Gå til innhold
Fiskersiden

Iskald linedressing


el-nico
 Share

Recommended Posts

Så lurer jeg på mer....

Jeg har lest mine bruksanvisninger og gjør som jeg er fortalt; med veldig jevne mellomrom smører jeg fluesenen med noe som heter 'Scientific Anglers - Fly Line Dressing'. Synes selv jeg merker stor forskjell mellom kastene i positiv retning, men sliter veldig med at fingrene bokstavelig talt fryser til is etter berøring av senen. Spesielt nå om dagen, hvor jeg virkelig jakter SØ, men husker også fra høsten i fjor at det ikke skulle kraftige vindpustet til før fingrene begynte å sprekke opp av kulde.

Jeg forstår jo hvorfor dette skjer når jeg leser hva dressingen inneholder, og jeg lurer da på om dere har andre produkter/alternativer. Har søkt litt, og funnet artikler om alt fra eteriske oljer til kluter til vask av vinyl i bil - men jeg tror sistnevnte er like så ille, om ikke verre.

Så - er det noen som har alternativer og annet de vil anbefalle, noe som ikke gir fingrene en temperatur på 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du smøre snøret ditt når du er ute på fisketur da? Det burde da holde å smøre det før du drar på fisketur. Jeg pleier forresten å ha på smøremiddelet med en liten stoffbit eller lignende, holde den mellom fingrene å dra snøret igjennom.

Blir du kald på fingrene burde du kanskje bruke hansker? Er tross alt vinter[8)]

Forstår ikke helt problemet, kanskje du kan forklare meg det litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en klut med deg som Alexander nevner.

Smør snøret ditt før du skal ut på tur,må du smøre snøret veldig ofte så ville jeg kjøpt et nytt.

Fisker du mye i saltvann så skyll snøret etter hver tur og smør gjerne snøret, da vil det holde seg lengre.

Bli snøret liggende på snella i lengre tid bør du ta ut lina av snella og strekke den + sette lina inn med dressing mens snøret er strekt ut.Ellers så vil snøret ligge i små kveiler når det ligger på bakken eller i vannet og du får en haug med snøre opp i den første stangringen når du kaster.Det er ikke funny [} :D ].

Jeg buker 2stk store spoler fra fiskesene eller spole som fluesnøret har ligget på og fester dette på veggen med 4-5 meters avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som troutman sier, fisker du mye i saltvann er det viktig at du gjør rent snøret etter hver tur. Men bruk ikke zalo i vannet. Fluesnører, og da speielt pvc snører inneholder en viss mengde fett. Zalo fjerner fett. Skal du rengjøre fluesnøret så bruk godt lunkent vann og noen dråper grønnsåpe i vannet. Grønnsåpe inneholder fett og tilfører snøret ny "næring". Etter rengjøringen er det viktig at du skyller snøret og fjerner såperestene før du legger det på snella. Om du rengjør snøret etter hver fisketur i saltvann skulle du ikke ha behov for å smøre snøret så ofte som du forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av alexander´n

Hvorfor skal du smøre snøret ditt når du er ute på fisketur da? Det burde da holde å smøre det før du drar på fisketur. Jeg pleier forresten å ha på smøremiddelet med en liten stoffbit eller lignende, holde den mellom fingrene å dra snøret igjennom.

Blir du kald på fingrene burde du kanskje bruke hansker? Er tross alt vinter[8)]

Forstår ikke helt problemet, kanskje du kan forklare meg det litt nærmere?

Forklarte meg kanskje litt dårlig.

Jeg smører ikke senen når jeg er ute. Jeg smører den hjemme, mellom fisketurene. Og senen er jo fremdeles litt blank og nesten våt av dressingen når jeg drar ut igjen, og det er dette jeg får på fingrene - dette gjør meg kald. ISkald, når vinden blåser. Hansker kan jo selvfølgelig være et alternativ - har ærlig talt ikke tenkt på det.

Jeg rengjør senen alltid etter fisketur, uansett salt eller ferskt vann, men grønnsåpe har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg skal teste det...

Takker og bukker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el-nico

sitat:Opprinnelig postet av alexander´n

Hvorfor skal du smøre snøret ditt når du er ute på fisketur da? Det burde da holde å smøre det før du drar på fisketur. Jeg pleier forresten å ha på smøremiddelet med en liten stoffbit eller lignende, holde den mellom fingrene å dra snøret igjennom.

Blir du kald på fingrene burde du kanskje bruke hansker? Er tross alt vinter[8)]

Forstår ikke helt problemet, kanskje du kan forklare meg det litt nærmere?

Forklarte meg kanskje litt dårlig.

