Gå til innhold
Fiskersiden

Dette visste du ikke om fiskeoppdrett...


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Vi er ikke litt vel paranoide og konspiratoriske nå Remy ??

Eller kanskje du bare litt naiv? Jeg vet ikke jeg, men skulle ikke forundre meg noe mer om det var ett politiskspill enn om det er sant. Husk, det er mye penger det er snakk om og tidene er harde for oppdrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude, at det går ann å dra frem "amerikanisert" og "usa" hver eneste gang. Haha.. uansett, hvor får dette havforskningsinstituttet ressursene sine fra? Er de privat eide eller kommer det kanskje fra staten? Det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet. Og for all del er det like sannsynlig at det er ett politisk spill for galleriet enn at det er en sann, objektiv tolkning av næringen. Og grunnen til at jeg er kanskje noe mer skeptisk er at under studietiden lærte vi mye om hva politikken kan gjøre, styre, fake osv. Alt er ikke ett smøblidt bilde, veldig sjelden faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Eller bare ett politisk spill for at oppdrettsnæringen som betyr så mye for bygdenorge og norge generelt skal få ett bedre ry

Det er fortsatt en del problemer med oppdrettsnæringa, f.eks. spredning av lakselus til vill fisk, og rømming. Disse problemene er fortsatt utfordringer for næringa, som de prøver å løse (de tjener jo tross alt ikke penger på rømt fisk). Men den ekstreme bruken av antibiotika som mange referer til er i dag borte. Det brukes mere antibiotika på mennesker enn oppdrettsfisk i Norge i dag (pr kg biomasse).

Sammenlignet med annet husdyrhold (kyr, gris og høns) er det også latterlig lavt. I mange land (tror ikke dette er tilfellet i Norge) brukes antibiotika ikke kun som medisin, men også som vekst-promotor. Denne bruken står for ca halvparten av all antibiotikabruk på verdensbasis.

Dessuten så smaker jo fisk godt. Hvis ikke det hadde vært tilfellet ville vi ikke hatt noen oppdrettsnæring i Norge, og det ville ikke vært noen problemer med overfiske på fiskebestander rundt om i verden. For hvis ingen vil betale for fisken er det ingen som gidder å dra ut å fiske den! Bortsett fra oss som skriver på denne sida da... [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt på HVOR MYE fisk det går til å fore laksen pr.kg? Bellona kom med et regnestykke noen år tilbake - husker ikke hvor mye det dreide seg om men tallet var dertil stor bekymring. Tror det var noe som 6kg fisk pr. kg vektøkning på laks. Hvis dette ikke tømmer de naturlige ressursene fra havet da vet ikke jeg....bekymringsfullt er det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Noen som har tenkt på HVOR MYE fisk det går til å fore laksen pr.kg? Bellona kom med et regnestykke noen år tilbake - husker ikke hvor mye det dreide seg om men tallet var dertil stor bekymring. Tror det var noe som 6kg fisk pr. kg vektøkning på laks. Hvis dette ikke tømmer de naturlige ressursene fra havet da vet ikke jeg....bekymringsfullt er det i alle fall.

Det er riktig at dette er et av problemene med fiskeoppdrett (i mine øyne det største), men det finnes løsninger på dette også. Overgangen fra å basere seg på næringsstoffer fra marine kilder til vegetabilske kilder er i gang, og mye av utfordringene ligger i å få fisken til å ta til seg næringsstoffene som fins i planter. Med rovfisk som laks og ørret er dette spesiet vanskelig fordi de ikke har ett tarmsystem som effektivt tar opp næringen som fins i planter. Det drives mye forskning på dette området, bla. ved å avle fram planter som produserer de fettsyrene og aminosyrene som fisken trenger. Tilsetting av enzymer i fôret for å gjøre det lettere fordøyelig er også en mulighet, og dette er spesielt interessant ved opptak av karbohydrater, da de er spesielt vanskelige for rovfisk å gjøre seg nytte av.

Andre arter (ikke så aktuelle i Norge kanskje) som karpe og gresskarpe kan fint nyttegjøre seg av næringsstoffene i planter, fordi de normalt har mer vegetabilsk føde i kosten, og har derfor et tarmsystem tilpasset dette. De kan derfor fôres nesten utelukkende på vegetabilsk føde, og man slipper å kaste bort så mye mat (planter) for å få dyreprotein, og sparer også ville fiskebestander. Karpe og gresskarpe er to av de tre artene det produseres mest av i verden (antall tonn) i akvakulturnæringa, så det er betydelige mengder det er snakk om.

Per i dag er det vanskelig å si at oppdrett av laks og ørret er "økologisk bærekraftig", men hvis man klarer å få fisken til å ta til seg næringsstoffer produsert av planter i så stor grad at dietten kan baseres på det, vil mye være løst spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det jobbes mye med å omgjøre større deler av råstoffet til vegetabils olje. Det er allerde begynt brukt, men i liten skala. Når det gjelder antallet kg fisk pr kg laks er forholdet ca 4:1, dvs 4kg fiskeråstoff pr.kg produsert laks. Her må en huske at mye av denne fisken ikke blir brukt til/er egnet til menneskeføde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Stemmer at det jobbes mye med å omgjøre større deler av råstoffet til vegetabils olje. Det er allerde begynt brukt, men i liten skala. Når det gjelder antallet kg fisk pr kg laks er forholdet ca 4:1, dvs 4kg fiskeråstoff pr.kg produsert laks. Her må en huske at mye av denne fisken ikke blir brukt til/er egnet til menneskeføde.

Om fisken er egnet til menneskeføde eller ikke syns ikke jeg er spesielt viktig, da denne fisken er føde for mye annen fisk, sjøpattedyr og sjøfugl. Overfiske på disse bestandene vil kanskje ikke ha så mye å si direkte for menneskers mattilgang, men en sterk reduksjon i populasjonen vil føre til massedød av de artene som er avhengige av "fiskemel-fisken". Da vil jo fisket etter andre større arter (som er menneskeføde) fort bli mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.