Gå til innhold
Fiskersiden

Har russern kommet til Barduelva?


Tom fiskekasse
 Share

Recommended Posts

Tilbragte sommeren i Barduelva fra 26/6-3/8, og har hatt en kjempefiske med mye-og fin fisk, men i motsetning til 2003, opplevde

jeg i år ikke skikkelig russefluesverming(noe som kan gi et helt villt fiske).Jeg så bare enkeltindivider rett før jeg dro sørover igjen.

Har denne kommet for fullt nå, eller glimrer den med sitt fravær?

Man har begynt å spekulere på om det "rasende" regnværet som var et par dager i Juli(nedbørsrek på et døgn)kan ha forårsaket massedød hos Bibioen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag tom fiskekasse.

Jeg har fisket i Barduelva nesten 200 timer siden isen gikk, og jeg har også fått mye og fin fisk, men det har vært stille i det siste. Hvor i Barduelva har du vifet med stanga?

Russeflue?? hva slags flue er det? er det de små svarte eller tar jeg helt feil her[ ;) ]

Har ikke opplevd det helt store fisket etter at det regnet som værst, men håper at det bare er tilfeldig og at det snur. Skal en tur ut med en arbeids kollega i morgen kveld, og da skal vi fiske med alt vi har for å se om det biter( makk, sluk og flue)

Skal legge inn rapport hvis det blir noe merkbart.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den flua det er snakk om.Russeflua med helt svarte bein finnes også, men det er den med røde bein som eksponerer seg i Barduelva år etter år.Når den først kommer opptrer den i uhorvelige mengder, og her har du da den virkelige store muligheten til å ta trofe'fisk på tørt.Det finnes en rekke imitasjoner av den, og de fleste russeflueimitasjonene er laget av tilklippet svart foam, og med bein som henger og slenger.Binder du fluer er det viktig å få med seg nøkkelfaktorene som jeg tror er svart/str.Har du muligheten for å legge inn noe forholdsvis store røde bein, så gjør dette.Min fiskekamerat Kristen(han som bor/bygger på andre siden av utløpet av Skoelva) har fulgt russeflua i noen år nå og som regel opptrer den plutselig i store mengder i mnd skiftet juli/aug, og ikke slik som nå, hvor det bare kommer en og annen nedover elva.Men den kan også opptre i de store mengdene et stykke ut i august/september.Så det er bare å håpe og vente.Det er jo evt bare å ta turen over til Kristen(han prater gjerne om fluefiske) og kan vise deg noen gode imitasjoner(Kristen kjenner Staffan Lindstrøm godt, og jeg tror det er Staffan som har bundet de imitasjonene han har).Jeg fisket stort sett i hele elva fra Solbukulpen og helt ned til Sundlia, men det beste fisket

hadde jeg i de nedre delene av elva(fra hoppbakkekulpen/Allstad og nedover), hvor jeg da fisket en del med flue fra oppankret båt(utrolig effektivt)hvor jeg ved mange tilfeller nærmest blindfisket på stor fisk som kanskje bare var oppe en gang pr 30. minutt.Det var spesielt ei flue jeg kaller Partonpuppa som var effektivt(fikk flere ørreter på 1,3-en på 1,6 og en på 2,1kg på denne flua) i dette fisket(skal etterligne ei stor svømmende vårfluepuppe, men fungerer likeså godt som en "oppkvikker"-dvs ei flue som får fisken opp fra bunn).Utover høsten nå kan du virkelig oppleve noen store vårflueklekkinger, og prøv da gjerne Superpuppan,Emerging Caddis Pupa,Klinkhammer,Gaddard Sedge,Deep Sparkle Pupa, eller rett og slett en feit kulehodenymfe hvis fisken

tar oppstigende pupper.Ei flue som kan være killer nå da mørket siger inn der oppe, er en hardt stripende Streaking Caddis.Stein Evensen fikk for noen år siden en ørret på 4,2 kg på den ved Storsteinøra(snuplassen nede ved Nordli)rundt disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, bra jeg har fått med meg hvilken flue det er snakk om her da:-) hehe.

På andre siden av Skoelva ja, var ute i går, da så jeg en grave maskin som holdt på, stemmer det. Har kjøpt meg en Pontong båt så jeg er ute og prøver den så ofte jeg kan[ :D ] Ett genialt fiske redskap vet jeg.

