Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske snelle


Yngvar
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Thor

styr også unna senefordelere. de er det første som ryker under den minste belastning.

DET var årets overdrivelse... Jeg har nemlig sett folk hale inn maller (altså stor fisk) på 60-70 kilo med en ambiss 7000 med senefordeler uten at fordeleren tok kvelden. Og om dette er under det du kaller "minste belastning" så lurer jeg litt på hvilket fiske du bedriver ! Men det er klart kjøper du billig ræl så ryker noe uansett etter en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ambassadeurene er gode. men jeg ville ikke brukt det til havfiske. når du har senefordeler må du også pumpe fisken for at ikke fordeleren skal spores ut. dette kan bety mindre fisk kontra å ha en snelle uten senefordeler å ha strak line uten slakk er ofte bedre. spesielt på litt større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thor

ambassadeurene er gode. men jeg ville ikke brukt det til havfiske. når du har senefordeler må du også pumpe fisken for at ikke fordeleren skal spores ut. dette kan bety mindre fisk kontra å ha en snelle uten senefordeler å ha strak line uten slakk er ofte bedre. spesielt på litt større fisk.

Hvem har sagt at du får slakk line selv om du pumper fisken opp? Ambiss 7000 er utmerket til lett haviske, og med 10000 kan du sikkert fint bruke vekter opptil 3-400 g. Finnes endel meget dyktige svenske havfiskere som bruker Ambassadeurer, og de drar ikke bare småfisk. Og som Vilhelm også sier, det er rett og slett ikke all fisk som lar seg vinsje rett opp, pumping må ofte til, men det har da aldri vært meningen at man skal få slakk line mens man pumper fisk opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken har fått inn Fox havfiskesneller. De ser bra ut og prisen er meget overkommelig. (har selv bestillt en)

Shimano TLDII serien er også bra men da må du litt opp i pris.

Du bør ha spakbrems som ett absolutt krav når du skal ha snelle til sjøfiske/havfiske.

Glem alle sneller med stjernebrems.

Hvis du skal ha sånnt skrot kan du få kjøpt det billig av meg. Jeg vil aldri bruke det mer.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av charlie

Glem alle sneller med stjernebrems.

Hvis du skal ha sånnt skrot kan du få kjøpt det billig av meg. Jeg vil aldri bruke det mer.[8D]

hahahahaha!

Du er liksom alltid så famlende med ordene Charlie... og litt usikker i uttalelsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av charlie

Avkroken har fått inn Fox havfiskesneller. De ser bra ut og prisen er meget overkommelig. (har selv bestillt en)

Shimano TLDII serien er også bra men da må du litt opp i pris.

Du bør ha spakbrems som ett absolutt krav når du skal ha snelle til sjøfiske/havfiske.

Glem alle sneller med stjernebrems.

Hvis du skal ha sånnt skrot kan du få kjøpt det billig av meg. Jeg vil aldri bruke det mer.[8D]

Send meg et PM med tilbud,jeg er meget interesert[ :D ] Jeg fisker til 95% med sånne skrotsneller,så det kan være greit med noen flere om prisen er bra.

Yngvar,du er på ingen måte avhengig av spakbrems,finnes masser av gode sneller med stjernehjul,trenger bare å nevne Saltiga/Saltist fra Daiwa og Trinidad/Torium fra Shimano.I tillegg masser av andre fra PENN.ABU,Quantum osv.

Charlie,denne typen innlegg er vrøvl som bare er egnet til å forvirre folk som er nye i gamet( og der røyk sjansene mine til å få kjøpt billige sneller gitt[ :D ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den sanne diplomat jeg er skal jeg ikke si noe stygt om innlegget ditt Limanda[ :D ]

Etter at jeg fikk etpar sneller med spakbrems var jeg solgt.

Når man skal kjøpe sneller første mener jeg det er like godt å kjøpe den snelletypen som er best.

Det blir dyrere å kjøpe en snelle med stjerne brems for så å kjøpe en skikkelig snelle med spakbrems noen måneder senere.

(jada jeg vet at man kan få kjøpt dyre sneller med stjernebrems)

Når det gjelder salget av snellene gjelder det kun for å få nye interesenter til den noble sport. Så sorry gutter dere har vel allerede garasjen fullt av stasj. [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av charlie

Avkroken har fått inn Fox havfiskesneller. De ser bra ut og prisen er meget overkommelig. (har selv bestillt en)

Shimano TLDII serien er også bra men da må du litt opp i pris.

Du bør ha spakbrems som ett absolutt krav når du skal ha snelle til sjøfiske/havfiske.

Glem alle sneller med stjernebrems.

