Gå til innhold
Fiskersiden

Enn Penn 16 VSX da?


sigbjørn
 Share

Recommended Posts

Spesielt bremsen på begge desse to snellene er blitt endå forbedret, og er nå god for det røffeste av røffeste for big game. Både denne tiagra 16 og Penn 16 VSX er testet opp mot 80lb og bremsene funker fantastisk.

Men dyrt ? ! Fytti rakker`n !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Tiagra 16 og 30 selv om jeg ikke er den store havfiskeren.

Fikk en serdeles god pris på 30'en etter å ha kjøpt 16 på tilbud, og da?, ja da måtte jeg selvsagt kjøpe den.

16' modellen min er den gammle utgaven, men 30'en er med det nye bremsesystemet.

Har bare prøvd 16 snella og den er herlig i bruk, og da rekner jeg med at 30 snelle er desto bedre.

Men dyrt ? ! Fytti rakker`n ! ja, hvis du betaler full pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er du i allefall godt utsyrt til å bli ein stor havfisker.[ :) ]

Eg har ei penn 6.0 og den er sikker som fy, kommer altid å ha den snella. Eg har veldig lyst å bli ein stor havfisker

Men no er tida inne for ei rolls roys-snelle, eg kommer sikkert å kjøpe meg ei nå snart. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiagra 16 har vel vært på markedet en stund, kom den ikke i forfjor? Den har vel alltid også hatt dual disc bremsesystemet, så det er vel ikke snakk om noen ny Tiagra 16. De andre snellene i serien har derimot blitt forbedret blant annet med A-RB kulelager og nye grep. Snellene får du til ca halv pris av norsk på E-bay, kjøpte min for ca 2500 spenn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Tiagra 16 har vel vært på markedet en stund, kom den ikke i forfjor? Den har vel alltid også hatt dual disc bremsesystemet, så det er vel ikke snakk om noen ny Tiagra 16. De andre snellene i serien har derimot blitt forbedret blant annet med A-RB kulelager og nye grep. Snellene får du til ca halv pris av norsk på E-bay, kjøpte min for ca 2500 spenn:)

Slapp du toll på snella "Havengel" når du kjøpte den på ebay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mag

Kjøpte Penn 16 VSX fra USA nylig, ante ikke at den var så sinnsykt dyr i Norge. Fikk anbefalinger fra noen som hadde testet den på Ascension. Gleder meg til å testen ppå Andaman etter YFT og andre hardcore fisker.[ :) ]

Ok.

Kor mykje mått du ut med i USA då?

Og kor kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sigbjørn

sitat:Opprinnelig postet av mag

Kjøpte Penn 16 VSX fra USA nylig, ante ikke at den var så sinnsykt dyr i Norge. Fikk anbefalinger fra noen som hadde testet den på Ascension. Gleder meg til å testen ppå Andaman etter YFT og andre hardcore fisker.[ :) ]

Ok.

Kor mykje mått du ut med i USA då?

Og kor kjøpte du den?

kjøpte den fra Melton tackle til 499 dollars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torsve3

hvor mye kom toll og porto på MAG?

Er ikke sikker, en måned siden jeg fikk det, og da fikk jeg det med en annen snelle, pilker, kroker, sener, ++++

Men når den koster 7000,- i Norge, blir det garanterte MYE rimligere å bestille fra statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall snelle men jag tycker bromskurvan är för brant. Fiskade med den när vi vara nere nu och blev inte helt kompis med bromsen. Är väl kanske en vanesak, men personligen gillar jag att man kan tighta upp bromsen realtivt brutalt, och inte behöva räkna antal "klick"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har shimano´n selv jeg, det er ei kjempesnelle!

Skal det pirkes på denne, så må det være den litt klumpete sveiven.(dette er pirk)

Penn formula(som jeg også har) har den beste/mest komfortable sveiven du kan få på ei 4/0 snelle.

Når det gjelder den nye påenn snella, så er jeg veldig kritisk til girutvekslinga. B)

Har forgjengeren til denne, høyeste gir er veldig tungt. :o

Tenker da spes på dersom du har 6-700 gram pluss endel dill som må sveives opp fra 3-500 meters dyp, agnskift blir et Helv**..

Jeg ville uasett snelle(dersom 4/0 størrelse) holdt meg til ei med lav nok utveksling på høyeste gir, du kan bli driiiiitlei all sveivinga på for høyt gir.

Finner du ei snelle som tilsvarer tiagra´n med formula´n sin sveiv, da har du ei tilnærmet perfekt 4/0 snelle. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne også ha sett på denne TICA Team WTS 30 Big Game en bra snelle, men prisen er dyr.

Hvilket fiske gjør du. Jeg selv har en Tica team st 568, og fungerer bra for det fiske som jeg gjør. Har ikke prøvd den enda, men jeg og en kompis tenkte oss til langesund om en to uker for å ta stor langen.

MVH

Tollef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har shimano´n selv jeg, det er ei kjempesnelle!

Skal det pirkes på denne, så må det være den litt klumpete sveiven.(dette er pirk)

Penn formula(som jeg også har) har den beste/mest komfortable sveiven du kan få på ei 4/0 snelle.

Når det gjelder den nye påenn snella, så er jeg veldig kritisk til girutvekslinga. :D

Har forgjengeren til denne, høyeste gir er veldig tungt. :D

Tenker da spes på dersom du har 6-700 gram pluss endel dill som må sveives opp fra 3-500 meters dyp, agnskift blir et Helv**..

Jeg ville uasett snelle(dersom 4/0 størrelse) holdt meg til ei med lav nok utveksling på høyeste gir, du kan bli driiiiitlei all sveivinga på for høyt gir.

Finner du ei snelle som tilsvarer tiagra´n med formula´n sin sveiv, da har du ei tilnærmet perfekt 4/0 snelle. :D

Har både Ticateam 30 WTS og Tiagra 16. Tiagra'en er noen hestehoder foran i mine øyne, mest pga 30WTS veier et tonn.Men sveiva på ticateamen er fantastisk deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter mye vurdering, blant annet med gode tips fra FS, er endelig mitt havfiskesett blitt en god del oppgradert.

I dag har eg kostet på med en Lawson Powerrigger 15-40, Shimano Tiagra 16 fylt opp med 900 meter PP 0,32 mm.

Nå kan eg nesten ikke vente med å få testet dette i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.