Mistet faktisk min livs største fisk i går midt på elva rett utenfor huset til kompisen din... At den var på nærmere tre kilo er ikke tull, og godt og vell en halv meter i lengde. Klarte dessverre ikke å håve den, flua satt så sinnsykt dårlig[} ;) ][} :D ][} :D ][} :P ][} :P ][} :D ][} :D ]

Den beit på en Nymfe, svart og gulstripet som jeg har laget selv med blytråd str 12.. Og en liten rød hale av ullgarn. Så jeg holdt på å kaste utti både fluestang og nymfe bokser og alt jeg hadde. Ble så SINNSYKT forbanna[} :D ][} :) ][xx(] Trodde jeg skulle begynne å grine. Men det verste er at jeg ikke hadde noen som kunne bekrefte at jeg hadde den på, men du får nok bare stole på meg[8D][ :D ]

Skal ut i kveld også, vet jeg ikke får den på en gang til, men man kan da ikke gi opp så lett kan man?? Hehe.

Takk for tips og alt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Akkurat, bra jeg har fått med meg hvilken flue det er snakk om her da:-) hehe.

På andre siden av Skoelva ja, var ute i går, da så jeg en grave maskin som holdt på, stemmer det. Har kjøpt meg en Pontong båt så jeg er ute og prøver den så ofte jeg kan[ :D ] Ett genialt fiske redskap vet jeg.

Mistet faktisk min livs største fisk i går midt på elva rett utenfor huset til kompisen din... At den var på nærmere tre kilo er ikke tull, og godt og vell en halv meter i lengde. Klarte dessverre ikke å håve den, flua satt så sinnsykt dårlig[} ;) ][} :D ][} :D ][} :P ][} :P ][} :D ][} :D ]

Den beit på en Nymfe, svart og gulstripet som jeg har laget selv med blytråd str 12.. Og en liten rød hale av ullgarn. Så jeg holdt på å kaste utti både fluestang og nymfe bokser og alt jeg hadde. Ble så SINNSYKT forbanna[} :D ][} :) ][xx(] Trodde jeg skulle begynne å grine. Men det verste er at jeg ikke hadde noen som kunne bekrefte at jeg hadde den på, men du får nok bare stole på meg[8D][ :D ]

Skal ut i kveld også, vet jeg ikke får den på en gang til, men man kan da ikke gi opp så lett kan man?? Hehe.

Takk for tips og alt.

Svar: Ja, det stemmer nok det at det var en gravemaskin.Kristen holder på med å få laget en vei ned til seg, og sånt trenger man gravemaskin til.Selvfølgelig stoler jeg på deg når du sier at du mista din livs fisk(3kg).Hvorfor skal man lyge om sånt?Jeg vet jo av erfaring at i renna nedfor Kristen, så går det mye svær fisk.Han har jo mulighet for å kikke ned på elva når det måtte være, og forteller

ofte om de svære beistene han har sett når det har vært bra driv av litt større insekter.I fjor mista jeg megafisk i utløpet av Skoelva(det var nesten som å ha en svær laks på). Var det noe spesielt med vaking i går da? Så du mye insekter?

Et annet tips fra meg: Like før jeg dro sørover igjen, fisket jeg ved utløpet av den elva som renner fra Mobakken.En kar kunne fortelle at det stod nærmere 300 pene røyer i utløpet.Rundt svingen sør for elva

bruker det å stå mye og stor ørret.Vet du hvor det er? Du kan kjøre ned på jordet, og parkere der.Du som har Pontonbåt burde ha alle muligheter.Jeg var der 3. aug, og gutta som stod på land der håva inn

store,pene røyer på iskje og makk, mens jeg fisket fra båt.Jeg klarte

imidlertid ikke å lure den fisken som vaka-prøvde 5-6 fluer før jeg ga meg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Mistet faktisk min livs største fisk i går midt på elva rett utenfor huset til kompisen din... At den var på nærmere tre kilo er ikke tull, og godt og vell en halv meter i lengde.

3 kilo og en halv meter.k-faktor:2,4...he,he, da var det ikke en ørret, men en månefisk...kødder bare med deg.det verste som fins er å miste svær ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom fiskekasse:

"Et annet tips fra meg: Like før jeg dro sørover igjen, fisket jeg ved utløpet av den elva som renner fra Mobakken.En kar kunne fortelle at det stod nærmere 300 pene røyer i utløpet.Rundt svingen sør for elva

bruker det å stå mye og stor ørret.Vet du hvor det er? Du kan kjøre ned på jordet, og parkere der.Du som har Pontonbåt burde ha alle muligheter.Jeg var der 3. aug, og gutta som stod på land der håva inn"

Mobakken?? Er det Ved Hoppbakken??? Er det en vei som det går ann å kjøre inn med tilhenger og gode muligheter for å snu på?? Låner en ganske stor henger fra jobben så det hadde vært greit med ett fint sted å stå hvor det ikke er så langt å bære Pontong båten!!! Hvis jeg finner ut hvor det er hen skal jeg ut i morgen ved 13- 14 tiden en tur[ ;) ][ :D ]

Skal sjekke kartet på gule sider, men hvis du hadde orket å prøvd å forklart meg på så hadde jeg blitt meget fornøyd[ :D ][8D]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Mistet faktisk min livs største fisk i går midt på elva rett utenfor huset til kompisen din... At den var på nærmere tre kilo er ikke tull, og godt og vell en halv meter i lengde.

