Gå til innhold
Fiskersiden

Boltrig!


Anatema
 Share

Recommended Posts

Hmm, er bare delvis enig T.O. Har sittet og studert en utrolig interessant film laget av Korda som heter state of the art underwater fishing. Det er film hvor man gjennom lengre tid (en ukes fisking) filmer hvordan suter og karpe beiter på foret og tar forskjellige boltrigger (eller rettere sagt, unngår å ta i 9 av 10 tilfeller)En temmelig entydig konklusjon er at du må ha et så tung bly som mulig for at bolteffekten skal funke. Ihvertfall på suter. 50g kan bli for lett dersom kroken ikke er ultratynn og ultraskarp. Du burde skaffe deg den filmen T.O. Den er en skikkelig "Eyeopener" Så rådet må være bruk så tunge søkker som stanga klarer gitt fiskeavstanden. Gjerne flattrykte og "Inline". 50g funker, har selv fått en raus med suter på det men da brukte jeg også relativt tynne kroker fra kamasan som var meget skarpe. Ville nok gått for minimum 2OZ=60g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett filmen Knut og er enig at det er noe av det beste som er produsert. Likevel, filmen er tatt i Horshoe Lake, som er et av Englands mest hardtfiskede vann. Fisket her kan overhode ikke sammenliknes med fiske hjemme i Norge, ei heller Jovann.

Det er self en forutsetning at det brukes sylskarpe små kroker til suter og karuss.

Likevel så er det ikke søkke som skaper rokingseffekten, menen riktig bunnet hair rig. Selve riggen skal kroke fisken før søkke kommer inn i bildet.

Det ser du også på filmen, fisken tar agnet og den er kroket (så videt det er), så kommer søkket og drar kroken lengre inn, til slutt kommer stang og snell som sørger for at kroken sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av avkroken

Har sett filmen Knut og er enig at det er noe av det beste som er produsert. Likevel, filmen er tatt i Horshoe Lake, som er et av Englands mest hardtfiskede vann. Fisket her kan overhode ikke sammenliknes med fiske hjemme i Norge, ei heller Jovann.

Det er self en forutsetning at det brukes sylskarpe små kroker til suter og karuss.

Likevel så er det ikke søkke som skaper rokingseffekten, menen riktig bunnet hair rig. Selve riggen skal kroke fisken før søkke kommer inn i bildet.

Det ser du også på filmen, fisken tar agnet og den er kroket (så videt det er), så kommer søkket og drar kroken lengre inn, til slutt kommer stang og snell som sørger for at kroken sitter.

[/quot

Til feks Suter må krokagnet være bundet på et hår eller vil boltrigen funke med feks mark og mais på kroken, men med bar krokspiss såklart. Greit nok at boilie og hår er det idelle til karpe, men et av to vil vel skje:

Vil fisken(suter) bare spytte ut krokagnet uten å bli kroket når den kjenner kroken???

Vil fisken (suter) runne og bli kroket av søkket og deretter tyngden av stenger og snelle når den kjenner kroken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Ikke lag større problemer enn det er.

Det mest effektive til suterfiske er enten duppmeite eller run rig (les glidende søkke). Fisk gjerne med mark eller mais eller en kombinasjon av disse. Suter vil ikke spytte ut agnet. Suteren er i utgangspunktet lett å få. Den fôres fort inn på fôrplassen,den spiser villig, den er ikke sky og den fighter bra.

Styr unna bolt rig til sutermeite, så sant du ikke skal til Jovann eller andre vanskelige vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel kanskje også sies at man ved fiske med dupp og lettere running rigs unngår en del av de problemer boltriggfiske innehar. Det er ikke få som gjennom de siste 10 årene har fisket med bolt i Ulsrud, med både søkke og agn godt begravd nede i det bunnløse mudderet som er der. Ved duppfiske får man faktisk presentert agnet på en mye mer delikat måte, og det er mye enklere å sjekke agnet for så å hive ut igjen. Det er veldig mange (inkl meg selv) som lett faller ned på statisk bolt-fiske, men dette er ikke nødvendigvis det mest effektive i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett generelt. Jeg har utfisket mine egne boltriggede stenger 10-0 med match og dupp i Gjellumvannet på en kveld. Men...jeg har også opplevd å utfiske duppen 3-0 med boltrig i Solbergtjern og 9-1 på Jovann. På Solbergtjern er suterne helt kriminelle til å josse rundt på swimmen og lage alle mulige slags rare napp på duppen som ikke resulterer i noe. Ja , jeg har prøvd 4 forskjellige presentasjoner, ja jeg har ventet til et tydelig sailaway napp, ja jeg revet av meg en del av håret. Ingenting er svart hvitt og boltrigg kan være utrolig giftig til suterfiske. Selvsagt nedskalert med mindre kroker etc. Selv pleier jeg alltid å legge ut et par stenger på boltrig i tillegg til å fore og fiske en swim med matchstanga. Slik kan jeg få det beste ut av begge metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.