Gå til innhold
Fiskersiden

Om sølvkaruss og gullfisk


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

Hvem tuller?

Har tidligere sett sammenblanding av disse artene og nå sist under tråden artsliste der thorEH sier at gullfisk teller som sølvkaruss.

Jeg har trodd at begge disse artene er valide som hhv. Carassius auratus og Carassius gibelio. Ser at Fishbase støtter dette selv om det der står at gullfiskens valide navn er C. auratus auratus. Men noen sølvkaruss er den da ikke?. Skyldes dette at gullfisken i sin naturlige form slett ikke er gullfarget men grå? Og sølvkaruss har vi da ikke i Norge? Og hva skal denne fisken egentlig hete på norsk? Sølvkaruss er lånt fra tysk men kanskje man heller skulle kalt den gibel?.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg har sjekket dette så er ihvertfall Gullfisk (carassius auratus auratus), mens det finnes en art som forekommer naturlig i Øsr-Europa som heter carassius carassius gibelio...

Dette er hentet fra Per Pethon (Aschehougs Store Fiskebok)

Men når det gjelder Sølvkaruss/Gullfisk så har jeg hengt meg på Karpespesialistene her på forumet (Tom Ole, Frisch, Rune Johansen osv....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Sølvkaruss er den ekte vilformen. Gibelio og gullfisk er noen steder beskrevet som underarter av gullfisk, selv om undertyper/fargevarianter sikkert er mer riktig.

Noen steder finner jeg også gibelio bskrevet som egen art.

Problematikken rund arter og underarter er ikke ny. I Norge oppereres det med en art sik. Noen forskere mener imidlertid at det kan finnes så mange som syv arter sik i norge. De fleste har vel hørt om gråsik, nebbsik mm. Forskjellen på disse lokale stammene av sik er foruten ytre mindre kjente kjennetegn at de har et stort sprik i antall gjellegitterstaver.

Ikke alltid like lett å bli klok på dette.

Kan noen forresten forklare meg hvorfor brasme og flire tilhører to forskjellige slekter (Blicca og Abramis)? To nærmere beslektede fiskearter er vel vanskelig å tenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.