Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt akvarium, hva slags fisk?


Truls
 Share

Recommended Posts

ett akvarium må stå minimum 2 uker føre du har fisk oppi, ALLE akvarium vil få en nitritt topp som er en livsfarlig gift for fiskene.. men etter 2-3uker så begynner nitritten og stabilisere seg og baktereiene i filteret bryter nitritten ned.. hvis du vil ha fisk oppi etter så lite som noen dager så prøv med noen små hardføre fisker som du nesten garrangtert mister

i ett 60liters akvarium ville jeg hatt endlers guppy eller vanelig kultur guppy, mollyer, neon tetra, corydoras, ancistrus par.. det er enkle nybegynner fisker

men når du får mer erfaring så ville jeg kansje prøvd meg på noen mer utfordrene fisker som palett ciklider, sommerfugl ciklider, lyodon xantusi, xenotoca eiseni, priapella compressa, ameca splendes

hvis det er noe noen av dere lurer på om akvarium så er det bare og spørre.. litersyken er farlige greier, 1oktober hadde jeg 1 akvarium og i slutten av november hadde jeg 27 akvarium og 3204liter totalt på akvarie rommet og over 50typer forskjellig fisk.. går for det meste i levendefødere, søramerikanske ciklider og maller :ph34r: og jobben min er seff i en akvarieavdeling i en dyrebutikk

www.akvaforum.no er ett kjempe bra forum med maaange erfarene akvarister som kan komme med gode tips.. 1cm fisk pr liter vann og atte fisken vokser etter størlsen på akvariumet er de største mytene som finnes i akvarie verden

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med akvarium så fort jeg har fått pusset den nye leiligheten og blitt ferdig med endel greier, mange fine linker som man kan referere til her nå [:ph34r:]

Ble veldig inspirert når jeg leste denne tråden for en stund tilbake, så takk [:)]

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...005&whichpage=1

Sats på et 180-200L akvarium med Malawiciklider. De finner på noe hele tiden. Har to akvarier med Malawiciklider som stortrives, de er også veldig hardføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på et 180-200L akvarium med Malawiciklider. De finner på noe hele tiden. Har to akvarier med Malawiciklider som stortrives, de er også veldig hardføre.

180-200 er lite til malawi og det er ikke fisk som er nybegynner fisk.. de skal ha en ph på 8-9, høøøy gh å kh, mange av de er ganske territorelle, blir store, spiser alt av planter og kan kun ha stein som innredning.. ville heller satsa på ett 200L søramerikansk biotop med noen ciklider og stimfisk

så det var en som lurte på hvor ofte vann skal byttes, jeg bytter 1/3 av vannet engang i uka.. tar aldri noen stor reingjøring i karet og filter renser jeg kun ved behold

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... dette med ph på malawi er ganske så overdrevet.

Vil tro at ArildH har mer om dette

overdrever og overdrevet... vannet du har i vasken har en ph på 5,5-7 og i malawi sjøen i afrika er det en ph på 8-9

hadde selv ett 660 malawikar som har blitt pella ned til fordel for søramerikansk biotop med viltfanga piraya

DSC00574.jpg

DSC00576.jpg

DSC00590.jpg

DSC00580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, du trenger ikke å holde Ph'en på 9, det er ikke enkelt heller, men å holde den på rundt 8 går greit.

Klart at Malawi'en overlever i springvann, i allefall på Karmøy der Ph'en ligger på 7-7,8, men det sier seg selv at jo høyere Ph, jo bedre har fiskene det, og det er tross alt noe av clouet med å drive med akvariefisk.

Å holde Malawi eller Tanganyika ciklider er heller ikke vanskelig for en nybegynner, skifte 1/3 del av vannet annen hver uke, måle Ph'en så går det bra.

Malawi passer ikke i en 60'liter, men i en 100 - 120 liter går det bra hvis du holder deg til kanskje to forskjellige arter, ikke de som krever mest plass.

Flere Tanganyika ciklider trenger ganske liten plass, har selv hatt seks fisk av samme art i et 30 liters akvarium uten problem(sneglerugere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man vil gjøre ut av hobbyen er opp til en selv. Men det ikke nødvendig å gjøre ting så fryktelig komplisert. Ofte blir man tipset om å tilsette ditt og datt av remedier i oppstarsfasen, men det trengs egentlig ikke i så stor grad. (Aqua Safe feks er en fin ting det, der man ikke har godt springvann, hvilket vi faktisk har i Norge). Ha tålmodighet og la akvariet stå å gå i rundt 3 uker før du setter oppi fisk. Det er lurt å ha i noen planter med en gang, da det hjelper på vannkvaliteten. Ikke kjøp slike ting som bactozym, som liksom skal gjøre slik at man kan putte fisk i akvariet etter 24 timer... Det er bullshit.

60 liter var fryktelig lite (egner seg best som yngel-kar), så det er begrenset hva du kan ha. Pass på å ikke overfyll akvariet med fisk! Jo mindre akvariet er jo mer jobb. Blandt annet fordi du ikke har plass til noe skikkelig filtrerings system.

Jeg anbefaler ikke guppy eller noe slikt som nybegynnerfisk, i alle fall ikke den du får kjøpt på markedet i dag. Kun dårlige avla kjøtt-slintrer som dævver av trykk endringer bare du kakker på ruta. Om du ikke vil utvikle avsmak fra akvariehobbyen så hold deg unna slikt. "Man made trash".

