Gå til innhold
Fiskersiden

Stang 6-30g


abu
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om noen som kan anbefale ei stang for multiplikatorsnelle i vekt klasse ca 6-30g som er minumum 11'fot.

Den skal brukes til laksefiske i middels til små elver og bør tåle en real fight.

Har problemer med å finne stenger i denne kategorien. For haspelsneller er det mange å velge i, men vil gjerne ha ei for multiplikatorsnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig utvalg i lange stenger for multiplikator. Det beste alternativet jeg har funnet er Loomis GL3 1263C 10'6" 10-30g. Men denne mangler en halv fot på lengden. Er selv på jakt etter en tilsvarende stang for ørretbomber. Hvis det hadde vært mulig å få blanks fra Milo ville deres Lite Salomonide 12' vært et ideellt utgangspunkt for en slik stang.

Guideline har ingen stenger med trigger i denne lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei så lang stang, med så lett slukvekt, er utfordrende å produsere, og jeg anbefaler derfor at du sikter på høyt prisleie.

Fra 2000 og oppover, eller sats på kortere stang.

Har sjøl vært på jakt ei stund, men endte opp med ei 9' 7-28g Conolon Pure performance. Dette fordi den gikk til 30% redusert pris, og at utvalget er, som abbor sier dårlig når det kommer til multiplikatorsneller. (hvertfall her i byen)

Her er 9' modellen. Jeg synes håndtaket på denne stanga er det beste jeg har testet. (Trekk fra 360 kr for 9' 7-28g)

http://amfibi.no/Detail.aspx?ID=5372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Hvis jeg finner ei god stang så betaler jeg gjerne 5000kr jeg, men da bør kvaliteten stå i forhold til prisen. Jeg finner nesten ingen stenger i denne vektklassen, og jeg synest det er merkelig at det finnes ganske mange haspelstenger i denne klassen, mens multistenger finnes nesten ikke.

om den er 11 eller 10,6 har ikke så mye å si slik at Loomis GL3 er nok ei stang som kunne passe. Er det noen som har prøvd denne? Og hvor finner jeg noen som selger disse. Ron Thomsen har jeg dårlig erfaring med fra haspell og fluestang, og vil være veldig forsiktig med å kjøpe. Men hvis de har stenger som folk har veldig gode erfaringer med så hører jeg på det.

Jeg har også vært inne på tanken å bygge om Lite Salomonide 12, da denne hadde vært funksjonabel.

Guidline stenger har jeg ikke sett på , hvor finner jeg disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen stang er verdt 5000.- uansett spør du meg men...

Men når det er sagt, så har jeg en Abu stang, i en av conolon seriene, den er 11 fot og har kastevekter 16-32 gram tror jeg.. det er i hvertfall opp til 32.

Brukte den selv i en liten lakse elv og kjørte 6 laks på den, hvor jeg mista 3 (men det er vel heller min skyld) og jeg ramla uti elva ved landing av 2 av de, og DET legger jeg skylda på stanga for [ :P ]

Jeg synes det er en kjempegod stang. Den samme serien hadde (den er ikke i sortimentet lengre, med de modellene..) flere "lette" og lange triggerstenger.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både G Loomis og Guideline importeres av Nordic Outdoor (Aktiv Fritid har byttet navn)

På hjemmesidene til Nordic Outdoor finner du oversikt over forhandelerene antar Agdar’s Sportsfiske vil være nærmest for deg:

http://www.nordic-outdoor.no/

Jeg har ikke prøve GL3 versjonen av Loomis 10'6" men har prøvd GL2 versjonen som ble solgt tidligere. Nydelig stang som kaster svært langt. GL3 skal være enda mer spenstig og bør kaste enda bedre.

