er en metode som bør prøves mer her nede.

fiska i mandalselva på 12 m3 og gikk da ned i 0.17[:0] fortom og fluer på dobbel 12 ørretkrok ,det tok ikke mange kastene før den første tok.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har som mål å ta laks på dette i år.

til dere som ikke vet hvordan denne bindes:

klipp ei plasttube, gjerne fits medium på ca 1 cm. lag først en ørliten kropp av floss/dubbing i ønsket farge.pass på å binde denne slik at det er plass til vingen. så tar man vingen, i ønsket farge. en bunt på hver side av tuben og binder inn, slik at de sitter på motsatt side av hverandre. Stive hjortehår eller bucktail, passer best til dette formålet.ikke bind vingen for lang. har best erfaring med at flua striper best med korte og heller litt flere fibre. og så til slutt, NB!NB!NB! Tett igjenn hullet, der sena vanligvis tres igjennom. bruk aquasure eller epoxy. stikk så hull midt på tuba med ei nål eller lingnende. bruk helst trippel 12 eller andre små kroker. flua er så klar til bruk!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest Roar Velle

Minnest to blanke mellomlakser på 6,5 og 6,6 som tok en stor stripende "Black Charm tube" i juni på vestlandet for noen år siden. Skikkelig god vannføring.

Nå som frøken Frødin har kommet med fargede tuberør ville jeg tatt en kikk på dem. Ett oransje tuberør på ca 1,5 cm og svart bjørn/geit som vinger fungerer utmerket her nede på vestlandet. Jeg legger også litt angle hair i vingene.

Det er ikke nødvendig å ha vinge i det hele tatt. Plasseringen av hullet på tuben bestemmer hvor mye den striper.

Svak strøm; lag hullet lenger ned, på midten.

Sterk strøm; lag hullet lenger opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det samme har jeg erfart at laks eller sjøørret har tatt etter en dupp da jeg dro inn raskt.

Bare at jeg hadde makk og dupp. Det var sent på kvelden nesten helt mørkt da.

Derfor ville jeg prøve med riffling hitch og jeg hadde et lite forsøk men det

var tidlig en morgen og ikke noe napp den gangen. Men skal prøve igjen til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av b2

Det samme har jeg erfart at laks eller sjøørret har tatt etter en dupp da jeg dro inn raskt.

Bare at jeg hadde makk og dupp. Det var sent på kvelden nesten helt mørkt da.

Derfor ville jeg prøve med riffling hitch og jeg hadde et lite forsøk men det

var tidlig en morgen og ikke noe napp den gangen. Men skal prøve igjen til neste år.

ja var mørkt som sekken husker jeg å. jeg å fatter stod et stykke fra værandre. da fisken plutselg vælva seg inne med beina mine. da sa fatter bjørn er du der. .. han trodde jeg datt til vans :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.