Gå til innhold
Fiskersiden

Førstegangs karpefiske


Mortyman
 Share

Recommended Posts

Hei vi er første gangs karpe fiskere, og er rellativt usikre på hva vi bør ta hensyn til og i hvilken rettning vi burde bevege oss med tanke på for og agn. Vi har nå tenkt og ta turen til Damtjern, etter alt vi har lest om her. kom gjerne med tips hvordan vi setter opp utstyret og ellers alt annet som er greit og vite...

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig omfattende spørsmål, men skal prøve å svare grunnleggende.

Dere trenger en form for stangstativ med nappvarslere. Gode karpestenger med en testkurve på miniumum 2,5 lb og baitrunnersneller.

Bruk et søkke på 70-120 gram og helst en boltrig.

Av agn vil boilies være det naturlige agnet. Fôring skjer med boilies og andre partikler som fôrmais, chick peas og maple peas.

Sørg for å ha en stor knuteløs karpehåv på minimum 42" og en skikkelig avkrokingsmatte.

Selvfølgelig også kamera og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Jeg lurer på en ting.

Hvor viktig er veienett for mindre fisk.

Som f.eks sørv og karuss på rundt kiloen?

Tar fisken skade av å bli veid i gjellene?

Absolutt. Dette må ikke forekomme dersom meningen er å sette fisken ut igjen. Både tyngden på fisken, det at fisken kan begynne å sprelle og uforsiktig inntredelse av veiekoken er faktorer som gjør at dette er uforsvarlig.

Har du ikke et veienett så bruk heller en plastpose (fuktet) eller selve håven som veienett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå sittet klistret foran skjermen i leting for mest mulig info om evnet.og har vel klart og printe ut en liten bok til slutt som jeg tok med og leste før jeg besøkte Jon Blund.

men nå ble jeg litt mer nygerrig på hvorfor så spesifisert stang til karpe fiske. er dette pga. søkke/ fiske vekt, eller har det andre årsaker som ikke det lille hønsehuet mitt klarer og få med seg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mortymann. Morro å høre at du vil starte karpefiske. Må dog få lov til å advare littegrann. Det er faktisk andre karpearter som er vesentlig lettere å starte med,bare sånn at ikke noen bomturer tar luven av deg for det må du være forberedt på. Når det gjelder stenger til karpemeite så tror jeg alle meitere har gått i gjennom en gradvis oppbygging og utbytting av sine stenger for til slutt å havne ut med to eller tre sett. 2,5 punds stenger(testkurve) er ideelle karpestenger for Norske forhold. De er kraftige nok til å kaste ut 2,5-3 OZ bly (70-84g) og har ryggrad nok til å stoppe selv de største karper i Norge på vei inn i snaggen (og det er faktisk viktig). Til fiske etter de mellomstore karpefiskene som suter, brasme, stam og karrus er 1-1,5 pund stenger ideelt. 2,5punderene blir for stive og ufølsomme til dette fisket. Ikke la deg lure til å kjøpe noe midt i mellom. 1,75-2Lb stenger. Det blir liksom hverken hummer eller kanari. Kjøp stenger med delt håndtak til karpene. Du får en helt herlig aksjon helt ned i håndtaket og de kaster laaangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. (jeg er den andre av di to Førstegangs Karpefiskerene) [ :) ]

Noen som vet hvor Damtjern ligger?

Høres fint ut der (sjekka litt på sia til Thomas.)

Eller er det noen som har forslag til "Greie" vann for nybegynnere i nærheten av Oslo...?

Det behøver ikke nødvendig hvis Bare vere karpe der. Men da kunne vi i allefall

testet og forsket litt på dette som virker uhyre interesant og spennene.

mvh Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en koselig samkomst med disse gutta i går kom vi vel fram til at det å begynne rett på karpemeite er en riskosport som bør vente til en del andre fiskearter har vært på land. Det å sitte i dagevis uten å se snurten av en fisk tar fort motet av enhver. Men når det er sagt så får man jo også et kick når man lander den førte karpa. Risikoen etter det er å samtidig ikke bli så hekta på karpe at alt annet fiske utgår (noe som lett kan skje). Karpefiske kan vel samenliknes med dop og annen rus - har du prøvd det en gang er det ikke lett å slutte.

Lykke til med gutsinga på suter og karuss, så prater vi mer karpfiske utover vinteren og våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.