Gå til innhold
Fiskersiden

Jonsvatnetområdet...


dbieja
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er ny på forumet og forsåvidt også ganske ny og blank me tanke på fisking i jonsvatnetområdet....Er det noen som har noen bra tips på hvor fiskeplassene er,hvilken fisk,hvor stor,etc...

En annen ting jeg lurer på er om det er bare å fiske nårr det står at vatna er på privat grunn,men med god tilgjengelighet for allmennheten?

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jonsvatnet vet jeg det er stor gjedde og stor ørret. Prøv en kobberfarget Vibrax-spinner og fisk i sivkanten. Har aldri fisket der selv riktignok, men har hørt mye om vannet. Er et vann privat lønner det seg nok å spørre grunneieren. Og velkommen til fiskersiden. Beste fiskestedet på nett! Prøv forresten å søke på Jonsvatnet på Forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å komme til med spinner nå på vintern sikkert... Bor på høl og sleng nedi ei sild med montert treblekrok(er) og stålfortom på 0,45- sene. Silda lukter bra, og gjedda blir sikkert henrykt! Sjangs for både stor gjedde og lake i Jonsvatnet...

Evt kan du prøve en balansepilk fra XXL samtidig som du fisker med silda på bunn. Artigere fiske, pluss sjokk når gjedda tar! Hold på stikka!

Noen som har testa isen på Jonsvatnet i år forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!Gleder meg til våren nå,så jeg kan ut å teste...Har forøvrig vært ute på isen på litjvatnet,men da bare på skøyter.Isen var ihvertfall mer enn tykk nåkk da,dette var i forrige uke,men det har jo vært en periode med mildvær nå,så den er sikkert blitt litt mere råtten...har dere noe kjennskap til isfiske på litjvatnet forresten?har jeg forstått det riktig at det er stort sett gjedde i litjvatnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av dbieja

Flott!Har du kanskje noen forslag til vann å prøve ut rundt jonsvatnetområdet?Er som sagt heeeeelt blank og alle tips mottas med takk!Noen som har kjennskap til hevilltjønna?Har hørt snakk om at det er bra fisk der...

Jeg flyttet fra T.heim for et et drøyt år siden. Den siste vinteren min der oppe, så var jeg noen turer på isen på et vann som heter Jovannet. Artig lite vann med ørret. Fikk som regel fisk på rundt 2-4 hg. Artig det også med 0.10 og mormyshka[ :) ] En liten bit å gå, men det gjorde bare godt. Vannet ligger sør for Jonsvatnet og vest for Hestsjøen(her er det visst røye også). Gå inn på Gule sider sin kartdel, og søk på Jovatnet.

I delen av Jonsvatnet som heter Kilvatnet tas det tid til ofte fin røye. Tror folk fisker mest rundt øyene midt på norddelen av vannet. Kan se for meg at det kan være brukbart i sundet av denne lille delen av Jovatnet. Men pass på isen i dette sundet. Er en del strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med en gjeddefisker der. i jonsvannet er det tatt gjedde på over 13 kilo-så det er ordentlig bra gjedder der. han tok hvert år gjedder på 6-7 kilo i jonsvannet. må være et av de beste gjeddevann så langt nord i norge. virker som det ikke er uvanlig med 4-5 kilosgjedder der -har jeg hørt av flere fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvesjøen i lierne lever også gjedde på oppimot 12-15kg nå og da. Mest i garn,få som fisker målretta etter den der oppe.Har planer om ei canadarøyegutsing der oppe. og kommer nok også til å meite etter gjedde og stor lake samtidig. Vannet er nok det i norge med størst canadarøye. har hørt om fisk på rundt 15kg tatt i garn derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NINA fikk to gjedder på 19 kg på garn i Jonsvatnet for noen år siden... Begge ble gjenutsatt...

Laken finnes i Jonsvatnet også. Skal vistnok bli ganske stor, men vet ingen ting om hvor man kan få den der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noen rapport på dette. Vet om en fyr som tar gjedder på 10-15 kg på Jonsvatnet hvert år, alle blir satt ut igjen. Også han kunne fortelle om to gjedder på 19 kg tatt på garn av NINA. Har selv sett noen beist fra Jonsvatnet og tviler ikke på at det fins større gjedde enn 19 kg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei her ernoen andre tips som jeg ser ikke er nevnt. NOrd for jonsvannet, l mostadmarka, ligger foldsjøen. Denne var for noen år sida et godt ørretvann, men er nå innvandret av gjedde, som etterhvert er blitt ganske store. God plass for isfiske her er sundet inn til Bonnaunet. Kortselges av meråker bruk. Dragstsjøene er også en mulighet. Den Nedre er ikke så stor, og har tidligere hatt en liten bestand av ørret. Den øvre er mye større, og har bestand av litt ørret og røye. Tror også disse er meråker bruk. Opp til stordragsten er det best å kjøre rundt foldsjøen ned til bonnaunet, og følge bomveien opp, ca 3 km. den er normalt ikke brøyta. på sommeren selges Nøkkelkort til denne, dvs du betaler en sum for å kjøre en sesong. Mellom Foldsjøen og Selbustrand ligger flere sma vann, bestander vet jeg ikke noe om nå. Jeg vet ikke hvor mobil du er, så disse er kanskje litt langt unna. Ved fosser i Homla,i mostadmarka, tar det av en bomvei som går gjennom Leksdalen statsallmenning. Her inne ligger det noen små skogsvann med litt ørret. Helt mot enden av denne, der terrenget begynner å falle ned motveien til selbu, ligger 4-5 vann på høyre side. Du ser dem så vidt fra veien, ca der grensegjerdeet går. I et av disse fikk jeg den største brunørreten jeg noengang har tatt på stang. det var en tidlig maikveld for 25 år sia, den veide drøyt 3 kg.Dette er ikke generelt noe fiskeområde å skryte av, de fleste grunneierne gider ikke å bry seg, de har ihvertfall ikke gjort det tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! En god plass for både ørret og gjedde i Jonsvatnet er Øydalen. Her opplevde jeg for noen år siden en sinnsyk danica/vulgata klekking. Bare synd jeg var elendig til å kaste med flue. Ellers settes det ut ørret i Stokkdalstjønna og Metjønna som ligger mellom Jonsvatnet og Malvik. Her kan du også få stooor fisk, men det er veldig høyt fisketrykk og det egner seg ikke for fluefiske. Disse vannene tror jeg dekkes av Jonsvatnkortet, dette vet de f.eks. på aksel brun sport i byen der du kan få kjøpt kort. Ellers er området preget av mye overbefolkete vann, eller gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under at Jonsvatnet huser stor ørret. Har sett ørret på 3-4kg her sjøl og. Men som tarrator sier så er det veldig høyt fiskepress her, og ganske så vanskelig å få fisk her. å fiske med flue er ikke helt umulig da. i sørenden er det noen myrkanter man kan fiske fra, samt at man kan vade på vestsiden av vannet. midt på østsiden av vannet er det også en sandstrand man kan piske flua fra. men fisken er veldig sky og krevende. et kjempespennende vann syns jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.