Gå til innhold
Fiskersiden

Når er egentlig isen trygg?


Hunter
 Share

Recommended Posts

Satt og så på Vestlandsrevyen i sted. Der var det et innslag om måling av isen i Bergen. Iskontrolløerene fra Bergen kommune ville ikke betegne isen som trygg før den var minst 15 cm tykk.

Fant tidligere en tabbel på nett som omhandlet tykkelse/bæreegenskaper, men den finner jeg selvsagt ikke igjen.

Sånn umiddelbart høres 15 cm mye ut før den blir definert som trygg.

Noen andre som har oppfatninger om dette.

Nå er vannene i Bergen i ferd med å bli trygg men så er det meldt mildvær (4 pluss) og vind (15 m/s) i morgen for så å bli kaldere igjen fra torsdag og i alle fall til over helgen.

Dette vil nok sannsynligvis gjøre isen ubrukelig. Eller ikke?

Jeg er skikkelig sugen på å komme meg ut på isen nå. 3 år siden sist det var trygg is på vannene i Bergen om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 cm holder i haugevis. 5 cm bærer jo en voksen mann. Som tidligere nevnt er dert vårsola som tærer på isen og gjør den farlig. Hard vind kan i gitte tilfeller sørge for at isen brekker opp og tiner på den måten, men det skal regne og blåse lenge før en 15 cm stålis gir seg. Grutle så folk på Søilenvannet, så om du er hypp på å taue abbor er det stedet. Er jo gjedde der også. Ikke de største selvsagt, men sikkert moro nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok kommunen vil være helt sikre ja. Vi som har vært utpå isen noen turer før vet nok mer enn noen kommunalt ansatte. Tut og kjør på Søilen. Pimpel på 10-12 meter leverte sist. Fikk over 100 i et hull. Prøvde grunnere, men det var null og niks grunnere enn 7-8 meter. På dypet sto de tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestlandsrevyen i går så sa de at grunnen til at de ventet til den var 15 cm var at is skulle kunne bære store folkemengder, så forstår dem igrunn godt når de venter såppas lenge. har selv fisket på 5 cm tykk is flere ganger uten at det har ført til at jeg har blitt spesielt våt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet ur dette fra Midtsiden.no:

Fakta om trygg is

1. Den mørke, gjennomsiktige stålisen må være minst 10 cm tykk.

2. Den gråhvite, porøse snøisen må være minst 20 cm tykk.

3. Selv om isen har god bæreevne, må du holde deg vekk fra:

*Utløp av elver og bekker

*Trange sund

*Kloakkutløp

*Langs brygger og kaier

*Langs strender med vekslende vannstand

*Strandområder med siv og planter

4. Om du går gjennom isen - let deg frem til hvor isen er mørkest – der er det åpent vann. For å komme opp - bruk det du har for hånden av spisse gjenstander til å hogge tak i isen, og hjelp til med kraftige spark.

5. Om andre går gjennom isen - få fatt i noe som kan skyves ut til vedkommende, f.eks. en staur, busk, ski eller staver. Gå ikke oppreist, men ak deg fram på magen og skyv gjenstanden fram til den som har gått gjennom isen. Er det flere til stede, lag en kjede ved å holde hverandre i beina og ak på magen mot vedkommende

Kilde: Norsk Folkehjelp Sanitet

Merkelig da Onkel halte folk av isen fordi folk ringte inn og sa at det var målt under 15 cm is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner en Svenske som omtrent er født med skøyter på bena, han påstår at de våger seg ut på blank, snøfri is når den måler 3,5 (med et flir om munnen), men kan tenke meg det er litt spenningsfaktor med her, og som han sa du stopper ikke akkurat opp eller skøyter bort til andre ved denne tykkelsen.

galskap spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende tabell er veiledende i forhold til istykkelse og maxs bruttovekt

Stålis - Stålis+sørpeis - Max br vekt

20cm - 25cm - 2,0 tonn

25cm - 30cm - 3,0 tonn

30cm - 40cm - 4,0 tonn

40cm - 50cm - 7,0 tonn

50cm - 60cm - 12,0 tonn

I Norge bruker mange kommuner 15cm stålis som nedre sikkerhetsgrense for trygg is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte litt med vannet "mitt" når mildværet kom.

1. dag: ingen merkbare forskjell.

2. dag: Litt is hadde sluppet ved land.

3. dag: Betydelige store områder ved land isfri.

4. dag: Alle is var borte.

Isen var i utgangspunktet minst 15 cm tykk.

Været slo om til kraftig vind, temperaturen varierte fra 4 - 7 plussgrader og selvsagt regnet det i tillegg.

At all is var borte i løpet av 4 dager overrasket meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.