Gå til innhold
Fiskersiden

Blir ikke kompis med min Tfo Ticr X #8


Joachim
 Share

Recommended Posts

Kjøpte ny Tfo Ticr X #8 Fluestang februar 2005. Testet den før jeg kjøpte den. Har prøvet forskjellige snører. SA 8 og 9 klump.Scierra xda wf8 flyt. Men jeg får ikke dreisen på den stanga[} ;) ] Så nå bruker jeg min St.Croix Legend fra 1993(har mistet mye fisk på den stanga, stiv som en bladfjær). Nattfiske er helt håpløst med Ticrx. Men det er nok mine evne som fluekaster som svikter. Har hørt så mye bra om den stanga. Jeg synes faktisk den er noe kort. Trives best med 9"6. De virker mere balansert i #8. Er jeg helt på jordet??Skal jeg prøve SA stillwater evt. Striped Bass snøre? Trenger noen råd før jeg evt kjøper ny stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte striped bass snøret, da jeg hørte det skulle funke bra til denne stangen. jeg liker ikke det snøret. det krøller seg noe veldig og er langt ifra det ebste snøret jeg har prøvd. kommer til å prøve ut klump igjen, ettersom jeg mener å huske at det funket bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

jeg kjøpte striped bass snøret, da jeg hørte det skulle funke bra til denne stangen. jeg liker ikke det snøret. det krøller seg noe veldig og er langt ifra det ebste snøret jeg har prøvd. kommer til å prøve ut klump igjen, ettersom jeg mener å huske at det funket bedre..

Scierra xda ligger som en korketrekker, på vannet vinterstid. Kjøpte det i sverige til 350.- Det går rett i søppla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

jeg kjøpte striped bass snøret, da jeg hørte det skulle funke bra til denne stangen. jeg liker ikke det snøret. det krøller seg noe veldig og er langt ifra det ebste snøret jeg har prøvd. kommer til å prøve ut klump igjen, ettersom jeg mener å huske at det funket bedre..

Vel, du går og kjøper et snøre som er laget for tropiske farevann, hadde du tatt med deg et vanlig snøre ned i varmen er det som koktspagetti. Snøret er fint det, krøller seg litt, men med en strekk i begynnelsen av fiskeøkta, er det fint som gull og nydelig og kontrolerbart å kaste med, noe du aldri får via en klump. [ ;) )]

Stillwater snøret til Ticr X er KANON!!!! Rettere balanse skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Joachim

Kjøpte ny Tfo Ticr X #8 Fluestang februar 2005. Testet den før jeg kjøpte den. Har prøvet forskjellige snører. SA 8 og 9 klump.Scierra xda wf8 flyt. Men jeg får ikke dreisen på den stanga[} ;) ] Så nå bruker jeg min St.Croix Legend fra 1993(har mistet mye fisk på den stanga, stiv som en bladfjær). Nattfiske er helt håpløst med Ticrx. Men det er nok mine evne som fluekaster som svikter. Har hørt så mye bra om den stanga. Jeg synes faktisk den er noe kort. Trives best med 9"6. De virker mere balansert i #8. Er jeg helt på jordet??Skal jeg prøve SA stillwater evt. Striped Bass snøre? Trenger noen råd før jeg evt kjøper ny stang.

Det er klart at snøret også er av vesentlig betydning, så det å velge rett her, kan hjelpe deg noe. Personlig har jeg også testet Ticr X nifoter, og jeg synes faktisk den er litt for stutt. Den hadde gjort seg i en lengre utgave. Men bevares, den er grei den stanga. Jeg forstår veldig godt at du trenger litt tilvenning, når du er vant til å kaste med en lenger stang. Jeg også foretrekker stenger opp mot 10 fot. Men din evne til å legge om stilen, og forstå hvordan du må legge den om (jeg snakker nå om teknikk) er viktig. Det er ikke sikkert stanga passer til deg, men gi det en sjanse. Søk råd hos de som bruker denne stanga og kjenner den godt.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor jo i Oslo. Hvorfor ikke hive deg på kurset vårt i februar? Hvis ikke, kan jeg gjerne bistå deg litt en annen helg, hvis det bare er tilpasning til den stanga det er snakk om. Gratis selvsagt.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Du sier jo selv at dine evner som fluefisker svikter. Jeg skal ikke hevde at evnene dine svikter - men den stanga der tillater ikke mye feil heller da....

