Gå til innhold
Fiskersiden

Ukjent fisk Hvaler (Siljeholmen)


 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle lage en artsliste over de artene jeg har fått oppgjennom åra. Så kom jeg på når jeg var en 10-12 år gammel fisket jeg masse på Hvaler. Var på en hytte på Siljeholmen, og der er det brakvann. Tre sommere på rad kom det inn en stor stim med fisk på 0,5 til 2 kj med en fisk som så ut som en diger mort! Vi brukte brød som agn, og dro opp godt over 50 fisk på under en time. Er ganske sikkerpå at de var planteetere, fordi de få vi drepte hadde masse grønn guffe i seg. Er det noen som vet hva slags fisk det kan være, og om den er spiselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

50 multe på under èn time tror jeg ikke er fysisk mulig.. Tror tallet evt skal være èn multe på 50 dager eller så [ :) ]. Men ja - det er multe i området også, men jeg holder en knapp på vederbuk som man fort kan få så mange av på dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

En vederbuk over 2 kilo er pen fisk og over 2.5 en virkelig stor fisk. Norgesrekorden er det vel Avkroken som har i dag på 2825 gram. I Sverige blir det hvert år tatt fisk rundt 3.2-3.5, selv om det norske potensialet antakeligvis ikke er like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Gateprofeten : I Sverige blir det hvert år tatt fisk rundt 3.2-3.5, selv om det norske potensialet antakeligvis ikke er like høyt.

Snakket akkurat med fattern om denne vederbuk fiskinga på Hvaler. Han mente at flere av fiskene både han har tatt og de vi tok var rundt 3 kilo, og at det fortsatt er veldig mye av de der! Det kan jo ikke bety annet enn at hvis man er ute etter STOR vederbuk bør man absolutt prøve dette stedet på Hvaler.

Vi fisket på spissen av Siljeholmen, det er rett etter bomen på andre siden av marinaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Daniel

Sitat Gateprofeten : I Sverige blir det hvert år tatt fisk rundt 3.2-3.5, selv om det norske potensialet antakeligvis ikke er like høyt.

Snakket akkurat med fattern om denne vederbuk fiskinga på Hvaler. Han mente at flere av fiskene både han har tatt og de vi tok var rundt 3 kilo, og at det fortsatt er veldig mye av de der! Det kan jo ikke bety annet enn at hvis man er ute etter STOR vederbuk bør man absolutt prøve dette stedet på Hvaler.

Vi fisket på spissen av Siljeholmen, det er rett etter bomen på andre siden av marinaen.

Nå er ikke dette et uutforsket område - og jeg tror du skal ta din fars uttalelser med en klype salt med mindre han har bilder og konkrete vekter å vise til[ :) ]. I løpet av 20 år har jeg kun hørt og sett et par fisk over 2 kilo i det området. Nå skal det også sies at en vederbuk på 2 kilo har samme synlige størrelse som en ørret på fort 3 kilo. Men morsomt fiske er det uansett - selv om det ikke er spesiellt utfordrende[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Man kan få vederbuk ut til de ytterste Hvalerøyene - og det er helt vanlig. Fiskene trives svært godt i brakkvann - og er morsom tidtrøyte, spesiellt på flytebrød. Det er også store mengder sik i området - som etter min mening har et bra og ennå uoppdaget potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.