Gå til innhold
Fiskersiden

Reisestang til tropisk fiske


tednas
 Share

Recommended Posts

Hei,

Kan noen anbefale en stang som er lett å pakke, vet at teleskop ikke blir regnet som bra, men det kan jo være et alternativ. Etter tips fra CB, er jeg interessert i å bruke "Poppers", men har jo rett og slett ingen peiling hva det er, trodde det var en slags kastewobbler, men hva vet jeg? I så tilfelle, hvilken stang bør jeg bruke? Vil òg ha muligheten til litt agnfiske med samme stang hvis det er mulig.

Skal bruke denne på Cook Islands, så jeg tar imot alle tips om fiske i tropiske strøk.

Skal ut i charterbåt også, men bruker da båtens utstyr. Jeg tenker kun på fiske i lagunen, fra land etc. Fyttigrisen, gruer meg til jeg skal ned.....[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang avhenger alltid av hvilke typer og størrelser fisk du regner med å stifte kontakt med (se det er greit om du utdyper noe for ikke alle er kjent med aktuelle fiskslag på Cook Islands). Popper kan vel enklest beskrives som "overflatewobler". Den er gjerne skålformet foran, slik at de lager en "poppelyd" når den dras over vannflaten fordi skålformen vil skyte noe vann foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var og så på en Shimano Beastmaster S.T.C 15-40 i dag, og den ser jo grei ut. Stanga er 5 delt, og kan varieres med fra 8-9 fot. Sammenlagt i tuben som følger med er den 70 cm, og da går den nedi kofferten min :-)

Skal også til tropiske strøk snart dersom planene går i boks. Må ha ei god snelle som passer til den stanga men utvalget var ikke så stort nå i januar her hvor jeg bor...noen som har et godt tips?

Bør være såpass at den ikke faller fra hverandre eter tre kast, da det er dårlig med sånt utstyr å få tak i dit jeg skal (Sri Lanka), etter det jeg hører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rubjo,

fikk meg en Beastmaster STC 15-40g i går fra www.fritids-senteret.no

Men da var jeg heldig, siste de hadde igjen, og da hadde jeg prøvd en del andre plasser også. De hadde igjen av de mindre stengene, og tror også den kraftigste 20-50g (?)

Har ikke prøvd den enda, men har tenkt å bruke den med en Shimano Twinpower 4000. Av de Shimano-snellene jeg har, har jeg bare lovord å komme med; Stradic, Twinpower og Baitrunner, alle fungerer supert.

Har etter et par billige stenger og sneller, kommet til at det er mye bedre å legge ut en del kroner i skikkelig utstyr som holder.

Hvis du søker litt her på siden, vil du se at veldig mange rangerer Shimano veldig høyt. Første Shimano-STANG jeg har dette, men regner med at jeg ikke blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du blir skuffet av Shimano...da jeg i sommer kjørte over min Shimano Beastmaster UL, og ødela den fullstendig, kjørte jeg rett til forhandler og kjøpte ny he he. Beste UL stanga jeg har hatt.

Hvordan jeg greide det? Ikke spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en Shimano S.T.C 15-40g med Twinpower snelle og det hele :-)

Også interesert i hva kjeg burde henge i enden av snøret der nede (Sri Lanka)....kan også tenkes at det blir en aaaaaldri så liten tur til Australia/New Zealand når jeg er ferdig med jobben i sommer en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av tednas

Helge,

Hva har du tenkt å bruke i andre enden av snøret? Tenkte å se på noen Rapala wobblere, har du noen gode, konkrete anbefalinger å bruke i dette farvannet?

Dårlig med anbefalinger fra min side, mitt første forsøk dette her. Erfaringen får komme med denne turen. Men regner med at wobblere og type standard sluker fungerer bra der nede også. Matt Hayes brukte jo mye wobblere og poppere i sterke farger og hadde suksess med det bl. annet på Cuba. Jeg vil nok ta med noe som lager lyd og gjør mye av seg, kraftige fargespakende saker. Mye fisk med tenner i varme farvann, så kraftige saker blir et annet hensyn å ta. Bytter ut både kroker og splittringer. Muligens også kjører single kroker i stedet for trebbler på noen av dem. Tror også at de grunntgående er bedre om en skal fiske over korallrev. f eks.

Kommet tilbake med erfaringer ut i mars...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har stanga ankommet. Shimano Beastmaster S.T.C med Shimano Super 4000 GT-RA snelle. Så var det det der med å finne noe å putte i enden av snøret. Snøret ja. Heiv på en 25mm Fireline med bruddstyrke 17.5 kg. I tilegg fikk jeg med meg en 100 meters rull med 0.47 mono som jeg skal bruke som fortaum og noen 3 pakninger med Berkeley 9" stålfortaumer som skal tåle 20lb.

Så var det godsakene til fisken da. Og der er jeg litt på måfå. Lite utvalg i butikken her, men får ta noen runder i Oslo før jeg reiser.

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rubjo

Da har stanga ankommet. Shimano Beastmaster S.T.C med Shimano Super 4000 GT-RA snelle. Så var det det der med å finne noe å putte i enden av snøret. Snøret ja. Heiv på en 25mm Fireline med bruddstyrke 17.5 kg. I tilegg fikk jeg med meg en 100 meters rull med 0.47 mono som jeg skal bruke som fortaum og noen 3 pakninger med Berkeley 9" stålfortaumer som skal tåle 20lb.

Så var det godsakene til fisken da. Og der er jeg litt på måfå. Lite utvalg i butikken her, men får ta noen runder i Oslo før jeg reiser.

Noen som har gode forslag?

Har sjøl bra erfaring med 6-delt Shimano Exage 15-40, BMen er hakket vassere. Det går greit å "jabbe" ut poppere på 80-100gr, den passer også bra til mindre jacks og tilsvarende. Har fått tunfisk på ca.15 kg, det er i overkant men det går. Jeg har brukt Shim.baitrunner 6000, den er nesten utslitt etter 3 turer, bakbrems blir for dårlig i lengden. 0,25 Fireline bør fungere men vær nøye med knuta, bruk bimini og albright til topshoten. Jeg ville lagt ca.10m 0,47 mono som topshot fordi det er et problem at lina slites av mot bånn/ steiner.

20 lb wire blir for tynt, det bør være min.60-100 lb. Mono på 0.7-1.2mm er antageligvis et bedre alt. enn 20 lb wire.

I enden av snøret kan det brukes mye rart, men Toby lignende sluker, rapala magnum 14/18cm, jerkbait samt poppere fungerer bra.

Få lokal sjappa til å sjekke med Ola hos Seeberg, han kan muligens hjelpe deg med noe meget bra poppere og jerk.

Ta med nok line og noe i enden for det kan fort minke betydelig[ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, MR.

Jeg får et par overnattingsdøgn i Oslo på tur nedover så får tråle noen butikker der nede og se hva jeg finner. Har med 2 ekstra ruller med Fireline + to ruller med 047 mono til fortaumer. Skal følge rådet om å ta med en ekstra rull med 0.7 eller 1.2 også. Ellers så er jeg ganske begrenset av vekta...men satser på at det meste av klær kjøper jeg lokalt. Skal være borte i minimum 6 måneder, så det blir jo uansett litt bagasje (laptop, fotoustyr og dilldall til den veier en del)...he he, da jeg var i Afrika i fjor kom ekstraregninga for overvekta på 4000 kroner, satser på å ungå det denne gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.