Gå til innhold
Fiskersiden

Stor lange utenfor Bergen


Hunter
 Share

Recommended Posts

hei. jeg er egentlig mest interesert i fluer og fluebinding, men jeg kjeda meg litt, og skrensa innom noen andre tråder. Som tidligere yrkesfisker har jeg vært borti enkelte store eksemplarer av denne fisken. Den største jeg har vært med på å ta, ble tatt utenfor Andenes med snurrevad. den var 42 kg og var drøyt 2m lang, så den oppgitte maksstørrelsen stemmer nok bra. Så store langer er meget sjeldne, da de vanligvis holder til i sprekker og steinurer dypt ute i eggakantene, faktisk helt nede i kontinentalskråningen.Langa har en tendens til å trekke dypere jo større den blir. Unntaket er nå i disse tider og en stund utover, da den samles på flatere bunn for å gyte.Tidligere ble det drevet et beskjedent garn og linefiske på denne tiden, men bestandene er sørgelig nedfisket av autolineflåten, så det er desverre ikke så mye igjen av den. Det lille som finnes er stort sett lokale fjordstammer og en viss bestand i skagerak. Ellers i året anbefaler jeg fiske i bratte skråninger og kanter etter lange ellers i året, gjerne 100 til 250 m dyp, med bladagn av sild eller makrell. Som jeg nevnte innledningsvis, så har jeg en fortid som yrkesfisker, og bidrar gjerne med det jeg vet fra dette ståstedet. Det err bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.