Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Saltstraumen


naldor
 Share

Recommended Posts

Heisann,

Vi er en gjeng på 3 som skal til Saltstraumen i begynnelsen av September for å prøve fiskelykken. I den anledning håper jeg noen her kan gi oss noen tips.

Det vi lurer på er litt generelt om man bør leie båt eller ikke for å ta "storfisken". Evt hvor man bør leie båt for å få en bra pris. (evt bra båt til stiv pris hvis det er nødvendig, hehe) hvor tungt utstyr man

bør bruke, hva slags agn, fiskeplasser osv. Felles for alle oss 3 er

at fiskeutstyret i stor grad er tilpasset lett til medium fersvannsfiske, noe jeg vil tro ikke strekker til i saltstrumen. Vi har uansett ikke råd til å kjøpe oss 3 nye kvalitets havsett m/ tilbehør for en enkelt tur, vi er vel mer ute etter en antydning på hvor langt vi må strekke oss.

Hvis noen kunne vært behjelpelige med med litt informasjon rundt dette ville vi satt stor pris på det.

PS: Vi har med en svenske som lurte på om man kan leie fiskeutstyr der oppe noe sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av naldor

Heisann,

Vi er en gjeng på 3 som skal til Saltstraumen i begynnelsen av September for å prøve fiskelykken. I den anledning håper jeg noen her kan gi oss noen tips.

Det vi lurer på er litt generelt om man bør leie båt eller ikke for å ta "storfisken". Evt hvor man bør leie båt for å få en bra pris. (evt bra båt til stiv pris hvis det er nødvendig, hehe) hvor tungt utstyr man

bør bruke, hva slags agn, fiskeplasser osv. Felles for alle oss 3 er

at fiskeutstyret i stor grad er tilpasset lett til medium fersvannsfiske, noe jeg vil tro ikke strekker til i saltstrumen. Vi har uansett ikke råd til å kjøpe oss 3 nye kvalitets havsett m/ tilbehør for en enkelt tur, vi er vel mer ute etter en antydning på hvor langt vi må strekke oss.

Hvis noen kunne vært behjelpelige med med litt informasjon rundt dette ville vi satt stor pris på det.

PS: Vi har med en svenske som lurte på om man kan leie fiskeutstyr der oppe noe sted :D

Her var det mange spørsmål på engang.

Aller først; jeg har ikke vært der enda, så mine anbefalinger kommer i fra hva jeg har lest om stedet.

Båt bør du leie om du skal ha gode sjanser på "storfisken" (selvom 2.plassen på norgesrekord-listen på sei er tatt fra land der er dette av de sjeldene hendelser). Det er en fordel å være mobil på vannet for å finne de beste plassene.

Utifra hvordan du beskriver utstyret dere har, gjetter jeg på at dere i bestefall har gjedde stenger. De kan holde til morsomt fiske etter små sei i fra land. Minnimums tyngde på sluk (silde imitasjoner) er 40 gram for i det hele tatt å komme litt ned.

Småseien er morsom som bare det å fiske på lett utstyr selvom mange vil kalle den for irriterende og en plage i jakten på større individer.

Det går sikkert ann å leie utstyr der oppe. Noe annet ville overrasket meg egentlig, men jeg har ikke greie på noe som helst av priser på hverken det eller båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjapt svar Trym!

Da har jeg i hvertfall fått svar på hvor tungt utstyr som er å foretrekke. Tror vi rask kan konkludere

med at utstyret vårt blir noe lett, da dette er mest brukt til ørreter i 1-3 kg klassen. Stanga mi er heller ikke beregnet for sluker over 40 g.

Du skriver silde-imitasjoner på minst 40 g. Er det gode gamle stingsilda e.l som er det "sikre kortet" der oppe? Noen som kan tipse om andre gode agn? Jeg går ut i fra at det blir båtfiske for oss

når vi først er der oppe, i hvertfall 1 dag. Har tidligere fisket litt fra båt med et tungt søkke i bånn og reker, noe som ga svært god fangst da. Men det er kanskje ikke nødvendig med så god lokkemat i saltstraumen?

Råd om hvor man kan leie båt tas fortsatt i mot med takk!

mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er områder med dyp på ned til 500 meter i nærheten av Saltstraumen...

Og andre områder er mye mye grunnere...

Dyp kan du dermed nesten bestemme selv.

Tykkelse på sene 0,25 multifilament (Power Pro eller FireLine f.eks.) holder til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si noe om hvor dypt det er hensiktsmessig å fiske der oppe? Hvor dypt står

f.eks seien, ørreten, makrellen og torsken?

Målet vårt er å få fisk! Og får vi noe (hva som helst) opp i mot 10 kg er dette bonus!

Ingen av oss kommer til å svi av 2000 kroner på fireline før denne turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er oppvokst bare 6 mil fra saltstraumen og har vært der en del ganger. Bor for tiden i Sarpsborg, men minnene sitter godt. det er mulig å leie båt der, og det er noe dere burde gjøre. Om ikke, så er det om å fiske med tungt utstyr. Vil dere ha mye sei, er det bare å kaste ut med 40-60 grams sluker/oppheng. (grønn mark) Også innerst i fjorden( fauske) er det ett eventyr for dypvannsfiske. Stor Uer, Sei, Torsk; Steinbit er noe av det du får der. nei gutter, lei dere en båt. Stor fisk får dere uansett, men jo større jo bedre![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen folkens,

Beklager at referatet ikke kommer før nå, men det har vært en travel uke på jobben.

Uansett, vi hadde en knalltur til Glomfjord m/ 1 døgn i saltstraumen 26 - 29 august. Fisket i saltstraumen

var ikke det helt store dette året fikk vi beskjed om, og dette kan nok stemme. Vi dro opp rundt 20 kg fisk

tilsammen. Det meste småsei og et dovne torsker. Største torsken var på 3 kg.

Vi prøvde mye forskjellig agn, men endte opp med å bruke 40 - 60 grams stingsilder da vi fikk best bett på dette.

Vi hadde ikke helt tålmodighet til å sitte å vente på storfisken med størrre agn :)

Vi leide en båt hos pluscamp til 800.- pr døgn + bensin. Det anbefales å bruke disse da du slipper å betale for å leie båtplass hos utleieren over natten. De tar også bare 10 kroner literen for bensin i motsetning til 15 kr/l på basecamp på andre siden. Det beste fisket får du absolutt fra båt. Vi fikk mest fisk på steder som ville vært helt utilgjengelig for fiskere fra land.

Ellers er det vel egentlig ikke så mye mer å si. Vi hadde en kanon tur, og svensken fikk sett litt fjell & fjorder.

Anbefales på det sterkeste!

-Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.