Er det noen som kjenner en flink stangbygger som tar på seg en konvertering av Milo stanga eller eventuellt bygge en multistang hvis det er mulig å få blanks? Dette hadde nok sannsynligvis vært den beste løsningen for både ABU og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironhawk finnes i 9'6" 4-24g og 10'6" 15-60g. Ironhawk er tynnveggede billigstenger (De har medium pris men stangemnet er et typisk billigemne med tynne vegger og stor diameter) laget av lavmodulus grafitt. Anbefales absolutt ikke. Ironfeather II derimot er ei toppstang. Det finnes ingen stang fra Fenwick som oppfyller ABUs krav til lengde og slukvekt. Ser det finnes Ironhawk haspelsteger i 11'6", 12'6" og 14', tviler det er mulig å lage ei brukbar stang i disse lendene i så slapp grafitt som 33Mpsi versjonen som brukes Ironhawk (IM6 er 42Mpsi og må vel i dag betraktes som standardgrafitt). 10'6" Ironhawk multistanga var i hvertfall helt håpløs, mens 11' Ironfeather II er ei toppstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er litt skeptisk til å bygge om ei milo haspelstang da selv små ripervil svekke stanga, men hadde noen kunnet skaffe slike blanks så hadde det vært aktuelt.

Kunne jo hørt med: http://www.vammen-fritid.no/index.php?kat=stangbygging

Når det gjelder Loomis GL3 er det noen som har prøvd denne? ser den har en veiledende pris på 4200kr. Står prestasjonene i forhold til denne prisen?

Jeg kjenner også lite til kvaliteten på Loomis stenger generelt er det noen som har erfaringer?

Er det bedre å kjøpe 4 colonstenger i steden for 1 Loomis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abu

Guidline stenger har jeg ikke sett på , hvor finner jeg disse?

Se på sidene til Aktiv fritid. Jeg har selv en kanonstang som har vektklasse 4-18g. Det er en kombinert sjøørret og laksestang. Den er utrolig god og jeg bruker som oftest å kaste med større slukvekt enn angitt. Stanga kostet 2000,- og er en kastemaskin!!!!!!!!

Når jeg er i elva (Ranelva i Mo i Rana) bruker jeg vanligvis en Lawson-stang. Den er god å kjøre litt større fisk på. God jakt etter drømmestanga[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har nå endt opp med en Berkley Signa Light Salmon 10'2", 9-41g. Ikke helt det jeg var ute etter, men tror heller ikke stanga er dum. Billig er den også 1295kr. Tviler på at den klarer et gram over 30, men kaster helt sikker greit 10g sluker. Stanga kjennes følsom og har forholdsvis dyp aksjon. Finishen er bedre enn hva en kan forvente til prisen. Håndtak hvor klingen er naken for pekefingeren gir nok bra kontakt med det som skjer ute i vannet.

Kommer mest til å bruke den med ei 4000 eller 5000 multiplikator og ørretbombe. Kjøpte stanga på Villmarksmessa som del av en pakke med en Amabassadeur Record RCN60.

Har en Ambassadeur Ultra Mag XL II som jeg bruker i dag men kommer sannsynligis til å investere i en RCN40 eller 50 elller Calcutta 200GTB (selges ikke i Europa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har oversett noe her men hvilken snelle har du?

Du har nok oversett noe, både nåværende og neste snelle er listet i mailen over.

Vil i første omgang bruke Ambassadeur UltraMag XLII som er en 5000 størrelse magnetsnelle fra mideten av 80 tallet.

Skal forresten snart få prøve de aktuelle Loomis og Guideline stengene, vil også få prøve noen Guideline prototype stenger. Blir gøy å se om GLXen kan forsvare prisen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker g loomis 7" gl3 som ul haspel stang,prisen er verdt det. den går til 10gr. med 9gr panter spinner bånner jeg flexen i stanga,så angitt vekt stemmer bra. hadde glx 5,5" før en kompis delte den i bildøra. Nå kommer det beste :D jeg leverte den 4 delte stanga tilbake til butikken,hvor så de tok den i bytte mot gl3 og 800kr i tilegg for å få gl3 7" dette var kun prisdifferansen. Jeg har hatt abu spinning 13" 3 delt,vil klassifisere den som ei drittstang med elendige skjøter mellom leddene. den kostet 1200kr,og var verdt en flue lort.... shimano calcutta høres fornuftig ut,selv bruker jeg ambassadeur uc 5601c og berkly fireflex 9" 15-40gr etter gjedda. stivt til store madamer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.