Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Indre-Troms


fisker-finn
 Share

Recommended Posts

Hei igjen Finn,

Per dags dato er det 2 registrerte firma som driver transport på Altevatn, evt utleie av scooter. Slik jeg kjenner de er de meget seriøse begge to. Sjekk nettsidene deres:

www.villmarkstur.net

www.villmarken.net

Med Altevatn som utgangspunkt har du en masse muligheter. F.eks scooter til Storbukta. Gå på ski inn Havgavuopmi(en dal) mot Gebnajavri. Innehaveren av Fjellguiden Altevatn(villmarken.net) fikk ei røye der ifjor på tett opptil 10 kg!!!(dog på garn da:)) Ligger flere flotte vann med stør røye i denne dalen inn mot Gebna.

Ellers kan du bli kjørt inn mot Gaskas-hytta. Derfra går det skiløype over fjellet til Vuomma og Anjavatn. Begge disse vannene er kjent for røye i 5kg+ klassen. På Vuomma er det hytte til leie.

Lykke til og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fisketrykket i området og på Anjavatn? Var en tur oppe på Altevann for noen år siden, gikk på ski inn for å fiske røye, men holdt på å bli overkjørt av topptrimma scootere og fikk inntrykk av at det var myye folk i traktene og det var rykter om hardt garnfiske..? Det er jo ett legendarisk område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjavatn er jo viden kjent for sine store røyer, så der kan det til tider være rene 17.mai tendenser på våren i helgene og ved påsketider. Derfor holder jeg meg unna akkurat der stort sett. Mye stor røye andre steder også :)

Når det gjelder Altevatn, så er det riktig at det er MYE scootere her. I og med at dette er en av svært få scooterløyper i Indre-Troms, blir dessverre trafikken deretter. På en annen side ville jeg ikke satse etter storrøya i Altevatn! Sikkert mange sværingen der, men mye vann å prøve ut da[ :) ]

Altevatn blir for min del som en transportetappe å regne. Fisker kun i vann og elver som ligger i traktene rundt Altevatn. Der er det lite folk, stor fisk og stille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante, du virker som en drivende god fisker og en kjentmann i traktene.

Har du opplevd å trenge en forlenger til boret i vannene rundt Altevann, og/eller et bor med 200mm diameter på skjæret?

Er det også slik at enkelte deler av Anjavann bunnfryses? Hvis ja, hvor borer man for å treffe vann?

Takk for tidligere svar og tips!!

Hilsen fisker-Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for superlativene Finn:) Velger å ikke kommentere dem[ :) ]

Når det gjelder forlenger til borret, ville jeg aldri dratt uten! Har opplevd å ikke komme igjennom isen på grunn av tykkelsen i Mai! Forlenger er et must.

Når det gjelder dimensjon, så bruker jeg personlig 155mm. Det har holdt til nå, og jeg tror det vil holde lenge ennå :) Riktignok kan det bli problematisk med den på 5+, men det har til nå ikke vært noe problem:)

Husk forøvrig å ha med ekstra skjær da det er fort gjort å borre i stein, bunn, på land etc. Ikke alltid lett å vite hvor man er:)Dette er et problem på Anjavatn som er et tildels grunt vann. Du bør vite hvor du borrer! Se gjerne etter gamle hull.

Håper dette er til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en gjeng på fire som har planlagt å overnatte i lavvu ved Havgajavvri i april. Vi er ikke kjente der oppe, så jeg lurer veldig på er hvordan vegetasjonen er rundt vannet. Kartet viser at det er grønt, men dette kan like godt være småkratt som store trær. Og hvordan er det med vind i den dalen der? Egner det seg for lavvu, eller bør man bruke telt?

Svar mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager....det er visst flere vann som heter Havgajavri. Det vannet jeg tenker på ligger i Stordalen som har sitt utspring i Altevatn...nabovann er Gavvajavri i nordvest og Gævdnjajavri i sørøst. Og spørsmålet: Hva slags vegetasjon er der? Vi håper på trær slik at vi kan brenne bål i lavvuen, slik at vi slipper å dra på så mye fuel.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du spurte sikkert om en beskrivelse av hvordan det ser ut rundt vannet...det er ca 500 meter på hver side før brattfjellet begynner....det øker vel en 50 meter fra vannkanten til fjellsida...det er merket grønt på kartet, altså skog, men er det bjørkekratt (noe som vel er sannsynlig)så er det ikke akkurat det jeg håper på. Men hvem vet, ihvertfall ikke jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.