Om du absolutt MÅ ha guppy, kjøp guppy som ikke er tukla med (de som ikke har falske farger).

Har du lyst på fisk som er artig å se på, som har inviklede adferdsmønster, og som kanskje inspirerer deg til å gjøre mer ut av hobbyen senere, så kjører du på med Ciklider. Selskapsfisk som tetra/sverd dragere osv bruker jeg som "bakgrunnsfisk". I en riktig blanding med ciklider gjør de seg forøvrig veldig bra.

Hvis du feks velger Sør Amerikanske ciklider så gir det deg rom for å blande ciklider med enkelte typer selskapsfisk, siden de lever side om side i naturen. Men selvfølgelig går det også ann å ha blandings-kar med fisk som ikke kommer fra samme geografiske område. Det som er litt viktig da er å plukke ut arter som passer sammen med tanke på adferd, og som har omtrendt de samme kravene til vannkvalitet o.l.

Mitt tips til hold er å bruke minst mulig remedier i vannet. Jeg tilsetter kun natriumbikarbonat og havsalt de gangene jeg bytter vann (1/3 annenhver uke). Hvilke krav de forskjellige artene har til hardhet/ph osv bør du lese deg frem til, men generelt får du fisken til å overleve helt fint selv om ikke alt nødvendigvis stemmer på en prikk. Om du ønsker at fisken skal trives maks så bør du selvfølgelig være mer nøye. Er man nøye så blir resultatet livlig og mer fargeglad fisk.

Bare for å ta det; Salt fungerer bla forebyggende mot bakteriengrep o.l. Også om fisken først er blitt syk så fungerer salt (tilfør da litt ekstra i vannet).

Du kan lese deg blå på dette her, og siden alle har forskjellige erfaringer så kan det blir litt forvirrende. Men ta det som noe å gå utifra. Prøv deg frem.

60 liter ja... finnes endel som kan funke der. Bare husk at fiskene bør passe sammen når det gjelder temperament.

Ellers, om du hadde hatt litt større akvarium, så ville jeg gått for malawi. Enkle å holde, og artige å se på.

Malawi:

0704200619245522rSYmud8Yof.jpg

07042006192455iJ8OtX1uW9d1.jpg

07042006192455m9166Qlc6vPx.jpg

07042006192455O348KG7Ut9DP.jpg

Det finnes forresten to type akvarister; -De som kun har det til pynt, og de som har det som hobby. Ditt valg.

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M; De bildene du viser frem her er jo Malawiciklider, det går ikke bra i en 60 liter.

Men det du skriver om salt er jeg godt med på.

Ciklider i en 60 liter må, etter mine erfaringer, gå mot Apistogramma'ciklider.

De krever ikke så veldig stor plass, det er ikka alle artene som er like krigerske og mange av de er veldig pene å se på, men husk to-tre hunnfisk per hannfisk.

Denne tråden gjør at jeg får lyst på akvarier igjen, ciklider og L-maller.... :) , vi får se om StåleG skal tjene enda mer på min fiske-galskap.

Nevner jeg dette til den bedre halvdelen er jeg ganske sikker på at tommelen peker nedover :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søramerikansk for alle penga her i gården:D

VF diskus fra peru

DSC00638.jpg

lekskaret til cichlasoma boliviensene

DSC00616.jpg

en cichlasoma som gjømmer seg

DSC00613.jpg

en jack depsey og en gullsøm som måler styrke

DSC00453.jpg

cichlasomane igjen

DSC00443.jpg

VF altum scalare

jrn028.jpg

VF Lyodon xantusi

fisk014.jpg

Corydoras paleatus c114 highfin

fisk030.jpg

gamle Pirayane mine

pirayar040.jpg

oscar015.jpg

alle disse skal ha ca samme vannkvalitet så de kan gå sammen, utenom pirayane for de spiser det meste som svømmer eller ikke svømmer

holdt på og glømme hypancistrus zebra L46

L46.jpg

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... dette med ph på malawi er ganske så overdrevet.

Vil tro at ArildH har mer om dette

Spennende tråd dette med mye skrevet. (Også noe bra). Mange baller som burde vært plukket ned og lagt på riktig plass, men mangel på tid gjør at jeg kun tar den Thor legger opp :)

Jeg har en slik akvaristisk kjepphest, (kverulanten i meg), som jeg liker å dra i godt akvaristisk selskap, egner seg best munntlig, men essensen er:

"Sannheten" om at Malawi sjøen har høy PH/Kh er "skapt" av tyskerne. De hentet fiskene hjem til europa og skrev akvariebøkene. Der tilpasset de nok sine målinger i malawi-sjøen slik at tyskerne med sitt knallharde vann kunne holde malawi.

Videre blir malawi ofte omtalt, med et megetsigende nikk på hodet, som "hardtvannsfisk". De virkelige hardtvannsfiskene som f.eks. sverddragere blir omtalt som nybegynnerfisk :D

Jeg har holdt malawi med godt resultat i bløtt vann og ph rundt 7,0 og i hardere vann med ph i overkant av 8,0. Begge deler med godt resultat.

Lykke til med akvariet.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.