3 kilo og en halv meter.k-faktor:2,4...he,he, da var det ikke en ørret, men en månefisk...kødder bare med deg.det verste som fins er å miste svær ørret...

Hallo Heitmann.

Månefisk du[ :P ] Ånei det var nok en rugg av en ørret[8D]

Aldri sett maken jeg[ :P ][} :D ] Gråt meg selv i søvn den natta[ ;) ][ :D ]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Tom fiskekasse:

"Et annet tips fra meg: Like før jeg dro sørover igjen, fisket jeg ved utløpet av den elva som renner fra Mobakken.En kar kunne fortelle at det stod nærmere 300 pene røyer i utløpet.Rundt svingen sør for elva

bruker det å stå mye og stor ørret.Vet du hvor det er? Du kan kjøre ned på jordet, og parkere der.Du som har Pontonbåt burde ha alle muligheter.Jeg var der 3. aug, og gutta som stod på land der håva inn"

Mobakken?? Er det Ved Hoppbakken??? Er det en vei som det går ann å kjøre inn med tilhenger og gode muligheter for å snu på?? Låner en ganske stor henger fra jobben så det hadde vært greit med ett fint sted å stå hvor det ikke er så langt å bære Pontong båten!!! Hvis jeg finner ut hvor det er hen skal jeg ut i morgen ved 13- 14 tiden en tur[ ;) ][ :D ]

Skal sjekke kartet på gule sider, men hvis du hadde orket å prøvd å forklart meg på så hadde jeg blitt meget fornøyd[ :D ][8D]

Mvh

Svar: Skal prøve å ta det på husken.Hvis du kommer nordfra , så har du Mobakken på høyre side, og litt før det(eller er det ettr?), har du nærmest et nedlagt(tror det er nedlagt) skytterhus.Du skal fortsette litt videre oppover bakken etter dette.Like "oppi der" er det en liten-nesten usynlig avkjøring/grusvei til venstre.Vær litt forsiktig med trafikken som kommer sørfra.Denne veien følger du helt frem ned til et jorde, hvor det er stilt opp ei rekke med "traktoregg"(det var ihvertfall det 3.aug).Da kan du parkere helt nede ved elva.Tror du at du finner det? Gi rapport da.Det er artig å høre hvordan det står til med favorittelva mi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi prøver en gang til. Tror jeg skjønte det, men ett par spørsmål:

Når du sier Mobakken, så snakker du om HOPPBAKKEN ikke sant??? Og så ett nedlagt skytterhus, er det ett rødt hus like ved veien?? vet ikke om det skytterhuset ditt, men. Så snakket du om en grusvei ned til venstre. Er det etter at du har kjørt opp en liten motbakke, med en slak sving til høyre når du kommer nordfra??? På toppen av bakken eller før toppen?? Og er det lov å parkere der?? kan du se de traktor eggene fra veien??

Vet det kom mange spm her men hadde vært kult å tatt en tur og sett hvordan det ser ut[ ;) ]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Ante, den laaange slake oppoverbakken du får rett før 90 sonen ja retning Tromsø... Da er jeg med[ :D ][ :D ] Takker og bukker. Mekka sier du??? hmm, må prøves i morgen. Ikke noe problem å stå der altså?? litt forbi toppen og grusvei ned til høyre!!! den er gullende god. Da blir det fisking i morgen vet jeg[ :D ][ :D ][ :D ][8D][8D][8D]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Akkurat Ante, den laaange slake oppoverbakken du får rett før 90 sonen ja retning Tromsø... Da er jeg med[ :D ][ :D ] Takker og bukker. Mekka sier du??? hmm, må prøves i morgen. Ikke noe problem å stå der altså?? litt forbi toppen og grusvei ned til høyre!!! den er gullende god. Da blir det fisking i morgen vet jeg[ :D ][ :D ][ :D ][8D][8D][8D]

Mvh

Må innrømme at Ante sin veibeskrivelse var en del bedre enn min, ja.Følg hans veibeskrivelse, og du er der.Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.