Stanga er såpass rask/vass at småfeil ved kastingen ofte gir store uønskede utslag.

Det er den, men den går rett fram.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Du bor jo i Oslo. Hvorfor ikke hive deg på kurset vårt i februar? Hvis ikke, kan jeg gjerne bistå deg litt en annen helg, hvis det bare er tilpasning til den stanga det er snakk om. Gratis selvsagt.

Ojj! Dette virker som midt i blinken for deg Joachim! -Kjempebra at Jan stiller opp på denne måten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

all honør til Jan! dette er flott. håper dere finner en løsning[ ;) ]

har selv erfart hvor mye et snøre har å si for stanga.

hadde et synksnøre som faktisk kastet bedre på den dårligste stanga( enn på den som var laaaaangt bedre.[ ;) ]

EDIT: fikk forresten låne ei stang av Espen Ø i Mandal, St Croix(?) eller noe sånt, stiv som en pinne, og uvant, men fyfader så den stanga leverte snøre der jeg ville ha det når jeg fikk lagt om teknikken litt!

vurderer sterkt ei slik stang til sjøfisket mitt...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Joachim

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Du bor jo i Oslo. Hvorfor ikke hive deg på kurset vårt i februar? Hvis ikke, kan jeg gjerne bistå deg litt en annen helg, hvis det bare er tilpasning til den stanga det er snakk om. Gratis selvsagt.

Jan.

Hei, når og hvor er det kastekurs?

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=14854

Som du ser er januarkurset fullt, men i februar er det en mulighet. Vi skal komme tilbake med nøyaktig dato.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei joachim.

hadde selv denne stangen og det var noe stive greier.

det er sånn som noen skriver her at den tålte ikke mye feil av kasteren.

mitt problem var at når jeg kjøpte stangen så fikk jeg vite at snøret jeg prøvde stangen med var et guide line bullet snøre og da var det bare og løpe og kjøpe et sånn.

kom hjem ,monterte snøret på snella og dro for og fiske neste dag.

når jeg sto i vannet begynte jeg å lure litt da det ikke var samme farge på snøret som det jeg prøvde stangen med .

ikke gikk det noe spes. for meg med det snøret heller.

vel hjemme igjen sjekket jeg aktiv katalogen og der fant jeg ut at snøret må ha vært et guide line punch snøre.

etter en kjapp telefon samtale fikk jeg bekreftet dette.

den stangen syntes i alle fall jeg passet godt til det punch snøret så gå til en butikk som eventuelt har dette og spør om å få teste det på stangen din.

hører med til historien at jeg solgte/byttet bort stangen da den var litt for vass for meg.

måtte ha en stang som ikke var fult så kjapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fluen

hei joachim.

hadde selv denne stangen og det var noe stive greier.

det er sånn som noen skriver her at den tålte ikke mye feil av kasteren.

mitt problem var at når jeg kjøpte stangen så fikk jeg vite at snøret jeg prøvde stangen med var et guide line bullet snøre og da var det bare og løpe og kjøpe et sånn.

kom hjem ,monterte snøret på snella og dro for og fiske neste dag.

når jeg sto i vannet begynte jeg å lure litt da det ikke var samme farge på snøret som det jeg prøvde stangen med .

ikke gikk det noe spes. for meg med det snøret heller.

vel hjemme igjen sjekket jeg aktiv katalogen og der fant jeg ut at snøret må ha vært et guide line punch snøre.

etter en kjapp telefon samtale fikk jeg bekreftet dette.

den stangen syntes i alle fall jeg passet godt til det punch snøret så gå til en butikk som eventuelt har dette og spør om å få teste det på stangen din.

hører med til historien at jeg solgte/byttet bort stangen da den var litt for vass for meg.

måtte ha en stang som ikke var fult så kjapp.

Hei,Takk for tipset. Har nå bestillt et RIO AQUALUX INT STRIPER CLEAR WF8I/L LUMALUX/CLEAR.Håper at snøre passer bedre. Har liksom ikke lyst til å gi opp. Må jo være skikkelig artig å mestre den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme stang med i klasse 9. Det gå som det suser med en guideline pounch. Fikk låne en sånn snør. Med snørhead utenfor toppringen, 1 baksleng og skyte snør i baksleng så ut med hele grei i fremsleng. Da sto jeg med glis fra øre til øre og noen meter backing hengenes utenfor toppringen. En herlig stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.