Gå til innhold
Fiskersiden

vinter og Regnbue...


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Blei en liten tur etter Regnbueørreten i Hallandsvannet i dag, kom meg vel ikke ut før kl 14:30 så sola var allerede bak åsen. Så et par vak selv om det var bra med krusninger på vannet. Desverre så var ingen av fiskene steady så klarte ikke å lure noen på tørt denne gang.

Etter en times tid så byttet jeg ut myggklekkeren å satte på en rompetroll imitasjon som lå gjemt og ubrukt i boksen. Et kast, PANG! Funka som bare det, og etter en bra figth med noen turer inn i sivet kom det en nydelig bue på 550g på land[ ;) ] Hadde på et par fisker til etter dette men de tok overaskende forsiktig så tilslaget ble heller dårlig siden jeg trudde det var siv jeg kom borti. slutta å fiske ca 16:00.

Her er nå bilde av fisken:

1184_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/578/1184.jpg

Så for de av dere som har mulighet. Kom dere ut og fisk! litt mindre vind en i dag så skulle mulighetene være tilstede for å få en tørrfluefanget desember bue[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Får håpe det blir en vindstille dag før nytt år så kanskje det blir en enda seinere ;)

Alle fiskene jeg har fått i dette vannet har vært fine, finnene er intakte og eneste tegnet det hender man ser er en sprekk eller to i ryggfinnen. noe som er relativt vanlig selv på vill brunørret. Må også få sagt at jeg er overasket over styrken i disse fiskene, syns de er sprekere en vanlig brunørret, men har ikke funnet noen tall på topphastigheten til begge fiskene, noen som vet? De Fighter i hvertfall minst like lenge som ørreten hjemme i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Hallandsvatnet blir satt ut når den er ganske liten, 15-20 cm, dette gjør nok sitt til at de ser bra ut når de vokser seg større. Har sett det blitt tatt regnbue på 4.5 kg på mark i vannet, og hørt historier om fisk på over 7 kg... Potensialet er m.a.o stort. Kanskje litt lengre mellom hver fisk når det ikkje er lov å sette ut meir fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en onkel som har hatt (tror ikke han har lengre) båt i vannet som jeg har lånt. Har derfor vært trygg på at det har vært lov med belly; men det er jo et poeng å spørre grunneiere.

Ellers hadde det jo vært bra med en liten dugnad i sørenden for å fjerne noe av gresset der. Begynner å bli vanskelig å fiske. Mistet en på over kiloen som satt fast i gresset en meter fra meg, men da hadde jeg vannet på kanten av vaderne i brysthøyde. Derfor tenkte jeg å ta fisken fra andre siden, altså vannsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TR: har du et tlf nr til han som leier ut båt?

Ja det er bra med siv i sørenden, mista mange gjedder siden de har kjørt seg fast i sivet, en og annen regnbue har også gått tapt. Må vel høre med grunneierne før man går løs med ljå (skrives det sån?) der, men har litt blanda følelse for å fjærne for mye, fint skjule sted for stor gjedda ;) pluss at det gir livsgrunnlag for mye insekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at en må være forsiktig med gressfjerning, det er jo der det virkelig klekker. Men det burde vært noen råk slik at en kunne vade ut å fiske. Et par-tre råk på to meters bredde hadde hjelp godt på.Tror ikke det hadde ødelagt så mye for fisk og insekter.

Men det blir vel med snakket i år også for min del, tror jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

det er en av de få pene regnbuene jeg har sett[ ;) ]. likner ikke mye på oppdrettsfiskene i sjøen.

imponerende at du får fisk på flue så sent på året![ :) ][ :D ]

Regnbueørreten i Hallandsvatnet hører til en egen stamme som er avlet fram i løpet av de 30 år det har vert regnbue i vannet.

Fisken som er valgt ut som stamfisk er den som er slankest, og med bredest rygg. Fisken i Hallandsvatnet biter best i mai måned, og da på fluer som ligner på larvene til rørbyggende fjørmygglarver. Små jensenpirken og stingsild fungerer også bra på denne tiden.

Største dokumenterte regnbue i vannet er 6,9 kg med det er tatt fisk på 8 kg. Gjedderekorden er vistnok 12 kg, men eg har hørt om fisk på 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.