Gå til innhold
Fiskersiden

Varme hansker/votter


kaos
 Share

Recommended Posts

Brukte neopren tidligere men funka ikke for meg. Bruker nå ullvanter. Den typen med avkutta fingre men med en del du kan brette over så det blir en vott. (Krøkkete forklart men håper du forstår.) Fordelen med ulla er at den varmer selv om den blir litt fuktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt neopren - de ligger igjen hjemme og kommer ikke til å bli med ut i kulda mer.

Har de siste årene brukt fingervanter med neopren innside og feece utside, altså hansker uten fingertupper. Jeg synes dette er bedre enn rene ullvanter fordi kroken ikke setter seg like hardt fast i dette stoffet som i ren ull. Disse har funket bra bortsett fra i den sterkeste kulda.

Pass på at du går for noe som dekker godt oppover håndleddet, her mistes mye varme hvis du ikke er godt tildekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange varianter i neoprene. De beste hittil, har vært de billigste. Fra Ron Thompson.

Generalsnus.jpg

De er også de tynneste, men holder deg (meg ihvertfall) varm lenge både våte (og kalde) sommerdager, og senest i går kveld i snøvær.

Har slitt ut tre par av disse, da jeg kaster med multisnelle, og sømmen har røket på en. Men de er varme, selv om du blir våt.

Dermed blir ABU's og Sølvkrokens utgaver liggende i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tova ullpulsvarmere med 1/3-1/2 fingerlengde er noe av det varmeste. Tre en stor polvott utenpå når du ikke fisker aktivt. Du må kjenne noen som strikker dem for deg for jeg tror ikke du får kjøpt dem ferdig. Desidert best resultat får du med ullgarn som inneholder/ikke har fjernet lanolin. Lanolinet gjør at det blir tettere og ikke suger så mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.