Gå til innhold
Fiskersiden

Hai på frekhaug 24-02


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Kjedet meg litt i dag så tenkte jeg kunne skrive en liten fiske rapp. i fra fredagen.

Avtalte å møte Erling der kl 20:00. på vei mot frekhaug så kom jeg på at jeg hadde glemt igjen kofferten min med bly og tackler så da måtte jeg låne dette av Erling, men det gikk fint.

Frekhaug er en plass med en sinsykt plagsomme bunn forhold så man er avhengig av å bruke en pulley rig hvis man har planer om å få opp fisken (eller tacklet uten fisk for den del).

Etter at vi hadde fått rigget opp stengene så tok det ikke så lang tid før det var fisk på den ene stanga til Erling, og etter en liten stund så var en pigghå på snaue 2kg på land.

2452_s.jpg

ca 2kg pigghå...

En helt grei start men vi va ute etter stor langa og håpte at dette ikke var så alt for mange pigghåer igjen der nede siden disse kan bli en plage i lengden så lenge de ikke er virkelig store ;-)

Etter at pigghåen ble sluppet ut igjen så var det heller dødt fram til kl var ca 23, da det blei slakk på ene stanga til Erling. Han begynner å sveive for å sette sirkel kroken men det er ingen motastand i andre enden og opp kommer kun svivelen som satt på pulley tackelet. Hva som har skjedd eller hva som satt på i andre enden får vi aldri vite men en viss størelse må det ha for å klare å slite av en 80lb mono søkkefortom?

Mens vi står å funderer på hva som hadde skjedd så begynte det å små riste i min stang og opp kom min hittil minste brosme som var på knappe 300g. Jaja da får i hvert fall kattene en matbit i kveld.

Så er det heller rolig i en halv times tid og Elin tar seg en tur innom på vei hjem i fra jobb (fint at noen tjener penger mens andre fisker ;-) ). Da blir det slakk på stanga til Erling igjen og denne gangen er det i hvertfall litt motstand i andre enden. Etter en passelig fight oppover sjøbunnen så kommer en fin pigghå opp til overflaten og vekten tas fram for første gang denne kvelden. Fisken bikker akurat 4kg (4.03) og det er jo en grei fisk. Ikke største i fra denne kaien men helt ok.

2453_s.jpg

Pigghå er en fin fisk... (ps: dette er vel et godt eksempel på at det ser litt bedre ut å se på fisken i stede for kameraet?)

Så blir dett dødt igjen og rett før det er på tide å pakke sammen så har jeg et lite run men klarer ikke å kroke fisken. Dette skjer en 3-4 ganger i løpet av 5min før den endelig sitter og opp kommer en liten lange på ca 1,5kg.

Turen ga ikke de helt store fangstene men deilig å komme seg ut en tur, Erling og jeg skal ut en tur i dag også. da går turen til Gjærvik siden denne plassen ligger i le i forhold til Nordavinden så får vi se om fangstene blir såpas at jeg gidder å skrive om de her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.