Gå til innhold
Fiskersiden

Knute som holder ? (surfcast)


Lennart
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Har nå begynt med surfcasting med en shimano 425bx og en kraftig haspelsnelle.....forøvrig ca 10 meter fortom.

Har hittil brukt uni-knuten på fortommen men sliter

med att knuten klarer å dra med seg fireline som ligger på snella.

Har ikke tillit til uni-knuten lenger...for har desverre kastet

en del søkker til de store havgudene.

Så noen tips på å forbedre uniknuten som visstnok skal være mer enn bra nok evt noen andre knuter som er godt uttestet og som tåler en trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble vist en måte å kjøte skjokkfortom på 0.70 mm

til 0.25 fireline i en butikk.

Han lagde en liten kon på enden av 0.70 ved å varme den vekselvis fra side til side med en laiter for så tre den gjenom en Nåleknute som han dro til i mot konen.

Det ga en veldig slank knute.

Jeg har faktisk brukt denne knuten i over et år og har aldrig opplevd at den har rykig. har som regel ikke knytt den på nytt før fireline har blitt så frynset at det er fare for at den ryker

Men det som er viktig er å bruke en fortomsline som ikke blir sprø etter å ha blitt varmet opp.

Har prøvd en merkeline som ikke fungket i det hele tatt Mens 0.70 til biltema gjør det bilig er den også.

De andre anbefalte knutenne som jeg har prøvd hørtes ut som en maskingeværsalve når dem gikk gjenom stangringenne.

Det gjør ikke denne.

Det kan lønne seg å legge knuten helt innerst på snella så drar den ikke med seg snøre og snøre henger seg heller ikke opp i knuta ved kastinga.

Dette problemet er veldig lite med dene knuta siden den er så slank.

Har leita en del etter info om knuter for dette formålet men har ikke sett denne beskrevet noe sted så jeg vet ikke hva den heter om den i det hele tatt har noe navn.

sitat:Var ute i går å fisket i liten "kuling".

Tenkte da å teste denne knuten men skulle den testes så måtte det testes maks.

Så det ble 0.25 FL på sena og Sufix Supreme 1.20 mm som fortom.

Det virket meget bra, var mindre kastemotstand en med tynnere fortom og knuten holt bra.

--------------------------------------------------------------------------------

Med vennlig hilsen

Eirik Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hodnabasse

Jeg har prøvd et par ganger å kutte ut sjokkfortommen. Fireline rett på riggen.

Bare en husker å plastre fingen godt med sportstape, eller bruke hansker, så går det bra.

Er det noen andre som har prøvd dette?

Den fordelen jeg ser er jo at jeg slipper å svekke linen med tynnere mono sen, men er det noen som ser noen ulemper med dette?

Har ikke fått prøvd det så lenge ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der jeg fisker har jeg lært at sjokkfortommen er et must, ellers går firelinen rett av mot steiner og fjell.

også tar jo fortommen sjokket av det tunge søkket som denges flere meter utover sjøen.

bruker tykkere mono enn firelinen, men bruddstyrken ligger ca rundt det samme.

f.eks 070-090fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hodnabasse

Jeg har prøvd et par ganger å kutte ut sjokkfortommen. Fireline rett på riggen.

Bare en husker å plastre fingen godt med sportstape, eller bruke hansker, så går det bra.

Er det noen andre som har prøvd dette?

Den fordelen jeg ser er jo at jeg slipper å svekke linen med tynnere mono sen, men er det noen som ser noen ulemper med dette?

Har ikke fått prøvd det så lenge ut..

Slitasje, min venn slitasje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gjerne 0,25 FL når jeg kaster pilker opp til 100g og har aldri hatt et senebrudd på det, men når du bruker søkker tyngre enn dette på bunn som ikke er helt ren vil sena lett kunne bli skadet. Resultatet blir da at takkelet forsvinner i det blå eller sena ryker når du får på en stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit av Biltemas multisene i dag, selv med 20 meter sjokksene 0.50. Multisena var gnagd av av stein på bunn, selv om det var veldig dypt der jeg fiska. En liten terskel 15 meter ut ødela enhver sjanse for at det skulle gå bra. Men det hadde sikkert ikke hjulpet med 0.50 hele veien, satt godt fast der ja. Eneste hadde vært med liten bom, sirkelkrok og rottenbottomclip kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg masse respons og det er bra ja [ :P ]

Har brukt lead-lifts selv og de funker de ja, mangler bare att min faste fiskeutstyr-pusher får tak i de igjen :)

Skal prøve ut de nye knutene dere har linket til neste gang det blir meite tur. Var ute i helgen og prøvde uni-knuten atter engang, men hadde nå med superlim og sak for å trimme knuten skikkelig...Holdt i de 4 timene jeg fisket og det er vel første gang jeg ikke ofrer noe til havgudene [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.