Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Indre-Troms 2


fisker-finn
 Share

Recommended Posts

Hei!

Det er sikkert mange der ute som mater hullene før de fisker.

Jeg har følgende spørsmål:

1. Hva slags type fòr har dere hatt mest suksess med, og blir fisket betydelig bedre av å mate?

2. Hvor mye mates det i et hull, og hvor lenge før man begynner fisket?

3. Er det noe i det at man bør bruke samme type agn som det man har matet med, eller biter røya best på maggot og akkar?

4. Er det noen som kan si litt om hvor kaldt det var om nettene sist dere var der oppe i begynnelsen av april?

Alle svar mottas med takk:)

Hilsen FF.

Ps. Sender en hilsen til Storfisker da Silva. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fiske-finn har søkt litt på siden vår for deg og har vel funnet noe som kanskje kan gi noen svar[ :) ][ :) ]

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...rchTerms=foring,

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...rchTerms=foring,

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...rchTerms=foring,

Skitt-fiske [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Fisket mye på isen, i Bardu og omegn, da jeg bodde der oppe.Matet gjerne hullene noen dager, og tok nærsagt det jeg "hadde for hånden".Diverse matrester,gammel ost som hadde gått over datoen("kassein"-osteprodukt ble også brukt,men var svårt å få tak i),pålegg som hadde gått ut på dato,rester fra fiskemiddag etc etc.Omtrent alt funket.Mye man kan bruke, men benyttet meg ofte av mais.Dette er billig, og du får ganske mye i boksen.

Ofte var røya jeg fikk stappfull av mais.Observerte samtidig at dersom jeg hadde noen faste hull som jeg matet, lokket det til seg

mye bunndyr(vårfluelarver,døgnfluenymfer,steinfluenymfer,mudderfluelarver,marflo) som igjen ble spist av røya/ørreten.Gjorde en bunnprøve gjennom isen en gang,og det formelig kokte over av bunndyr sammen med det jeg hadde matet hullet med.Ja, jeg hadde de beste fangstene på matet

hull.

2.Ikke for mye, jeg brukte aldri å overlesse-dette funka merkbart bedre enn om jeg stappa høla med mat.Matet litt hver dag.Jeg begynte å fiske umiddelbart, fordi jeg også hadde lyst å fiske, men fisket var som regel alltid best dagene etter.

3.Etter røya, bl i Barduelva og vannene omkring gikk det i iskje og makk, samt myskjka agnet med en maggot under sære forhold, selv om høle var matet med helt andre ting.Funket som baare det.

4.Det husker jeg ikke, men det kan variere mye.Men kofførr lurer

du på hvor kaldt det er om nettene i April [ :) ]? Fisken biter nå, og det har den vel sikkert gjort en stund også.Hadde mange fine,-og fangstrike fisketurer på isen allerede i januar den gang.Jeg husker gamlingan sperra øya opp den første gangen jeg skulle ut på isen i januar for en del år tilbake.Isfiske der oppe den gang var forbundet med "påskeforhold" i april og mai under høy og varm sol, så da var det jo artig å slenge en hel gjeng med store fine ,og slimete røyer utover kjøkkengulvet i januar.Det var faktisk noen som ymtet(i full seriøsitet)at jeg hadde fisket med garn under isen.Må le når jeg tenker tilbake på det[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en uvanlig solid tilbakemelding, Tom.

Grunnen til at jeg lurte på nattetemperaturene i april "der oppe" er at jeg har en gammel sovepose som er moden for utskiftning og som kanskje ikke vil tåle en skikkelig kald 5-dagers tur. Er det -10 eller mindre bruker jeg den et år til, kryper gradestokken lavere blir det investering i ny.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Finn,

Når det gjelder foring og røyefiske vil jeg egentlig bare henge meg på det som allerede har kommet frem.

Når det gjelder temperatur i indre-troms i April kan dette variere tildels ganske mye. Jeg var innover på Altevatnet i April ifjor, og hadde da mellom -15 og -20 om natten. Har også opplevd rundt -10 i midten av Mai i samme område. Det er derfor vanskelig å si noe eksakt da været varierer mye. Generelt kan jeg si at det vanligvis er rimelig kjølig der inne om nettene, så jeg ville absolutt ta høyde for dette. Det er aldri bra å fryse på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fisker-finn

Takk for en uvanlig solid tilbakemelding, Tom.

Grunnen til at jeg lurte på nattetemperaturene i april "der oppe" er at jeg har en gammel sovepose som er moden for utskiftning og som kanskje ikke vil tåle en skikkelig kald 5-dagers tur. Er det -10 eller mindre bruker jeg den et år til, kryper gradestokken lavere blir det investering i ny.

Takk igjen!

Kjøp deg ny pose..

Det kan bli veldig kaldt på fjellet selv om vi er i April/May.

Jeg har selv opplevd over -25 om natta i April, men det var i Nordreisa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fisker-finn

Takk for en uvanlig solid tilbakemelding, Tom.

Grunnen til at jeg lurte på nattetemperaturene i april "der oppe" er at jeg har en gammel sovepose som er moden for utskiftning og som kanskje ikke vil tåle en skikkelig kald 5-dagers tur. Er det -10 eller mindre bruker jeg den et år til, kryper gradestokken lavere blir det investering i ny.

Takk igjen!

Ville vel anskaffet meg en skikkelig grom sovepose , ja.Men du kan langt på vei regulere varmen selv , ved å kle mye på deg før du hopper i soveposen.I siste nr av Villmarksliv kommer Lars Monsen med en rekke gode tips(et eget lite hefte).Ellers er jo alternativet å leie ei hytte.Turistforeningen,Bardu Jeger&Fisk har jo noen hytter

i bestemte områder(innover Altevatn/Leina) mener jeg å huske.Tror ikke dette er så ille dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene folkens.

Å overnatte i hytte blir det neppe noe av, vi sverger til lavvuen. Problemet er at ingen av oss har overnattet i lavvu vinterstid før, så jeg tar gjerne imot tips på det området også. Vi satser på å dra med oss ca. 10 l fuel i pulk slik at vi kan fyre med multifuelbrennere noen timer i døgnet, både for å varme oss litt, men mest for å lage mat. Jeg leser alt jeg kommer over av tips om vinterturer og jeg har forstått at liggeunderlaget er særdeles viktig, derfor har jeg anskaffet et liggeunderlag av skumcelleplast med 20mm tykkelse og et reinskinn til å ha oppå. Er det noen der ute som har soveposer å anbefale for innlandsklima? Og er det noen som kan fortelle om hvordan det er med bålfyring i lavvu vinterstid? Er veden våt og skaper mye røyk, eller holder kulda veden forholdsvis tørr? Mine erfaringer med lavvu er at det går fint an å fyre med tørr ved "innomhus".

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.