Gå til innhold
Fiskersiden

Avkroking, veiing og utsetting på isen?


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har endelig funnet oss et bra røyevann der vi har fått noen fine røyer på isen i jula. Vi vet at det er tatt stor fisk her tidligere og vi har også fått fin fisk her tidligere, så det virker som at det er en del store fisker her. Men vannet er ikke så stort og vist noen får høra at det er fin fisk her kan de store raskt bli fisket opp er jeg redd for. Så jeg ønsker å sette de store fiskene ut igjen. Men lurer da på en del ting.

Har hørt at man ikke skal legge fisken på isen. Men hvordan avkroker man best da? Med tanke på at fisken skal kunne veies? Har tenkt på IKEA poser, men er det litt vann posen vil jo det også fryses? Har også tenkt på liggeunderlag, men man bør vel ha en litt fuktig underlag??

Hvordan høres det ut å ha med en IKEA pose, når fisken biter stapper man et underlag i hullet slik at det blir vått som da legges i posen. og fisken kan bli avkroket veiiet der.

Håper på gode ideer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget viktig å ikke legge fisken på isen som du selv skriver, spesielt hvis gradestokken gryper under en 5-6 grader.

Under dette skal det ikke være så farlig for fisken.

Prøv å avkrok fisken i hullet, kjapt opp for veging og foto.

Det med ikea pose ol. vet jeg litt for lite om [ :( ][ ;) ]

Blir spennede å se om du lykkes fiskematre,men har vel en følelse på at når du prøver så lykkes du ofte[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroking, veiing, måling, foto og utsetting av fisk tatt under isfiske/ismeite fungerer bra det, men som nevnt her; Fisk ikke da det er for kaldt(-5 og kaldere) og legg aldri fisken på isen eller i snøen!!

Det finnes nok av bra og myke veienett og mye avkrokingsmatter på markedet! Sjekk hos Avkroken!

En Ikeapose er fort for skarp i plasten.

Ellers er det et godt tips å ha med seg en stor bøtte eller balje som man kan fylle med vann og legge fisken i mens man finner frem kamera og vekt! Dette har fungert bra under ismeite etter abbor og lake i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips!! det med bøtte var ikke dumt. Trur jeg får finne fram en plastdunk og skjere av siden på den, så lager jeg en "stol" av denne, så hiver jeg fisken oppi her når den kommer opp. Men hvordan pleier dere å veie fisken?? I håv eller nett e.l?? (gjelder under vanlig fiske også)

Men hva er det som gjør at fisken ikke kan ligge på isen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men hvordan pleier dere å veie fisken?? I håv eller nett e.l?? (gjelder under vanlig fiske også)

Selv veier jeg alltid(sommer og vinter) fisken i et veienett av pvc-dekket nylon som beskytter slimlaget og bærer/fordeler vekta av fisken bra.

Sjekk: http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...products_id=250

Slike veienett fåes i mange størrelser, fra kilos fisk til 100kilos fisk!

sitat:Men hva er det som gjør at fisken ikke kan ligge på isen??

Fisken bør ikke legges på isen pga at det er et veldig hardt og som oftest for kaldt underlag. Legg heller fisken på en egnet avkrokingsmatte som er myk og som ikke fester seg til fisken eller sliter på slimlaget.

Har sett og erfart at fisk som behandles for dårlig mister kondisjonen og i værstefall dør sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Men hva er det som gjør at fisken ikke kan ligge på isen??

Om man legger en fisk rett på blankisen når det er kaldt fryser det beskyttende slimlaget fast på isen øyeblikkelig. Det er nesten som den klassiske med tunga på kaldt metall. Vann i en tett bærepose gjør enormt mye for å bøte på dette om det er kaldt. Er man kjapp trenger det ikke å være så mye vann heller. Suverent at dere setter tilbake også diger røye. Skal man ha mat er ofte halvkilosfiskene de beste i stekepanna. Fjellvann med diger røye har oftest en svært tynn bestand av de store, så det er fort gjort å ødelegge slike vann, noe samene har gjort i mange vann nordpå.

PS: Å kroke av ei stor fjellrøye i hullet tror jeg blir vrient gitt. Funker på gjedde og abbor tatt på agnfisk, men neppe enkelt på ei glatt og vilter røye. Der er det ingenting å holde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar!!!

Ikke for å være utakknemlig for gode tips, men etter å ha tengt litt har vi fått fisk på 1 kg, 1.3 og 2 kg, disse er alle blitt målt lengde på, slik at det enkleste er kanskje bare å ta lengden av fisken og grovt finne ut vekta i forhold til de andre fiskene. De store ser ut til å ha lik kondisjon, sinnsykt feite på små røyer!!

Tror også at det kan være fare for å fiske ut de store fiskene, da vannet ikke er så veldig stort. Er veldig redd for at vannet skal bli kjent slik at folk kommer med garn der o.l. Så jeg vil iallefall passe på at det ikke er min grunn til at de store skulle forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digre kannibalrøyer er enda mer sjeldne enn de som eter seg store på skjoldkreps,marflo eller liknende, så det er beundringsverdig innstilling. Har opplevd slikt fiske selv, da, jeg, Piscator og en kompis fikk hver vår røye på fjellisen på 2375, 2450 og 3350 gram. De var fra 59 til 64 cm lange og hadde til sammen 12 smårøyer i magen. De er det ikke så mange av, så vi hadde nesten dårlig samvittighet for å beholde en hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.