Gå til innhold
Fiskersiden

Sognefjorden står för tur men...


Gjest Wiberg
 Share

Recommended Posts

Gjest La Dolce Vita

...undrar lite vad man skall satsa på? Vi kommer att i mitten på september bege oss på en kombinerad Hjortjakt/ Laxtur till Vik i Sognefjorden. Varken Hjorten eller Laxen står i centrum för turen utan det är den vanliga ursäkten för att komma sig bort från arbete och allmänt mas från ni vet vem...

Och till frågorna då:

1. I vik finns det en förträfflig laxälv. Utanför osen går det nog en del lax men jag är osäker på hur huggvillig den är. Någon som prövat att trolla lax såpass sent i säsongen och som har tips att dela med sig av? Djup, fart, färger är väl det jag mest undrar över förutom om det är idé i det heltatt. Laxen har väl bara älv i hodet nu ialla fall eller?

2. Om man nu ger sig på andra arter än lax, tex SÖ, kan det löna sig bättre?

3. Hörde att det bästa sättet att fånga Kveite var att ta den på wobbler! Bättre än att pilka med agn till och med. Någon som har prövat och kan dela med sig av erfarenheter? Det måste ju bli en jä.la massa wire ute då eller?

4. Om nu varken hjort eller fisk går till, vet någon vad man kan få per kilo nise?[ ;) ]

Tacksam för alla svar i vanlig ordning.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJortejakta tipper jeg Hunter kan svare for. Er endel kveite i fjorden, men ofte på store dyp. Vrient med vobbler da. Laks på høstparten tror jeg er temmelig fokusert på å komme seg opp i elva ja. Vet at det ble tatt noe fisk over ti kilo i Drammensfjorden for en måneds tid siden da vannet var som lavest i elva, men det var dengang. Sjøørreten er gjerne noe enklere å komme i kontakt med. Mye fisk står over gytingen, og denne er i toppform på høsten, sølvblank og feit. Har sett endel bilder på Sportsdepotet i Bergen av Sogneørreter på opptil 8-9 kilo tatt på dorging.

Nise? Nice!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest La Dolce Vita

Ja denna posten skulle väl legat under fångstrapporter men let´s keep it real.

Efter att ha ankommit Vik i Sogndal ca 00.30 i söndags, mitt i mörka natten, så packade vi båten lätt för att ge oss av ut på fjorden till vårt väntande nattläger. Det blåste sautan och gick rätt frisk sjö och med 0,0 i mörkernavigations instrument, förutom ekolod (?), så kände vi oss oooootroligt små i fight med moder natur. Det enda vi kunde navigera efter var siluetterna som bergen gav mot den, tack och lov, ganska ljusa himlen. Plus ekolodets pipande då vattnet var lite för grunt för tryggheten ombord...

Nåväl, efter att ha tillbringat ca 7-8 timmar i spöregn, storm, strålande sol, ösregn, vansinnes vind, solväder, ösregn och glömde jag ösregn? med resultatet 2 lyr i ca 3 kilos klassen och en makrill som inte ens löste ut riggen, så tog vi kvällen på måndagen. Inte helt upplagda och MEGET besvikna så ägnade vi tisdagens ljusa morgontimmar, fortfarande i konstant ösregn, till att knyta oss en kveitelina. I sann sportfiskaranda så gjorde vi linan väldigt kort. 8 krok mot normala 600- 1000 krok, så jag måste säga att det var sportfiske. Under eftermiddagen så la jag ut linan och körde vidare med lite trolling. Första checken av linan ca 4-5 timmar senare gav exakt 0 fisk. Det samma med min trolling men skam den som ger sig. På med nytt agn och friskt mod.

Vid 18 tiden så bar det av på nytt trollande och med endast en flaska skottskt som sällskap gav jag mig ut på den i mina ögon jä..igt utmanande Sognefjorden. Efter ca 1 timme small det fett på den ena ytstången och jag började med nöjd min veva in. Saken är att när man sitter ensam i båten, inte ens Jonny Walker räknas som sällskap just då, och har 6 stänger ute så kan man inte slå helt stopp i maskin utan måste hålla en viss hastighet för att inte den eventuella fisken ska kosta ca 1000 kr i lina och ytterligare 1000 kr i sluk och givetvis resulterade det med att fiskskrället hoppar av. Jag tänker att den va nog inte så stor ialla fall för då hade den ju suttit bättre...

Styr vidare mot öppent hav och på hemvägen så smäller det igen. Efter ca 30sek av drilling, fortfarande i ca 1 knop för ekonomins skull, så tänker jag att detta är antingen en riktigt fin SÖ eller en väldigt livlig torskfisk. Och vara livlig och hugga i tre knop, det brukar ju inte torskfisken göra så då måste det ju vara en SÖ eller?

En hög med minuter senare så börjar jag skymta kvastfeniningen i det allt mer tilltagande mörkret och ser mer silver än annat på fisken. Fan va skönt tänker jag. Äntligen ger dessa timmarna resultat. Att pengarna man lagt på utstyr och båt + resa hade räckt till ägarmajoriteten i en bättre Laxodling tänker man inte en sekund på utan de sekunderna som fisken ska i håven och upp i båten är bättre än.... ja vad ska man säga.

Utan annat lys än lantärnan så lyckas jag håva fångsten. Mmmm den e rätt fin än då alltså. Så otroligt synd att det är en sautans sej som har klippt wobblern! Att gullgossen har trasslat sig i håvgarnet på ett sätt som hade fått även Houdini lite lätt osäker fick mig att där och då avbryta den turen. Puh.

Dagen efter, onsdag, så vittjar jag min kveitelina igen. Se där, en liten haj. Har inte hunnit artbestämma hajen än men det kommer. Den lille gossen fick gå tillbaka i havet igen för han va bra liten. Denna dagen var jag förstärkt med sällskap i båten i form av 1 hjortjägare ( helt utan fångst[ ;) ] ) och en urinvånare...

20 minuters pilkande gav oss, och nu skojar jag inte, 8 arter! Av de fem första fiskarna vi drog var ingen av samma art. Uer, torsk, sej, lyr, berggylta, blågylta, långa och vitting! Berggyltorna var lätt över kilot och blågyltan var väldigt nära kilot. Vilket fiske!

Behöver jag berätta att på hemvägen till bil/ båthängare tog bensinen slut och jag fick paddla de sista 100 metrarna!? Dessutom när båten låg på kärran och vi vinkade adjö till vår värd så började örreten hoppa... Fa. va jag gillar den fjorden. Är tillbaka any day!

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av oslotorsken

Har troa på trolling i sunndalsfjorden, men aldri hatt muligheten til å prøve. Stor SØ og stor sei!

Har prøvd. Beste natta 7 stk mellom 1,6 og 4,2.

Det virker som et akseptabelt resultat spør du meg. Har hørt om de store sjøørretene i sognefjorden, men allikevel vil jeg tro at f.eks sunndalsfjorden og oslofjorden gir mer fisk totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Spørsmål til cb om dorging i Sunndalsfjorden.

Jeg har tilgang til båt i Øksendalen like ved Sunndalsøra, og lurer på å ta noen dorgeturer der nå i vår. Her er spørsmålene;

1. Hvor i fjorden dorget dere?

2. Når på året var det?

3. Hva var mest effektivt? (sluk, brisling)

4. Dypde, fart ,dag/natt?

Håper cb eller andre kan gi meg noen tips. Referat fra turene kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.