Hvis du skal ha sånnt skrot kan du få kjøpt det billig av meg. Jeg vil aldri bruke det mer.[8D]

Hvis utgangspunktet var lett havfiske er det unødvendig med spakbrems. Skal du fiske i feks Oslofjorden er ikke bremsen det mest vesentlige (men den bør være jevn). Jeg ville helle hatt en havfiske snelle med telleverk. Ved fiske i drøbakssundet (kanskje den beste plassen i indre Oslofjord), bør du fiske midt i vannlaget for å finne seien (og eventuelt hysa og hvittingen) og da bør man ha et tellerverk for å vite hvor man er og lett finne tilbake dit. Det er andre metoder for å finne tilbake til rett dybde (krysslegge sena, telle runder på snørefører), men mye enklere med teller, speselt hvis det er større fisk som kan dra ut sene (sei på ca3+). Hvis lett havfiske er i Oslofjorden er en god fisketur med fisk opptil 3kg og en svært god fisketur med fisk over 5kg. Og til det trenger du ikke spakbrems.

Mitt valg for lett havfiske: Shimano Tekota 600LC. Den bruker jeg i hele sørnorge. En 4/0 snelle er tyngre enn tekotaen og da mer slitsom å fiske med en hel dag.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg fortsatt ikke skjønner poenget ditt.Har havfisket siden 74,og fått en ****** masse fisk av ymse slag i vekter opp til 25kg,og på dyp ned til 965meter,det aller meste på sneller med stjernehjul uten å ha problemer med dem.Har også sneller med spakbrems,den eldste er noe så sjeldent som en Ambassadeur 30 fra 70-åra.Fisk gjerne med spakbrems,det er jo på ingen måte noen dårlig løsning,men det finnes masser av meriterte havfiskere som kan bekrefte at stjernehjul snellene absolutt gjør jobben,år etter år.

Charlie,skriv gjerne noe stygt om innlegget om du føler for det,må jo være slitsomt å være diplomatisk hele tida[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Charlie har dratt ut for å fiske, limanda, så han svarer nok ikke her på en stund.

Stjernehjul vs. spakbrems bunner vel litt ut i smak og behag, og hva man selv syns er enklest i bruk.

[ :D ]

Er helt enig i at det er en smakssak,det er derfor jeg reagerer på "det jeg ikke liker er ubrukelig" holdningen.Det vi vel alle kan være enige om er at det fort kan bli dyrt å kjøpe billig,så uansett hvilken type snelle du velger,så vil det lønne seg å gå for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Er nok helt fersk i dette. Eneste erfaringen jeg har med spakbrems er når pappa skulle slippe ned sena fra båten en tur utenfor Smøla. Det stoppet etter fem meter, og da strammet han bremsen helt opp (med spaken). Da gjorde fisken ett kjempeutras og pappa satt der med svart sky over hodet resten av dagen og en senestump i hånda.

Så ett spørsmål? Er det forskjellige bremsetyper på spakbrems og stjernehjulbrems, eller er det bare to forskjellige måter å stramme de opp? Må man slakke bremsen med spaktypen for å frikoble spolen?

Gjørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg 4 penn sneller,da disse tåler juling.den snella jeg bruker mest er penn 4/0-h. h står for high speed. hvis du tar deg tid til og pumpe fisken opp så holder det med ambassadør 7000 m senefører. hvis du bare sveiver fisken opp?så ikke kjøp med senefører. fetteren min måtte fjerne seneføreren når vi var ute og fisket forrige søndag. Nå sendte jeg penn snella mi til service for første gang.(litt slakk i sveiva) Kjøpte den brukt for 16år siden. Penn har forstått det siden snella er helt lik den dag i dag[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ett spørsmål? Er det forskjellige bremsetyper på spakbrems og stjernehjulbrems, eller er det bare to forskjellige måter å stramme de opp? Må man slakke bremsen med spaktypen for å frikoble spolen?

Selve bremsen er lik. Det er bare frikoplinga og eventuelt justeringa av bremsen under fight som er forskjell. For å frikople må du på spak dra den helt tilbake, mens på stjerne har du en egen knapp for å frikople. Under fight er det enklere å justere spak bremsen, men for lettere havfiske i Norge får du ikke det problemet. Og det er jo ikke slik at stjerna er vanskelig å justere.

Fisken skal være bra stor eller snella bra dårlig om snørefordeleren blir et problem i oslofjorden.

