Gå til innhold
Fiskersiden

Tuddal/Gaustadtoppen (Telemark)


tsorboe
 Share

Recommended Posts

Heisan, Trond!

Er ikke akkurat lommekjent der oppe men tar en høsttur og en tur på isen hvert år. Mulig hytta di ligger ved et vann som heter Toskjær (eller blir det for langt opp?). Bra med ørret men størrelsen er vel ikke av den beste. Det ligger to mindre vann nord for Toskjær. Ved innoset til det mellomste har jeg hatt godt fiske med maurimitasjoner. Kjør inn mot hotellet og parker langs kanten når du ser det øverste vannet på venstre side.

Før du kjører opp den siste drøye bakken mot fjellet har du Bjårvatn på venstre side. Mye ørret og noe røye men også her er det liten fisk. Fiskekort får du kjøpt på butikken her. Snakker du pent med Anund følger det gjerne med et par fisketips på kjøpet.

Kjører du inn mot Bondalen kan du ha fint fiske i Bonsvatn etter både røye og ørret men det blir jo fort 15-20 minutters kjøring.

Oppe på fjellet har du muligheten i Vinsjåen. Her er det kun ørret.

Ligger også flere røyevann ved Gransherad.

Hvis du finner ut mer nøyaktig hvor hytta ligger er det mulig jeg har et par andre tips på lur...[ :) ]

Er det ørreten du er ute etter er saktesynkende ørretbomber og mark et hett tips![ :P ]

Når du kjøper fiskekort følger det med kart. Ta en titt på det og du ser nok hvor det kan være fristende å prøve seg. Vær obs på at noen av vanna der oppe stenger 31.august (skulle vel være i dag det). Frykter at grunnen er at da skal grunneierne har vanna for seg selv og sperre av gytebekkene med garn. Går stygge rykter om at det årlig tas ørret på 3-4 kilo i garn. Garna er selvfølgelig såpass grovmasket at småfisken slipper igjennom - og vips! så har man et vann fullt av småfisk og ingen skjønner hvorfor...[} :D ][} :D ]

Ørekyta har også gjort sitt inntog i flere vann med alt den fører med seg av elendighet. Hjelper jo ikke akkurat på da at den store fiskespisende ørreten lukes ut med garn...

Skal selv oppover siste helga i september. Forventer full rapport![ :D ][ :D ]

Skitt fiske!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

Tusen takk for tipsene! Skal sjekke de ut[ :) ] Vet ikke helt hva det heter der hytta ligger..men man tar veien opp mot Gaustadtoppen fra Tuddal, så er det opp endel bakker..så kommer en slette hvor det er en liten "pytt"..før to vann.. Er vel de to vanna du referer til ved Høgfjells hotellet der. Hytta ligger på motsatt side av veien..noen hundre meter før man kjører forbi hotellet. Men har fått tips om Heddersvannet (ligger nedenfor parkeringa til Gaustadtoppen)..har du hørt noe om det?

Takk igjen for tipsene! Skal gi deg rapport når jeg kommer tilbake..drar nå til helga![ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heddersvatn har bare smårøye omtrent, så bruk heller tida på andre vann. Skal du mot bondal, kjør heller til Vindsjåen der fisken er utrolig fin. Der er det bare ørret. Veien rustes opp for tida, men i helga står maskinene stille regner jg med. Ikke fiskekort i Vindsjåen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme til Vindsjåen må du ned igjen til Tuddal sentrum og ta av ved kirken mot Bondal. I sydenden av Bonsvatnet tar du av til venstre over demningen og kjører så langt vegen går.Flere vann før Vindsjåen inneholder mye ørret, men ikke av særlig størrelse, imidlertid fine fluefiskevann. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det min lille fangst rapport da! Beklager at den kommer litt seint!! :)

Ble ikke det store.. Fikk 4 stykker i Toskjær på fredags ettermiddag..men var ikke noe størrelse å skryte av..250g var vel største ca.. Fikk dem på mark og spinner. Lørdag fiska vi i de to andre vanna etter Toskjær..fikk bare småfisk der også.. Og på ettermiddagen fiska vi litt i elva oppe på fjellet mot gaustadtoppen..vet ikke hva den heter.. Der fikk vi masse småfisk..og 3-4 som faktisk var opp mot 300g.. Men som sagt ble ikke store fiskene..men fikk nok til en god middag på lørdagskvelden da:) Synd at det tipset om Vindsjåen kom etter jeg var dratt..men du (Håvard) får prøve det ut..så får jeg heller prøve til neste år! Takk for tipsene jeg fikk..og lykke til på turen din! :P

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.