Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiskfiske 3.januar


MC85
 Share

Recommended Posts

I dag var planen å nappe opp endel mort til bruk i løpet av uka. Det skulle vise seg å bli vanskeligere enn planlagt. Startet økta med å borre opp et par hull og fore de. Gikk så over til andre siden av vannet for å la hullene hvile og morten komme. Fisket litt med myska og lokkmeite, fikk opp ca 20 abbor på et par timer før jeg dro tilbake til de oppforede hullene. Null aktivitet!! Satt og ristet på myskaen i 30 min i disse hullene uten antydning til napp. Tydelig at mortefiske er mer flaks enn dyktighet om dagen. Skandaløst....[} :) ]

Fikk allikevel opp en liten morterakker når jeg fisket borre, så den blir abbormat i morgen [ :o ]

Noen av borrene jeg fikk i dag var faktisk av pen størrelse, men de funker jo dårlig som agnfisk til sine større artsfrender.

Hva gjør jeg galt? Brukte strøbrød som for i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mort er langt lettere å få på kroken lengre utpå våren enn nå midt på vinteren. Jeg har aldri fått mort på pimpel med treblekrok. Mormyshkja derimot er suverent reskap til å fange mort.

Jeg tror det kan være lurt å meite småmort/laue om sommeren evt bruke et finmasket garn (Biltema sitt lauegarn til under 100 kr funker bra) hvis du trenger mye agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten er som nevnt mye tregere, men også fra vann til vann. Noen vann (som regel de man huske) fisker godt etter jul, fra midten av feb og ut, der mort ikke lenger er et problem. Men, noen vann har også evnen til å levere mort hele året. Jeg kan se en tynn tråd, ikke veldig tydelig, mellom vann som også gir mort på meite sent sent på året, gir mort tidlig på isen og. Ett lite søkke og en str 18 widegap funker fint [ :) ]. Uansett hva man sier, havregryn er konge etter morten. Ofte fisker hullene med havregryn bedre enn de som er foret med bla mortefôr!! Rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med Remy. Havregryn funker kort og godt meget bra som lokkefôr til mort. Strø litt i hullet og grynene vil utporsjonere seg selv og flagre pent mot bunnen etterhvert som de suger vann.

Et annet tips: Pimpel er som andre har sagt dødfødt ved spesifikt fiske etter mort, men en liten, helt gul lyspropp (uten agn) festet 10-15 cm over mormyshkaen (rett på hovedsena) funker meget bra.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av werner

Hva med å fiske med død og frossen (for å forhindre spredning av sykdom) ørekyte etter abbor. Ørekyte er lett å fange i flaske med brøsmuler. Er det noen som har erfaringer med dette ?

Luker nok ikke ut så mye småfisk som en noe større mort vil gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt beste, men som mange kanskje ikke tenker på hvis man skal være på den sikre siden.. og hvis man er er ivrig ismeiter etter abbor er å gå til innkjøp av et akvarium... Da kan man øse opp endel mort på sommeren, ha dem levende i akvarium og ta med seg ønsket behov til hver tur..[ :) ][ :) ]

Da kan man kverke den rett fra bøtta på isen, for de som ikke bruker den levende..( og dem er det mange av)

Men man bør nok holde seg til et vann hvis dette skal gjennomføres på en

korrerkt måte med tanke på sykdommer.

Sikkert mange som synes dette blir for dumt, men det funker i hvertfall

Og man slipper problemer med agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten bestandig en liten pimpel med en av de minste mormyska hengende 8-10 cm. under. Bruker ei ganske lang og myk stikke. Fisker den sideveis i hånden ballansert mellom tommelen og pekefinge/langfinger for å kjenne de minste nappene. Beveger den som en vanelig pimpel. Funker som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.