Har sjøl penn 4/0-h og er svært godt fornøyd med den, men synes den er for stor til lettere havfiske. Bruker den kun om det forventes normalt 5kg+ fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av tryta

Selv har jeg 4 penn sneller,da disse tåler juling.den snella jeg bruker mest er penn 4/0-h. h står for high speed. hvis du tar deg tid til og pumpe fisken opp så holder det med ambassadør 7000 m senefører. hvis du bare sveiver fisken opp?så ikke kjøp med senefører. fetteren min måtte fjerne seneføreren når vi var ute og fisket forrige søndag. Nå sendte jeg penn snella mi til service for første gang.(litt slakk i sveiva) Kjøpte den brukt for 16år siden. Penn har forstått det siden snella er helt lik den dag i dag[ :D ]

Hmmm da har nok jeg vært uheldig. Jeg har klart å bruke opp to PENN 4/0h sneller på 5 år. Den siste er det enda såvidt liv i men min erfaring er at PENN koster mer enn de smaker. Der de ryker er nettopp i bremsesystemet. Skivene som klemmer bremsen forskyver seg og låser snella. Det samme gjelder stengene. Jeg pensjonerte min 2.5 år gml PENN Fjord stang (30 -50 lb) i forrige uke. Den knakk tvert av rett foran snellefeste når jeg pilket med 500 gr pilk!!!! Ringene ryker i loddepunktene... Nei de ser pene ut men fy f så fort de ryker.[} :D ]

Jeg kan selvfølgelig anbefale PENN 20 international som jeg har veldig gode erfaringer med(har spakbrems), men størrelsen står ikke i forhold til lett havfiske akkurat. Det er jo nærmere ett dreggspel.

Må ha ny stang er det noen som kan anbefale noe i 30 lb klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Lawson Powerjigger 15-40 som jeg ble anbefalt av en som "kan" det med havfiske.

Desverre har jeg ikke prøvd den selv etter fire måneder, men den skulle kunne ta de fleste fisk i norge uten problemer.

Andre her på forumet har samme stanga og jeg har ennå til gode å høre noe negativt om den.

Koster ikke bakenden heller, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anguilla

sitat:Opprinnelig postet av tryta

Selv har jeg 4 penn sneller,da disse tåler juling.den snella jeg bruker mest er penn 4/0-h. h står for high speed. hvis du tar deg tid til og pumpe fisken opp så holder det med ambassadør 7000 m senefører. hvis du bare sveiver fisken opp?så ikke kjøp med senefører. fetteren min måtte fjerne seneføreren når vi var ute og fisket forrige søndag. Nå sendte jeg penn snella mi til service for første gang.(litt slakk i sveiva) Kjøpte den brukt for 16år siden. Penn har forstått det siden snella er helt lik den dag i dag[ :D ]

Hmmm da har nok jeg vært uheldig. Jeg har klart å bruke opp to PENN 4/0h sneller på 5 år. Den siste er det enda såvidt liv i men min erfaring er at PENN koster mer enn de smaker. Der de ryker er nettopp i bremsesystemet. Skivene som klemmer bremsen forskyver seg og låser snella. Det samme gjelder stengene. Jeg pensjonerte min 2.5 år gml PENN Fjord stang (30 -50 lb) i forrige uke. Den knakk tvert av rett foran snellefeste når jeg pilket med 500 gr pilk!!!! Ringene ryker i loddepunktene... Nei de ser pene ut men fy f så fort de ryker.[} :D ]

Jeg kan selvfølgelig anbefale PENN 20 international som jeg har veldig gode erfaringer med(har spakbrems), men størrelsen står ikke i forhold til lett havfiske akkurat. Det er jo nærmere ett dreggspel.

Må ha ny stang er det noen som kan anbefale noe i 30 lb klassen?

Har kunn hatt ei penn båtstang(power stix?),og her falt innlegget i ringene av før jeg kom i gang med å fiske i det hele tatt.Så den ble byttet inn i et annet merke.

Når det gjelder senator sneller så har jeg vel hatt totalt 7 av dem.6 er fortsatt still going strong,mens en har blitt litt raklete de siste åra,MEN det er ei snelle fra 75 så da vil jeg si at den har gjort nytten.Kan vel tillegge at alle mine senatorer er over 10 år gamle,snittalderen er vel nærmere 20 år,og det mener jeg er en anstendig levetid.Kan vel selvfølgelig tenkes at kvaliteten på snellene de lager nå er dårligere,jeg har jo som sagt ingen nye,så der kan jeg ikke utale meg.

Når det gjelder problem med bremser,så opplevde jeg en gang dette på ei Daiwa Sealine 400 som låste seg.Men,da hadde snella stått lenge ubrukt med bremsen skrudd fullt til,noe den absolutt ikke har godt av.Lønner seg definitivt å løsne bremsen mellom hver tur for å hindre at skivene låser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.