Gå til innhold
Fiskersiden

Lese ekkoloddbildet?


palkr
 Share

Recommended Posts

Hei folkens, så i en annen posting her at dere anbefaler å skru av fish-id, for å kunne finlese ekkoene. Selv synes jeg fish-id er nyttig da jeg ikke er spesielt stø på å kikke på "rådata". Men det frister veldig å lære seg dette, slik at jeg kan skjønne mer av hva som er der nede. Finnes det noen gode nettsider el.l. med informasjon om hvordan tyde bildene, eller må man sitte med vannkikkert og sammenligne det man ser der nede med det som er på skjermen?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er et Humminbird Matrix 27 lodd, med skjermoppløsning 640 x 320. Det benytter 83kHz og 200kHz samtidig (med mulighet til å disable en av dem manuelt). Vinkelen til disse er hhv på 60 grader og 20 grader (ved -10dB, vet at de fleste andre oppgir vinkelen ved -3dB, dvs den vinkelen der effekten har droppet til det halve). Er det bra nok til å "finleses"?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger forsåvidt ikke så dyre loddet for å kunne lese loddet. F.eks så har sildestimer ofte en konkav form, som er svært tett i midten. Mens f.eks seistimer ikke har denne tettheten, men viser utslag i store belter på loddet. For å lese slikt trenger mann ikke så dyte loddet. Men det er selvfølgelig lettere å lese av bunnen på et godt fargelodd, enn ett sort/hvitt med dårlig oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På loddet mitt ser jeg av og til store "skyer" på noen få meters dyp, noen meter over bunnen. Disse er ofte flere meter i utstrekning. Men det er ikke mulig å se noen enkelt "buer". De er også ofte ganske irregulære i formen. Noen tips til hva dette kan være? Sild?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.