Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeforbud


Catana
 Share

Recommended Posts

Jeg er fersk i gamet, men har oppdaget fiskingens enorme gleder!

Men ei venninne av meg lurte på om når gytetida på høsten var, og om det er fiskeforbud da?

Jeg trodde gytinga var om våren, men om det ikke er tilfelle, kan noen si når det er forbudt å fiske, og hvor?

Dette gjelder i Oslo-omerådet først og fremst da!

På forhånd takk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende regler gjelder for OFA`s vann (sakset fra OFA`s hjemmesider på www.ofa.no):

"Fiskekort og regler

OFAs fiskekort gjelder for 350 vann i 11 kommuner og 4 fylker. Dette inkluderer de fleste vann i Osloområdet. Eget kort for Akerselva.

Untatt er vann med drikkevannsrestriksjoner. For en komplett oversikt over hvilke vann kortet gjelder for henviser vil til OFAs fiskekartbok. Fiskekortet er lagt ut i de fleste sportsbutikker og på postkontorer i Oslo og Akershus. Fiskekortautomater er satt opp på følgende steder : Damtjern, Lommedalen (jordbærhaugen), Burud, Lathus (Fossum), Åmot (Sørkedalen), Brenna (Sørkedalen), Tryvann, Sognsvann, Hammeren og Skar (Maridalen), Steinbruvann, Hakadal, Stryken, Losby, Rustadsaga., Bysætermosan. Her selges det døgnkort til kr. 50,- og kr. 100,- for 4-døgn. Husk å ha med nøyaktig beløp

Følgende regler er viktig å huske (fullstendige regler på fiskekortet) :

Kortet gir bare rett til fiske med stang eller håndsnøre (oter er forbudt) og med ett redskap av gangen.

Minstemål for ørret 25 cm.

Kortet gir ikke rett til fiske i Akerselva fra sjøen og opp til Nydalsdammen.

Alt fiske er forbudt i elver og bekker i oktober måned.

"

Fet skrift på fredningssteder og tider..... se ellers OFA`s sider for mer info. Regner med at det var din vennine som sendte meg en mail med samme spm, som jeg desverre ikke har svart på enda fordi jeg nettopp har kommet hjem fra 2 uker i utlandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe generelt fiskeforbud i gytetida for norske ferskvannsfisker. Laks og sjøørret/røye er jo fredet i gytetida om høsten, og det samme gjelder "brun-ørret" i mange elver og bekker (slik Espen skriver). I innsjøer er det ofte lov å fiske hele året. Men det er ingen generelle regler som gjelder for hele landet, sjekk lokale forhold der du kjøper fiskekort.

Det er bare ørret, laks og røye som gyter om høsten/vinteren; resten av ferskvannsfiskene gyter om våren. Disse er normalt ikke fredet på denne tida i Norge, mens du i Danmark og England vil finne at karpefisk, abbor og gjedde kan være fredet i en periode på seinvinteren/våren når de gyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.