Jeg smører ikke senen når jeg er ute. Jeg smører den hjemme, mellom fisketurene. Og senen er jo fremdeles litt blank og nesten våt av dressingen når jeg drar ut igjen, og det er dette jeg får på fingrene - dette gjør meg kald. ISkald, når vinden blåser. Hansker kan jo selvfølgelig være et alternativ - har ærlig talt ikke tenkt på det.

Jeg rengjør senen alltid etter fisketur, uansett salt eller ferskt vann, men grønnsåpe har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg skal teste det...

Takker og bukker for tips.

Hvis du bruker så mye line dressing at snøret blir vått har du brukt alt for mye etter min mening.en dråpe eller to i en liten klut som du deretter drar snøret gjennom burde holde i massevis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skyll snøret i dusjen i mellomvarmt vann... la coating tørke... ta LITT dressing på ei fille og dra igjennom et par ganger... poler gjerne igjennom en gang med tørrfille... la coating tørke... inn på snella.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke den eneste som har slitt med iskalde fingre under fluefiske i den kalde årstia-smørt snøre, eller ei.Jeg sleit også litt med dette før, men jeg bytta ut den lite varme fiskecapsen med ei knallvarm kaninpelslue,og ga blanke i at jeg kanskje ikke så så tøff ut lenger(Jan mener sikkert at jeg aldri har sett særlig tøff ut uansett klesplagg[ :D ]).Er du skikkelig godt,-og varmt kledd-spesielt på hodet, vil overskuddsvarme fordeles til andre mindre prioriterte kroppsdeler, som f.eks fingrene.Dette har i hvertfall hjulpet meg betraktelig, og nå er det sjelden jeg har problemer med fingerfrysing.Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det er en fordel med litt ekstra kjøtt på kroppen-så sett i gang med å hiv innpå Mac mat[ :) ].Det siste var kanskje litt tull, men du skal ikke undervurdere fornuftig hodeplaggbruk

270220062124321tfxU1PRAomm.jpg?70

Verken tøff, eller "handsome", men varm...

27022006215710jhiQwgAWJnS3.jpg?98

Ja, lua ser tøffere ut aleine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Grønnsåpe suger jo til seg partikler og dritt!

Kanskje du skulle lese mitt innlegg en gang til? Det står ikke noe om at man skal gni grønnsåpa på snøret. Det står litt grønnsåpe i vannet. Og det står at såperestene skal skylles godt av. Da slipper du ditt åpenbare problem med at grønnsåpa suger til seg partikler og dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el-nico

En annen bitter erfaring nylig gjort: små mengder fly line dressing på parkett gir en dødelig kombinasjon! Herregud, det ble jo rene isbanen! Sinnsykt glatt!

Ja, og ta på deg ullsokker, så blir du Bambi. Har sjøl vært nære beinknekk på linoleumen her, for bare små rester er tilstrekkelig.

Dressingen fungerer også som et ypperlig prevensjonsmiddel. Du bare smører den på dørhåndtaket inn til soverommet, og da "preventer" du unga fra å komma inn...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av el-nico

En annen bitter erfaring nylig gjort: små mengder fly line dressing på parkett gir en dødelig kombinasjon! Herregud, det ble jo rene isbanen! Sinnsykt glatt!

Ja, og ta på deg ullsokker, så blir du Bambi. Har sjøl vært nære beinknekk på linoleumen her, for bare små rester er tilstrekkelig.

Dressingen fungerer også som et ypperlig prevensjonsmiddel. Du bare smører den på dørhåndtaket inn til soverommet, og da "preventer" du unga fra å komma inn...

Jan.

Fiske bli bare en mer og mer allsidig hobby [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el-nico

Så lurer jeg på mer....

Jeg har lest mine bruksanvisninger og gjør som jeg er fortalt; med veldig jevne mellomrom smører jeg fluesenen med noe som heter 'Scientific Anglers - Fly Line Dressing'. Synes selv jeg merker stor forskjell mellom kastene i positiv retning, men sliter veldig med at fingrene bokstavelig talt fryser til is etter berøring av senen. Spesielt nå om dagen, hvor jeg virkelig jakter SØ, men husker også fra høsten i fjor at det ikke skulle kraftige vindpustet til før fingrene begynte å sprekke opp av kulde.

Jeg forstår jo hvorfor dette skjer når jeg leser hva dressingen inneholder, og jeg lurer da på om dere har andre produkter/alternativer. Har søkt litt, og funnet artikler om alt fra eteriske oljer til kluter til vask av vinyl i bil - men jeg tror sistnevnte er like så ille, om ikke verre.

Så - er det noen som har alternativer og annet de vil anbefalle, noe som ikke gir fingrene en temperatur på 0?

Det jeg pleier å gjøre er følgende, smører inn smøret med snøremiddel lar det ligge i noen timer og deretter tørke over lett med en fuktig klut, da blir snøret polert på en måte, dett har fungert bra for meg, du blir heller ikke grisete på fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.